2008-10-22, 20:54
Medlem
Haj

Har fått ett såntdär Re:member. Tror min kredit är på 13k.

Hur funkar kortet rent praktiskt? Som jag fattar det följer:

* Jag drar kortet i butik.
* Faktura kommer i slutet av månaden.
* Betalar jag hela beloppet tillkommer ingen ränta/avgifter.
* Delar jag upp betalning blir det ockerränta?
* Kortet kan användas till allt från krogkväll till teve-köp?
* Om man glömmer koden kan man använda ID-kort istället?
* Kortet bör bara användas vid nödsituationer?
* Kortet kan användas till kontantuttag (lån?) i uttagsautomat.
Citera
2008-10-22, 21:08
Avslutad
OT: Du sätter dig i en fälla. Ge fan!
Citera
2008-10-22, 21:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av patrikla
OT: Du sätter dig i en fälla. Ge fan!

Jojojo, undrar bara hur det funkar
Citera
2008-10-22, 21:32
Medlem
jokers avatar
Mina svar gäller generellt för kreditkort. Kan inte vara så mycket annorlunda med Re:member.

Citat:
Ursprungligen postat av Clinto
Haj

* Jag drar kortet i butik. Ja
* Faktura kommer i slutet av månaden. Ja
* Betalar jag hela beloppet tillkommer ingen ränta/avgifter. Ja, förutom årsavgiften för kortet, som du säkert slipper i början.
* Delar jag upp betalning blir det ockerränta? Ja
* Kortet kan användas till allt från krogkväll till teve-köp? Som alla andra kort JA.
* Om man glömmer koden kan man använda ID-kort istället? Jepp
* Kortet bör bara användas vid nödsituationer? Nej
* Kortet kan användas till kontantuttag (lån?) i uttagsautomat. Japp, det kan vara så att räntan börjar dras direkt om du tar ut cash

Jag använder mitt kreditkort till vardags, ej bara för nödsituationer. Jag tycker det är trevligt att få en faktura i slutet på månanden istället för att det dras direkt från kontot. Ett varningens finger: Alla kredikortsföretag VILL att du ska handla lite för mycket varje månad och utnyttja krediten och betala ockerränta. Om du har minsta känsla för att det kan bli så, klipp kortet!
Citera
2008-10-22, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av joker
Mina svar gäller generellt för kreditkort. Kan inte vara så mycket annorlunda med Re:member.

Jag använder mitt kreditkort till vardags, ej bara för nödsituationer. Jag tycker det är trevligt att få en faktura i slutet på månanden istället för att det dras direkt från kontot. Ett varningens finger: Alla kredikortsföretag VILL att du ska handla lite för mycket varje månad och utnyttja krediten och betala ockerränta. Om du har minsta känsla för att det kan bli så, klipp kortet!

Mao, kan jag köpa nånting NU som jag inte har råd med före löning och ändå bara betala vad varan kostar?

Kan man råka övertrassera krediten, för det vill jag ju inte! Vill inte kunna använda mer än vad jag har råd med samma månad.
Citera
2008-10-22, 23:07
Medlem
Eftersom du har en avatar från WoW så vill jag bara påminna dig om att mängden ungdomar och unga vuxna vars skulder hamnar hos kronofogden har ökat lavinartat. Gissa varför?
Citera
2008-10-22, 23:16
Medlem
JohnnyBeeGoods avatar
Citat:
Mao, kan jag köpa nånting NU som jag inte har råd med före löning och ändå bara betala vad varan kostar?

Kan man råka övertrassera krediten, för det vill jag ju inte! Vill inte kunna använda mer än vad jag har råd med samma månad.

