2009-01-11, 09:22
Medlem
oskarjs avatar
Stämmer det verkligen att börsvärdet bara är 1.2 miljoner? Pearl är väl även noterad i Kanada, alltså bör det korrekta värdet vara börsvärdet i Stockholm plus börsvärdet i Kanada?
Eller är jag helt ute och snurrar?
Citera
2009-01-11, 17:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oskarj
Stämmer det verkligen att börsvärdet bara är 1.2 miljoner? Pearl är väl även noterad i Kanada, alltså bör det korrekta värdet vara börsvärdet i Stockholm plus börsvärdet i Kanada?
Eller är jag helt ute och snurrar?
Nej, du är inte ute och snurrar. Inte jag heller för den delen. Ca 460 miljoner börsvärde i Sverige och resten i Kanada. Enklare räkning: ca 190 miljoner aktier gånger 1 CAD (för enkelhetens skull) blir 1.2 miljarder SEK. Observera att Blackcores aktier om ca 17% inte är inräknade då jag inte vet vilka som är inlösta.
Citera
2009-01-11, 19:00
Medlem
oskarjs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Juuni
Nej, du är inte ute och snurrar. Inte jag heller för den delen. Ca 460 miljoner börsvärde i Sverige och resten i Kanada. Enklare räkning: ca 190 miljoner aktier gånger 1 CAD (för enkelhetens skull) blir 1.2 miljarder SEK. Observera att Blackcores aktier om ca 17% inte är inräknade då jag inte vet vilka som är inlösta.
Ok missförstånd där.
Citera
2009-01-11, 20:23
Moderator
ksvs avatar
Hur stor del av Pearls verksamhet handlar om tungolja?

Så här skrev aktiespararna i en artikel i höstas:
Citat:
Det handlar om tung råolja, en tjärliknande trög-, om alls flytande, kvalitet som är svår att förädla till eldningsolja, diesel och bensin. Men det går. Tungolja är relativt dyr att få upp och dyr att vidareförädla. För att få oljan flytande behöver den hettas upp, oftast med vattenånga, redan i underjorden. Med relativt höga produktionskostnader och lägre priser än det oljepris vi numera får rapporterat i alla massmedier är vinstmarginalerna sämre för tung olja än för lättare råolja. Men det kan vara bra, till och med mycket bra, ändå. Priser är viktiga.
Om det nu krävs så mycket högre oljepris för att utvinna och förädla tungolja, vore det inte bättre att i dagsläget satsa på oljeaktier som håller på med lättare olja?

Citat:
För ett år sedan, när råoljan kostade för tiden hutlösa 70 USA-dollar per fat, blev fält innehållande tungolja plötsligt heta igen. Så var det också under oljekriserna på 1970-talet och det tidiga 1980-talet. Intresset svalnade sedan med fallande oljepris.
Kan inte samma sak hända igen?
Så länge inte oljepriset drar iväg upp kanske Pearl får svårt att få sålt det fält de arbetat upp?

Visst, vi är många som tror att oljepriserna kommer stiga igen, men vi kan bara spekulera om när. Egentligen vet vi inte om inte priserna kommer falla ytterligare först.
I ett sådant läge finns ju alternativ som t.ex. de nya PAR-konvertiblerna där man får 11% ränta under tiden man väntar på en vändning.

Jag är inte negativt inställd till Pearl som så, men jag behöver förstå bättre för att vilja investera där.
Citera
2009-01-11, 23:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ksv
Hur stor del av Pearls verksamhet handlar om tungolja?

I princip hela verksamheten skulle jag säga, även om de äger stora mängder naturgas så är det tungolja som är affärsidén.

Citat:
Så här skrev aktiespararna i en artikel i höstas:Om det nu krävs så mycket högre oljepris för att utvinna och förädla tungolja, vore det inte bättre att i dagsläget satsa på oljeaktier som håller på med lättare olja?

Kan inte samma sak hända igen?
Så länge inte oljepriset drar iväg upp kanske Pearl får svårt att få sålt det fält de arbetat upp?

Visst, vi är många som tror att oljepriserna kommer stiga igen, men vi kan bara spekulera om när. Egentligen vet vi inte om inte priserna kommer falla ytterligare först.
I ett sådant läge finns ju alternativ som t.ex. de nya PAR-konvertiblerna där man får 11% ränta under tiden man väntar på en vändning.

Jag är inte negativt inställd till Pearl som så, men jag behöver förstå bättre för att vilja investera där.

Självklart är Pearl som alla oljebolag sårbara mot låga oljepriser. Det faktum att de har en välfylld kassa och inget krav från aktieägare och dylikt att producera olja då de inte är ett producerande bolag gör att de har tid att vänta ut ett högre oljepris. Det låga oljepriset kanske t om gynnar Pearl på kort sikt då andra mindre tungoljebolag kan tänkas vara kraftigt rabatterade. Ledningen har gjort vissa uttal som kan tolkas som att man fortfarande letar uppköp.

