Många som skriver i tråden har antagligen ingen erfarenhet av rasen öht, utan bara hört diverse skräckhistorier. Jag är själv en husky ägare och vi bor i centrala malmö. Som det har skrivits innan så stämmer det att Huskyn är en dominant ras, men det gäller för dig att visa att det är du som är boss på ett tidigt stadie.
Jag har varit stenhård mot min hund från första början och då menar jag stenhård. Har dock aldrig lyft ett finger mot min hund, älskar henne över allt annat. När hon gör nått fel då får hon veta det ordentligt och då gör hon aldrig om det igen, men när hon gör rätt så får hon så mkt beröm så hon nästan spricker

Min vovve kan gå bredvid mig utan koppel, men jag föredrar med koppel då vi rör oss i centrum. Men i skogen och liknande får hon vara fri, skulle jag kalla och hon inte kommer tillbaka direkt är det koppel som gäller. Sen provar vi igen och då kommer hon på studs. Så din husky kommer alltid att testa dig men se till att det är du som bestämmer! Oavsett vad hunden vill göra måste hon söka kontakt med dig först, dvs söka ögonkontakt och sen ger du henne tillstånd eller ej. Och detta är något som du måste träna och träna och träna på. Vi gör det varje dag.
Du får tänka på att en Husky har extrema jaktinstinkter och sticker gärna om den ser en kanin, dock räcker det med att jag ropar på min så kommer hon tillbaka. Det gäller för dig som husse/matte att visa att lyssna på dig och dina kommandon är mer givande än att springa efter en kanin.
Vad det gäller att lära dem saker så har jag inte haft några större problem, hon kan sitt, ligg, hoppa, hej (skaka tass) puss, stå, försiktigt, stanna och sjung dvs yla. Dessa tricks lärde hon sig helt på 2-3:e försöket, ha bara nått gott du kan muta dom med
Sedan går det att träna en husky till att vara ensam hemma, men det kommer kosta dig tid och soffor

min tuggade sönder ett soffbord av modell LACK från ikea. Men idag kan hon vara ensam hemma i alla fall 2-3h utan några problem.
Motion är en väldigt viktig punkt i en huskys liv. Långa promenader med lite hjärnaktivitet och olika övningar är att föredra och då är det iaf 3h motion om dagen som gäller. Min husky blir mer trött av att tänka än att springa, kanske något att tänka på för din hund med?
Människor som inte har en susning om huskyns speciella sätt kommer nog bli rädda. Ex min drar alltid öronen bakåt när jag pratar med henne eller när jag ska klappa henne, det är ett tecken på undergivenhet. För vissa raser är detta tydligen ett tecken på ilska eller aggression, En gång kom en kärring fram till mig och påstod att min hund var aggressiv för att den gjorde så. Och när jag försökte förklara för henne slog hon döv örat till. För hon visste minsann! Då hon var en fd PUDEL uppfödare. Kärringen ringde ta mig fan polisen och sa att en galen kamphund var lös på stadens gator och torg. (Polisen kom, kela me min hund, skratta åt tanten och sen var det inget mer med det).
En husky är sällan aggressiv dock kan dem vara lite territoriella mot nya hundar i deras hem, min hund tillåter inte att andra "nya" hundar ska komma in i vardagsrummet förräns det passar henne. Och detta kan vara hundar som hon känner sen innan.
Phew ett långt inlägg, men iaf vad jag vill komma till är att du får den hunden du själv skapar, en husky behöver tydliga regler KONSTANT! Förvisso gäller detta i princip alla raser men alla hundar har sina sidor och egenskaper som ger dem olika förutsättningar. Jag är själv väldigt stolt över det faktum att vi alltid får beröm av kända och okända människor som träffar min hund och säger att de aldrig sett en husky som min, då de har hört en massa historier. Som det stod i inlägget före mig, så fäller även min hund och då menar jag verkligen att hon fäller! Du anar inte hur det är att borsta och borsta men att vakna upp på morgonen och se att man har en heltäckningsmatta igen. Trots att man borsta bort litervis med päls dagen innan. Som tur är gör dom det bara 2 gnger om året.
Ska tillägga att min hund iaf älskar människor och spec små barn (hon tror säkert att hon är en liten människa innerst inne), har en liten sladdis syster på 6 år, hon och min jycke avgudar varann, det är hur kul som helst och se dem när de filosoferar ihop :d