Du kan inte övertrassera din kreditgräns. Med vanliga Master Card så ligger max krediten på 20% utav årsinkomsten. Och på vanliga Master Card så brukar det vara 60 dagar räntefritt. Alltså kan du köpa en TV 1/10 och betala i december. Dock vet jag inte hur det är med Re:Member så sådant får du kolla upp själv.
Citera
2008-10-22, 23:23
Medlem
mr.falkens avatar
Citat:

nu känner inte jag dej å vet hur du bor men tänk ändå på att det kan komma utgifter som du VERKLIGEN inte planerat, xtra hög el räkning ellr varför inte fortkörningsböter, bilen kraschar You name it ... betala räkningarna sen unna dej själv nå nice, kanske en tv som du har råd med. men bor du åandrasidan hemma å kör moppe fortfarande så ...

säger som tidigare talare:
unga vuxna vars skulder hamnar hos kronofogden har ökat lavinartat. Gissa varför?

just pga sånna som du, vill köpa före dom har pengarna i handen ...
skall du likaväl fortsätta med din plan så varför inte klippa kortet & ta affärerns erbjudande istället som dom flesta har som typ räntefri avbetalning? elgiganten hade nått som jag betalade min. 150:-/månaden & då var d ränta men betalade jag 450:-/månaden så var det räntefritt. det var på en 12k tv för ett par år sen ...
Citera
2008-10-23, 09:57
Medlem
Grabbar, jag har egen inkomst, hus, bil you name it. Wow spelar jag en gång i veckan.

TV har jag redan en ny, betald, samma med dator, tv-spel osv.

Jag frågade bara hur det funkar!

Citera
2008-10-23, 09:58
Medlem
miklons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mr.falken
just pga sånna som du, vill köpa före dom har pengarna i handen ...
skall du likaväl fortsätta med din plan så varför inte klippa kortet & ta affärerns erbjudande istället som dom flesta har som typ räntefri avbetalning? elgiganten hade nått som jag betalade min. 150:-/månaden & då var d ränta men betalade jag 450:-/månaden så var det räntefritt. det var på en 12k tv för ett par år sen ...

Det finns inget som är räntefritt, det tillkommer alltid en massa andra avgifter. Jag ser ingen stor principiell skillnad på att utnyttja ett kreditkort eller butikens kreditlösning, oftast är det ju ungefär samma bolag som står bakom ändå.

Angånde tv:n så får jag det till över 2 års avbetalningstid, vem erbjuder räntefritt under så lång tid, det låter mycket märkligt.

Till trådskaparen: Ja, det fungerar så. Vid kontantuttag brukar det tillkomma en avgift på nån eller några procent, lägst 40 kr eller liknande. Antar att det varierar lite från kort till kort dock.
Citera
2008-10-23, 10:10
Medlem
mr.falkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miklon
Det finns inget som är räntefritt, det tillkommer alltid en massa andra avgifter. Jag ser ingen stor principiell skillnad på att utnyttja ett kreditkort eller butikens kreditlösning, oftast är det ju ungefär samma bolag som står bakom ändå.

Angånde tv:n så får jag det till över 2 års avbetalningstid, vem erbjuder räntefritt under så lång tid, det låter mycket märkligt.

Till trådskaparen: Ja, det fungerar så. Vid kontantuttag brukar det tillkomma en avgift på nån eller några procent, lägst 40 kr eller liknande. Antar att det varierar lite från kort till kort dock.

inget är ju bra men nackdelen med kort är att det är lätt att det hela spårar med mer & mer tills man inte har nån koll.du har ju ändå lite koll om du kör butikens avbet. du får ett fast belopp varje månad

tv köpte jag via Elgiganten för säkert 7år sen, delade upp på 35 månader & betalde 389+avi avgift/månad å det blev nästan samma som tv kostad dvs strax över 13 000.
Citera
2008-10-23, 19:35
Medlem
Albys avatar
Citat:
Haj

* Jag drar kortet i butik. JA
* Faktura kommer i slutet av månaden. JA
* Betalar jag hela beloppet tillkommer ingen ränta/avgifter. JA
* Delar jag upp betalning blir det ockerränta? JA
* Kortet kan användas till allt från krogkväll till teve-köp? JA
* Om man glömmer koden kan man använda ID-kort istället? NJA Har du chip på kortet måste du ofta ha koden till kortet speciellt utomlands i Europa eller handla i Taxfreebutikerna på Arlanda ingen kod inget köp!
* Kortet bör bara användas vid nödsituationer? Nej
* Kortet kan användas till kontantuttag (lån?) i uttagsautomat.
JAmen det kostar en avgift!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in