Citat:
Ursprungligen postat av alind
Släng ett öga här:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Ljudniv%C3%A5
Du har rätt i att det är ljudtrycket som används vid enklare mätningar. Jag tycker själv att intensiteten är det "renare" utrycket. Intensiteten mäts i W/m^2 , blir det bättre?
Wikipedia ger jag inte så mycket för, de har till exempel "glömt" en extrem viktig faktor vid sin approximation av Li = Lp: Att det bara gäller för diffust ljudfält.
Ljudtrycksnivån används inte bara vid enklare mätningar, utan vid nästan alla mätningar. Jag gjorde nyss ett projekt i skolan där jag jämförde ljudintensitetsnivån med ljudtrycksnivån för ljud som transmitteras genom en dubbelvägg, och inga av lärarna (eller vad man nu kallar de som jobbar på universitet) hade pysslat med rumsakustisk ljudintensitet förut

. Ljudintensitet må vara renare, men det är bra mycket jobbigare att arbeta med. Dessutom så är det känsligt för direktivitet vilket gör att man kan mäta upp en nollintensitet där ljudtrycket är högt. Näe, jag föredrar helt klart ljudtrycksnivå.
Det som känns renast för mig är ljudeffekt, det är inte beroende av någon annan faktor än det emitterade ljudet.