När det gäller tungolja så är det som Aktiespararna skriver dyrare att utvinna och förädla. Tungolja handlas därför till lägre priser. För att försöka förklara på ett enkelt sätt kan man säga att tungolja har som namnet antyder högre densitet och är med andra ord tyngre. Det är därför dels svårare att pumpa men också svårare att transportera i pipelines (sämre flöde pga högre viskositet). Kineserna verkar ha förstått att tungolja kommer att spela en allt större roll i framtiden i och med köpet av TYKS och byggandet av tungolje-raffinaderier.

Jag uppmanar alla som äger Pearl eller intresserar sig att läsa om tungolja, väldigt pedagogiskt och lättläst:
http://www.pearleandp.com/i/pdf/Heavy_Oil_Basics.pdf

Presentationen för bolaget:
http://www.pearleandp.com/i/pdf/Pearl_Rodman_Renshaw_v4.pdf

Såg även siffror som jag inte sett innan på kassan vid Q3:
54.7 MCAD och då kan man även räkna in 5.5 MCAD från Blackcore så totalt sett borde kassan vara ca 60 MCAD. Förutom dessa har man även outnyttjad kredit på 47 MCAD. Skulle en tillräckligt bra affär visa sig så skulle man nog slå till.
Citera
2009-01-15, 17:17
Medlem
oskarjs avatar
Funderar lite på pearl, efterfrågan på olja är lika med noll varför skulle något oljebolag vara intresserad av att köpa Pearls oljefält? Lika bra isåfall att köpa hela Pearl, då bolaget är kraftigt undervärderat i förhållande till sina fält.

Nej tror inte på det här bolaget, ingen demand, dyr pumpning och än värre ingen köper bolaget trots sin påståda? Undervärdering i förhållande till fälten. Dem som satsade på oil sand har fått sig en riktig smäll.

Tror inte att Pearl får sålt några oljefält under närmaste tiden. Guldäggen är light crude, att använda likvida medel till högrisk projekt är nog inte det första oljebolagen tänker på.
Citera
2009-01-15, 17:23
Moderator
ksvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oskarj
Lika bra isåfall att köpa hela Pearl, då bolaget är kraftigt undervärderat i förhållande till sina fält.
Det förutsätter förstås att så verkligen är fallet.

Finns det ingen större efterfrågan är det inte alls säkert att det bokförda värdet i balansräkningen är korrekt uppskattat.
Citera
2009-01-15, 17:29
Medlem
oskarjs avatar
Citat:
Det förutsätter förstås att så verkligen är fallet.

Finns det ingen större efterfrågan är det inte alls säkert att det bokförda värdet i balansräkningen är korrekt uppskattat.
Ja är verkligen tveksam till Pearl, går aktien ned under 5kr och oljan håller sig runt 35 dollar kan det vara värt risken.
Citera
2009-01-16, 18:47
Medlem
Efter några dagars rekyl efter det vansinniga "TYKS-racet" har aktien stabiliserat sig lite.

Som ni skriver så är det svårt att värdera ett tungoljebolag om efterfrågan på tungolja är svår att fastställa. Jag skall försöka ge er ett hum om hur man relaterar Pearls tungolja till WTI-priset. Detta kommer direkt ifrån den gamla VDn Keith Hill:

"In normal times ($70 WTI) a barrel of proven should be worth about $10 -15 per barrel and a probable barrel should be worth $3-7 per barrel."

Den senaste kända reservuppdateringen offentliggjordes i februari 2008 och gällde för 2007-12-31.

Resultatet:

P1-reserver (proven=fastställda): 20 miljoner
P2-reserver (probable=troliga): 46.6 miljoner
P3-reserver (possible=möjliga): 281.2 miljoner

Om vi räknar ett snitt på 12.5$ per P1 och 5$ per P2 så har vi följande ekonomi i fälten:

P1 värde (WTI 70$): 250 MUSD
P2 värde (WTI 70$): 233 MUSD
Jag skippar P3 helt vilket ger en låg räkning då jag antar att ånginjektion, polymeröversvämning osv ger någon form av effekt i Pearls fält då de har bevisad effekt på andra tungoljefält, men vi räknar för enkelhetens skull pessimistiskt.

Oljefälten från 2007 är då alltså värda 483 MUSD vilket ger ca 3.94 MrdSEK. Att jämföra med börsvärdet idag som är ca (190 000 000*6.15) 1.1 MrdSEK.
Oljefälten (från 2007) bör alltså betinga ett värde på ca 22 SEK per aktie.

