2008-10-22, 18:36
Medlem
Rashnus avatar
Tjejen har grävt fram en gammal hp compaq nx5000 från sitt jobb idag, som inte fungerar som den ska. Felet är att skärmen är extremt mörk, man ser knappt någonting. Jag har prövat att ändra ljusstyrka i bildskärmsegenskaper (som man når via högerklick på skrivbordet, inställningar, avancerat), men det hjälpte inte.

Den blå fn-tangenten som finns på bärbara funkar som den ska, förutom när man trycker på den och de tangenter som ska höja och sänka ljusstyrkan (F9 och F10), då händer ingenting, varken bättre eller sämre. Alla alla specialtangenter fungerar som det ska, men de två händer inget när jag trycker på dom.

Jag har även prövat att uppdatera drivrutinen för grafikkortet via hps hemsida, men det hjälpte inte.

Jag är lite uppgiven, ingenting verkar hjälpa. Någon som har nån idé om vad det kan vara? Något som jag har missat att pröva? För skärmen fungerar fint i övrigt, förutom att man måste ha en lampa ovanför för att inte behöva sitta med näsan i skärmen för att se.
Citera
2008-10-23, 18:36
Medlem
Sverker1337s avatar
Hade ett liknande problem, tanka hem GammaAdjuster så löser allt sig skulle jag tro.
Citera
2008-10-23, 20:29
Medlem
D4GGes avatar
hade samma problem på ett lan en gång när min skärm gick sönder lyckades aldrig råda bot på det man jobbade inte så mycket med det då det var i slutet på lanet.
Citera
2008-10-24, 01:05
Medlem
Rashnus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sverker1337
Hade ett liknande problem, tanka hem GammaAdjuster så löser allt sig skulle jag tro.

Det gjorde det tyärr inte, skillnaden i det programmet är väl inte så stort jämfört med att ändra ljusstyrkan i windows? Dock ett bra program att känna till, så tack för det

Efter lite smått googlande har jag dock kommit fram till att det är lampan i skärmen, s.k. backlight, som har lagt ner, så det blir antingen att slänga datorn, eller kolla upp vad det kostar att köpa ny lampa, om det är värt det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in