2008-10-22, 23:42
Medlem
Jag minns på mellanstadiet att skejtarna i ens omgivning gick runt å slängde sig med en del speciella uttryck, bland annat "G" (uttalas gii).
Det kunde exempelvis låta: "Jävlar, den där mössan är fett gii", som i att den är "fett schysst".

Det kunde vara ett klädesplagg, en punkrocklåt, en ful skate-tagg eller vad som helst som var "gii".

Minns någon annan detta? måste varit tidigt 90-tal, typ -93.
Jag lyckades på något sätt gräva fram detta från minnets djupaste delar, och det är en nostalgi-tripp som heter duga när jag tänker tillbaka på det.

edit: "G" kan ha anspelat på "gangsta" från början, men är inte säker, någon som vet mer exakt?
Senast redigerad av chrillos 2008-10-22 kl. 23:50.
Citera
2008-10-22, 23:59
Moderator
evilhoneys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chrillos
Jag minns på mellanstadiet att skejtarna i ens omgivning gick runt å slängde sig med en del speciella uttryck, bland annat "G" (uttalas gii).
Det kunde exempelvis låta: "Jävlar, den där mössan är fett gii", som i att den är "fett schysst".

Det kunde vara ett klädesplagg, en punkrocklåt, en ful skate-tagg eller vad som helst som var "gii".

Minns någon annan detta? måste varit tidigt 90-tal, typ -93.
Jag lyckades på något sätt gräva fram detta från minnets djupaste delar, och det är en nostalgi-tripp som heter duga när jag tänker tillbaka på det.

edit: "G" kan ha anspelat på "gangsta" från början, men är inte säker, någon som vet mer exakt?
Givetvis har det med gangsta att göra! It's a G thang!
*gör koola handtecken*
Citera
2008-10-23, 00:03
Medlem
Aquabots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av evilhoney
Givetvis har det med gangsta att göra! It's a G thang!
*gör koola handtecken*
Säker? Visserligen växte jag upp i världens epicentrum för hardcore, men inte fanns det väl städer i Sverige där skejtarna inte lyssnade på HC på den här tiden?

Min första tanke var att det hade något med G-Spot att göra...
Citera
2008-10-23, 00:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aquabot
Säker? Visserligen växte jag upp i världens epicentrum för hardcore, men inte fanns det väl städer i Sverige där skejtarna inte lyssnade på HC på den här tiden?

Min första tanke var att det hade något med G-Spot att göra...

Det var faktiskt min absolut första känsla också, jag minns det verkligen som så. Det snackades G-spot hela tiden. Vilket kom först till "hardcore-skejtarna", "G" från gangsta eller "G" från G-spot?
Citera
2008-10-23, 00:16
Medlem
langaocbs avatar
Citat:
Det var faktiskt min absolut första känsla också, jag minns det verkligen som så. Det snackades G-spot hela tiden. Vilket kom först till "hardcore-skejtarna", "G" från gangsta eller "G" från G-spot?

Vet i fan, gangsta känns iaf väldigt fel. Skejtarna runt denna tiden var ju HC/Skate-punk som sagt var.
Citera
2008-10-23, 00:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av langaocb
Vet i fan, gangsta känns iaf väldigt fel. Skejtarna runt denna tiden var ju HC/Skate-punk som sagt var.

Det håller jag med om. Vi tänker bort "gangsta" och funderar vidare, är ursprunget "G-spot" eller nåt helt annat?
Citera
2008-10-23, 14:29
Medlem
jumpcuts avatar
Att nagonting ar "G" kom da rakt inte fran G-Spot. Att tro det ar att ge Greger mer an lite mer cred for hans inflytande i den svenska skatevarlden.

Det ar alltsa inte fran hiphopen, utan fran den amerikanska kulturen. Hur gamla ar ni, fem?

Nej, jag orkar inte. Vill ni tro att det kommer fran G-Spot sa far ni tro det. Pinsamt...
Citera
2008-10-23, 17:29
Medlem
Jag trodde att uttrycket "G" på engelska kom från den amerikanska hip hopen från början, som i gangsta. Om det inte ursprungligen kom från "gangsta", varifrån kom det isf jumpcut? Den amerikanska kulturen, okej, men mer specifikt...
Citera
2008-10-23, 17:35
Medlem
Bangin Gin N Djuice
Citera
2008-10-23, 17:37
Medlem
jumpcuts avatar
Citat:
Jag trodde att uttrycket "G" på engelska kom från den amerikanska hip hopen från början, som i gangsta. Om det inte ursprungligen kom från "gangsta", varifrån kom det isf jumpcut? Den amerikanska kulturen, okej, men mer specifikt...

Att vara gangster ar ingenting som harstammar fran hiphopen, aven om det mycket val kan vara sa att manga hiphopare har anammat det. Det finns en stor andel hiphopare som har Scarface som bade favoritfilm och forebild, innebar det att Scarface var hiphopare eller att Scarface-citat ar begransat till hiphopare? Eller att hiphopare som anvander sig av Scarface-citat inte ar hiphopare?

Uttryck, slang och sa vidare kan mycket val harstamma fran en viss subkultur, men att saga att "amerikanska hiphoppare sager G, svenska skatare var rent generellt inte hiphopare, da kan inte svenska skatare som sager G ha fatt det fran amerikanska hiphopare" ar fan bara att dumforklara sig sjalv.
Citera
2008-10-23, 18:00
Bannlyst
Minns att vi lyssnade på både Ice-T och lagwagon när vi gled runt på våra skates, så jag skulle nog kunna sätta en femma på att de var ordet Gangsta som hänvisades till med "G". Dessutom är ordet fett väldigt förknippat med hiphop, var i alla fall när det dök upp som slang.
Citera
2008-10-23, 19:02
Medlem
Aquabots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jumpcut
Att nagonting ar "G" kom da rakt inte fran G-Spot. Att tro det ar att ge Greger mer an lite mer cred for hans inflytande i den svenska skatevarlden.

Det ar alltsa inte fran hiphopen, utan fran den amerikanska kulturen. Hur gamla ar ni, fem?

Nej, jag orkar inte. Vill ni tro att det kommer fran G-Spot sa far ni tro det. Pinsamt...
Jag förväntade mig bättre från dig...

Vi vill inte tro någonting, däremot försöker vi ta reda på varifrån ett speciellt uttryck kommer. Vill du inte tillföra mer till diskussionen än div. nedlåtande kommentarer och "jag orkar inte" så kan du gott strunta i att skriva helt och hållet.

Vidare då... Vilka amerikanska kulturella yttringar influerade svenska 10-12-åringar under tidigt nittiotal?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in