2008-10-24, 10:05
Medlem
Redbeards avatar
Hemma har jag satt upp en trådlös förbindelse mellan min stationära och min AP. problemet är dock att jag får riktigt dålig mottagning. Detta trots att det är fri sikt och inte mer än säg 4 meter mellan hallen där datorn står och vardagsrummet där APn är.
Jag kan inte komma på någon vettig förklaring för detta. Till saken hör att i samma område är även mobiltäckningen väldigt dålig. Dock hittar jag andra nätverk där signalstyrkan är mycket bättre.
Jag har givetvis testat att byta "channel" och flytta runt antennen så mycket det går men utan märkbart resultat.
Är det någon som har en aning om vad det kan handla om? Vad för orsaker kan det finnas till att signalstyrkan blir så dålig trots det korta avståndet och fria sikten? I övriga lägenheten fungerar det smärtfritt, men just i hallen vill det inte alls fungera.

Tacksam för svar
//Redbeard
Citera
2008-10-24, 12:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Redbeard
Hemma har jag satt upp en trådlös förbindelse mellan min stationära och min AP. problemet är dock att jag får riktigt dålig mottagning. Detta trots att det är fri sikt och inte mer än säg 4 meter mellan hallen där datorn står och vardagsrummet där APn är.
Jag kan inte komma på någon vettig förklaring för detta. Till saken hör att i samma område är även mobiltäckningen väldigt dålig. Dock hittar jag andra nätverk där signalstyrkan är mycket bättre.
Jag har givetvis testat att byta "channel" och flytta runt antennen så mycket det går men utan märkbart resultat.
Är det någon som har en aning om vad det kan handla om? Vad för orsaker kan det finnas till att signalstyrkan blir så dålig trots det korta avståndet och fria sikten? I övriga lägenheten fungerar det smärtfritt, men just i hallen vill det inte alls fungera.

Tacksam för svar
//Redbeard

Det kan vara fel på din AP, sändardelen kan bli trött om den är gammal.

Det kan även vara något fel med antennen, skulle rekommendera att pröva att byta till en större antenn. Utifall att det är den som spökar.

Exempelvis följande för att testa
http://www.davido.se/shop/product_info.php?products_id=121
Citera
2008-10-24, 13:28
Medlem
Redbeards avatar
"tyvärr" så är APn förhållandevis ny och det har varit så här från dag ett. även antennen till den stationära köpte jag ny. Dessutom blir det samma problem om jag sätter mig vid min stationära med en laptop.
Kanske borde posta i "paranormala fenomen" och se om man kan utröna hurvida det är någon kurry-kors som spökar

Nej men jag har verkligen ingen aning och jag behöver verkligen lösa det då jag streamar film och musik från den burken till min popcorn hour och till och från så får jag lite hack och annat spännande beroende på den dåliga kopplingen.

-edit har en linksys BEFSX41 förresten samt vad jag tror är en ZyXEL ZyAIR Antenn EXT-105 till mitt PCI-atherosbaserade wifi-kort.
Senast redigerad av Redbeard 2008-10-24 kl. 13:31.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in