• 1
  • 2
2008-11-21, 13:59
Medlem
-Gustavssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bluefox
Jag satt precis och funderade på det med plast. Ger inte det kondens på ytan? Länge sen jag gjorde en brûlé nu.

Nej då, jag gör alltid så, bara att se till att plasten sluter tätt kring blecket så är det lungt. Var bara försiktig när hela historien ställs i ugnen, så det inte blir "ihopkorvat" ifall plasten skulle glida mot insidan av ugnen eller sticket eller vad som nu används.

Vet dock inte varför jag kör på ånga, har suttit i ett tag nu faktiskt, någon som vet för/nackdelar?

// Tony
Citera
2009-11-30, 22:33
Medlem
funkar alltid kommer alltid att funka!!! se till att du har ett tjockt folie bara

Citat:
Ursprungligen postat av -Gustavsson
Blir i princip äggröra.

Jag kör på detta recept;
3 dl grädde
9 dl mjölk
180gr socker
15 st äggulor
en vaniljstång

Vatten i blecket, plast över, ånga på 90 grader.
Karamelliseringen sker med gasolbrännare samt självklart rättvisemärkt råsocker.
Citera
2013-01-10, 14:54
Medlem
Vismuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snövit
Jag använder detta recept och det blir toppen. Fast jag använder inte vanlijsocker jag byter ut det och använder äkta vaniljstång.

Ingredienser
4 port
3 dl vispgrädde
1 dl mjölk, 3%
3/4 dl strösocker
4 stora äggulor (frukostägg)
1/2 msk vaniljsocker
ca 2 msk råsocker eller farinsocker

Gör så här
Sätt ugnen på 150°. Blanda grädde, mjölk och socker i en kastrull. Koka upp. Vispa upp äggulorna. Häll gräddmjölken över äggen under kraftig vispning. Tillsätt vaniljsocker. Fördela smeten i 4 portionsformar som rymmer 1 1/2 dl vardera. Grädda i vattenbad i nedre delen av ugnen ca 60 min. Smeten är lite lös i mitten men stelnar när den kallnat. Låt formarna stå i kylen över natten. Vid servering: sätt ugnen på "grill", högsta värme. Strö råsocker på bruléformarna och bränn med gasolbrännare.

Jag testade det här receptet i helgen, och blev supernöjd. Med vaniljsocker.
Citera
2013-01-10, 17:05
Medlem
Nemjungs avatar
hittat världens enklaste recept, går absolut inte att faila. Det går bara inte! Svingott är de med

http://www.leila.se/creme-brulee/lei...33.htm?id=3179
Citera
2013-01-10, 22:25
Medlem
koka inte upp mjölken/grädden det blir inte så gott. 80grader blir bra, det gör inget om det går lite över.
Citera
2013-01-11, 06:41
Medlem
Helt onødigt att anvænda vattenbad, kanske om man gør creme caramell men har aldrig anvænt det nær jag gjor brulee. Jag har kørt i varmluftsugn på 99 grader i ca 15 minuter. Har alltid funkat klockrent, tiden kan ju variera ibland så man får ha lite koll.
Citera
2013-01-15, 23:07
Medlem
Som ovanför, att använda vattenbad är helt onödigt. Se till att baka av "brullen" medens smeten fortfarande är varm.

Värm grädde och hälften av sockret + smaksättning (pröva gärna citronskal/citrongräs/vaniljstång)
Rör ut resterande socker i äggulan, tills det är homogent, alltså inte vispa. Då får du bara fula luftbubblor och själva vispandet har ingen positiv effekt på slutresultatet.

Ta av grädden, låt stå tills den nått ca 83grader, häll i gulan+socker, vispa direkt ut det, sila, upp i form!

Brukar köra 90grader, varmluft, tills de precis börjar sätta sig. kyl ner.
Citera
2013-01-16, 00:20
Medlem
AbrahamLincolns avatar
Enligt Herr Ramsey så skall man använda UHT-Mjölk då den är fetare än vanlig mjölk. Innebär att man behöver färre ägg och får bättre smak. Har provat det själv, och det ligger något i det.
Citera
2016-03-13, 16:31
Medlem
I hopp om att någon ger respons, gjorde följande recept: http://www.leila.se/creme-brulee/lei...33.htm?id=3179 och det var supersmidigt men såhär i efterhand uppfattar jag att det smakar äggula??? Vad beror detta på? Kan det vara att det är olika kvalité och då olika smak/"intensitet"? Har gjort allting enligt receptet så har svårt att se att det är något felsteg som jag gjort. Tacksam för svar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in