2008-10-22, 20:28
Medlem
Majavas avatar
Jag har suttit i flera timmar med det här kryptot utan att komma någon vart, är det någon som känner igen hur det är uppbyggt och kan ge en ledtråd?
Citera
2008-10-22, 21:04
Medlem
cpapas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Majava
Jag har suttit i flera timmar med det här kryptot utan att komma någon vart, är det någon som känner igen hur det är uppbyggt och kan ge en ledtråd?

Vad är det för strategier du har använt dig av? Vilka ansatser har du testat?

Det bör nog inte vara svårare kryptering än en ceasar-rullning eller ett substitutionskrypto.
Citat:
QZPR IPPX GORY RÅKR STCV USLK
LNRR ÅPOE KSSK SXSI IPTK SLTO
ONOF EPTO RORY JCNA WOYZ YLGC
QTOS ZAIZ ZSSV TKAU ZTÖW ZLTO
ONOF EPTO RORY ZGCA WOYZ YRNZ
LNRG EZIT TL
Intressanta observationer:
Teckenkombinationer: PP, RR, SS
Kombinationen: ONOF EPTO RORY JCNA WOYZ uppträder två ggr.

Ska kolla lite på detta med ovanstående antaganden ... hör av mig sedan

PS. Kombinationen GORY och RORY är ju väldigt lika, det är bara första bokstaven som skiljer.

PPS. Är det någon speciell jargong som används? Kan kryptot bestå av en massa förkortningar?
Senast redigerad av cpapa 2008-10-22 kl. 21:19.
Citera
2008-10-22, 21:12
Medlem
anakatas avatar
Har du kört en enkel frekvensanalys?
Citera
2008-10-22, 21:12
Medlem
Majavas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cpapa
Vad är det för strategier du har använt dig av? Vilka ansatser har du testat?

Jag har provat vanlig caesarrullning för alla steg som går, sen har jag provat att vända på alfabetet (a=ö, b=ä etc), jag har försökt hitta samband i vilka tecken som är sist i varje 12-tecken-block utan att hitta något konkret. Dock börjar jag misstänka att det bara är uppdelad i 12-block för att förvirra.

Citat:
Det bör nog inte vara svårare kryptering än en ceasar-rullning eller ett substitutionskrypto.

Intressanta observationer:
Teckenkombinationer: PP, RR, SS
Kombinationen: ONOF EPTO RORY JCNA WOYZ uppträder två ggr.

Ska kolla lite på detta med ovanstående antaganden ... hör av mig sedan

PS. Kombinationen GORY och RORY är ju väldigt lika, det är bara första bokstaven som skiljer.

Att det där förekommer två gånger har jag inte sett, det var intressant! En annan grej jag upptäckt är att bokstäverna B, D, H, M & Ä förekommer inte, så de skulle kunna motsvaras av t.ex. Q,W,Z,X,Y
Citera
2008-10-22, 21:13
Medlem
Majavas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anakata
Har du kört en enkel frekvensanalys?

Nej, jag är novis på att lösa krypton (förrutom simpla som caesarrullning och rot-13) och har suttit hela kvällen och försökt lära mig olika metoder. Jag har gjort en ansats till frekvensanalys under antagandet att varje 12-rad motsvarar ett ord, men eftersom jag inte längre tror att det gör det har jag släppt den idén.
Citera
2008-10-22, 21:18
Medlem
phreakdentas avatar
Reagerar över att många av bokstäverna ligger långt ut till höger eller vänster på ett vanligt tangentbord? Kan det vara nåt att gå efter?
Noterar också att åäö finns med.
Citera
2008-10-22, 21:26
Medlem
cpapas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av phreakdenta
Reagerar över att många av bokstäverna ligger långt ut till höger eller vänster på ett vanligt tangentbord? Kan det vara nåt att gå efter?
Noterar också att åäö finns med.

Tangenterna på ett tangentbord är väl placerade efter någon sorts anslagsfrekvens. Desto mer angeläget att göra en frekvensanalys ... eller tänker jag fel?

Ett till påpekande: kombinationen RST finns. Om det skulle vara ett ceasarkrypto så innebär det alltså att ett eller två ord innehåller, i alfabetet tre på varandra följande bokstäver.

PS: Någon som gett sig på ledtråden?
Citat:
Om det är svårt kan du lösa detta lätta meddelande för att få en extra ledtråd:
UKIPCNGTKPIG PNKIVOGVQFKK
Senast redigerad av cpapa 2008-10-22 kl. 21:29.
Citera
2008-10-22, 21:34
Medlem
Majavas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cpapa
Tangenterna på ett tangentbord är väl placerade efter någon sorts anslagsfrekvens. Desto mer angeläget att göra en frekvensanalys ... eller tänker jag fel?

Ett till påpekande: kombinationen RST finns. Om det skulle vara ett ceasarkrypto så innebär det alltså att ett eller två ord innehåller, i alfabetet tre på varandra följande bokstäver.

PS: Någon som gett sig på ledtråden?

Det kan inte vara ett caesarkrypto, jag har kollat alla de tänkbara kombinationerna för det. Möjligtvis ett Caesarkrypto där flera tecken motsvarar en bokstav...

Jag har kollat på ledtråden också, men inte blivit klokare på den. Sen har jag letat en massa på webben efter info om vad som händer 17 april 1916, utan att hitta något alls. Och om Grendel vet jag inte mer än att han är ett sagomonster i Isländsk mytologi.
Citera
2008-10-22, 21:37
Medlem
phreakdentas avatar
Letter, Count,Frequency %
O 15 11.81
R 12 9.45
T 11 8.66
Z 11 8.66
S 10 7.87
Y 7 5.51
L 7 5.51
P 7 5.51
N 6 4.72
K 6 4.72
I 5 3.94
C 4 3.15
G 4 3.15
A 4 3.15
E 4 3.15
W 3 2.36
X 2 1.57
F 2 1.57
U 2 1.57
V 2 1.57
Q 2 1.57
J 1 0.79
Citera
2008-10-22, 21:54
Medlem
phreakdentas avatar
I kommentarerna antyds på två ställen att de använt dator/excel för att lösa, det finns också mer kod

YCZLVLZEZNVT MUESPWZMUIEI LCDJHUUFTVOÅ NCZAWOWÖTIPT

NÖSCBPEIÅMÖW YYHFTGGLVZXR AÖJXQÖFÖGCIA

OWTTMVÖÅYQRF
Citera
2008-10-22, 21:57
Medlem
Majavas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av phreakdenta
I kommentarerna antyds på två ställen att de använt dator/excel för att lösa, det finns också mer kod

YCZLVLZEZNVT MUESPWZMUIEI LCDJHUUFTVOÅ NCZAWOWÖTIPT

NÖSCBPEIÅMÖW YYHFTGGLVZXR AÖJXQÖFÖGCIA

OWTTMVÖÅYQRF

Mmm, jag såg det och det är i excel som jag har suttit och pillat. Det måste handla om någon form av förskjutning, men antagligen på en mer avancerad form än vanlig caesarförskjtuning. Det som irriterar mig mest är att alla stycken innehåller tolv bokstäver förutom det sista på förstasidan, som innehåller 10.
Citera
2008-10-22, 23:14
Medlem
alinds avatar
Återkommer
Senast redigerad av alind 2008-10-22 kl. 23:17.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in