Bemärk då att vi inte tagit i beaktning att reserverna har ökat sen 2007 vilket de med största sannolikhet har gjort då olika förädlingsprocesser knappt har dragit igång än, exempelvis CSS, SAGD och liknande.
Observera att allt detta baseras på ett oljepris på WTI $70.

Summa summarum: Tror du på ett ihållande oljepris runt 35-40 $ i några år framöver (kom ihåg att Pearl har tillräckligt stor kassa för att enligt egen utsago vänta ut oljepriset i 3 år) så skall du inte köpa Pearl. Tror du på ett långsiktigt högre pris på olja runt 70$ så framstår dagens pris som rena skämtet. Å andra sidan bör du inte ens fundera på att investera i oljeindustrin om du tror på ett ihållande oljepris runt 35-40 så då kanske du inte ens läser denna tråd.

Jag hade tänkt göra en beräkning och jämförelse mellan Mooney (ett av Pearls oljefält) och Pelican Lake som är det "konkurrerande" bolaget Encanas oljefält och vilket värde Pelican Lake betingar och hur man med hjälp av detta borde kunna värdera Mooney. Om någon är intresserad kan jag lägga ut den rapporten här.

Tack till wonderwall på BS för mailet från Keith.
Citera
2009-01-17, 14:20
Medlem
achtins avatar
Citat:
Jag hade tänkt göra en beräkning och jämförelse mellan Mooney (ett av Pearls oljefält) och Pelican Lake som är det "konkurrerande" bolaget Encanas oljefält och vilket värde Pelican Lake betingar och hur man med hjälp av detta borde kunna värdera Mooney. Om någon är intresserad kan jag lägga ut den rapporten här.

Gör gärna det! =) Intressant läsning och jag funderar på att gå in men inväntar en dipp ner mot 4,5-5kr
Citera
2009-01-17, 20:09
Medlem
oskarjs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av achtin
Gör gärna det! =) Intressant läsning och jag funderar på att gå in men inväntar en dipp ner mot 4,5-5kr
Ja det är vad jag också väntar på. Saken är att det kanske aldrig kommer en dipp, och att man därmed blir av med god avkastning. Men ur risksynkpunkt vågar jag inte investera i pearl vid nuvarande värdering.
Citera
2009-01-18, 13:34
Moderator
ksvs avatar
@Juuni
Tack för att du tar dig tid och motiverar hur du tänker!
Det finns alldeles för många här som slänger ur sig att något är undervärderat utan att redovisa hur de kom fram till det och det är ganska meningslöst.

Citat:
"In normal times ($70 WTI) a barrel of proven should be worth about $10 -15 per barrel."
Vilket indikerar att man måste komma upp i ett oljepris på $55 - 60 för att nå break even. Det kostar alltså runt $55 - 60 per fat och det man får utöver det är vinst.
Det ligger i linje med vad den här uppsalaprofessorn säger: http://ditv.se/start.php?nostat=1&q=2009/01/12/uppsalaprofessor-norge-slut-som-oljeland-om-20-ar

Citat:
Oljefälten från 2007 är då alltså värda 483 MUSD vilket ger ca 3.94 MrdSEK. Att jämföra med börsvärdet idag som är ca (190 000 000*6.15) 1.1 MrdSEK.
Oljefälten (från 2007) bör alltså betinga ett värde på ca 22 SEK per aktie.
Det är det uppskattade värdet av oljan i reserverna? Hur många år tar det att få upp den?
Eftersom man inte kan få upp och få sålt all olja på en gång, får man göra en nuvärdersberäkning för att bestämma vad oljefältet skulle vara värt om oljepriset steg till $70. Värdet på en fyndighet är ju rimligen lägre än värdet av oljan den innehåller.

Citat:
Summa summarum: Tror du på ett ihållande oljepris runt 35-40 $ i några år framöver (kom ihåg att Pearl har tillräckligt stor kassa för att enligt egen utsago vänta ut oljepriset i 3 år) så skall du inte köpa Pearl. Tror du på ett långsiktigt högre pris på olja runt 70$ så framstår dagens pris som rena skämtet. Å andra sidan bör du inte ens fundera på att investera i oljeindustrin om du tror på ett ihållande oljepris runt 35-40 så då kanske du inte ens läser denna tråd.
Om man tror att oljepriset ska gå upp, men inte vet när eller hur mycket, borde det inte vara bättre att investera i något annat oljebolag som också är lågt värderat men som når break even betydligt tidigare?
Som jag skrev tidigare, så finns ju t.ex. konvertibler i PAR som ger 11% ränta under tiden man väntar men som fortfarande ger enorm hävstång när oljepriset så småningom drar iväg.

Citat:
Gör gärna det! Det är intressant att lära sig mer tjockolja.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in