2008-10-24, 05:09
Medlem
dekanmis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quixote
Rottweiler är aggressiva ja, det är en farlig hundras och borde undvikas.

Jaha och ditt påstående begrundar du på....?

Som jag tidigare sagt kan rottweilern utvecka aggressivitet om den blir understimulerad eller felaktigt "uppfostran". Många gör felet att skaffa en rottweiler utan att veta vad de ger sig in på.. Det är där felet sitter.
Rottweilern är inte i grund och botten aggressiv, utan en snäll och försiktig hund som f.ö. också är otroligt bra med barn.

Det största problemet med rottweilern är att det inte är en morrande hund, d.v.s. den morrar sällan för att varna. Rottweilern morrar när den ber om utrymme eller försöker att dominera.
Om den däremot blir osäker på någon (t.ex. att någon är hotfull mot hundens ägare etc.) morrar den oftast inte (observera ordet oftast). Men en observant ägare ser på hunden när den "spänner sig", känner sig hotad eller osäker..
Citera
2008-10-24, 06:09
Medlem
miapetters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dekanmi
Jaha och ditt påstående begrundar du på....?

Som jag tidigare sagt kan rottweilern utvecka aggressivitet om den blir understimulerad eller felaktigt "uppfostran". Många gör felet att skaffa en rottweiler utan att veta vad de ger sig in på.. Det är där felet sitter.
Rottweilern är inte i grund och botten aggressiv, utan en snäll och försiktig hund som f.ö. också är otroligt bra med barn.

Det största problemet med rottweilern är att det inte är en morrande hund, d.v.s. den morrar sällan för att varna. Rottweilern morrar när den ber om utrymme eller försöker att dominera.
Om den däremot blir osäker på någon (t.ex. att någon är hotfull mot hundens ägare etc.) morrar den oftast inte (observera ordet oftast). Men en observant ägare ser på hunden när den "spänner sig", känner sig hotad eller osäker..

Jag måste bara få berätta en liten historia om en skotsk import.
Rottis då, hans matte hämtade honom i tullen, mycket iakttagen av tullpersonalens grabbgäng som knappast trodde hon skulle tordas gå in till honom...tji fick dom!
Nåväl, efter en tid var det dags att följa med till Brukshundsklubben o väl inne i stugan kom bjässe fram till mej, morrade uppfodrande o lade sitt enorma huvud i mitt knä...fortfarande morrande av välbehag då jag kliade honom.
Lite OT om rottisars morrande bara!
Citera
2008-10-24, 14:35
Medlem
Necrobutchers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miapetter
Jag måste bara få berätta en liten historia om en skotsk import.
Rottis då, hans matte hämtade honom i tullen, mycket iakttagen av tullpersonalens grabbgäng som knappast trodde hon skulle tordas gå in till honom...tji fick dom!
Nåväl, efter en tid var det dags att följa med till Brukshundsklubben o väl inne i stugan kom bjässe fram till mej, morrade uppfodrande o lade sitt enorma huvud i mitt knä...fortfarande morrande av välbehag då jag kliade honom.
Lite OT om rottisars morrande bara!

Rottisar är ju välkända för att "prata" genom olika morrande läten. För de som inte känner till detta faktum, så kan morrningarna vara en smula otäcka.
Citera
2008-10-24, 17:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lulzz
Om du gillar utseendet kanske finsk lapphund passar bättre, de är inte lika aktiva(många har dem som sällskapshundar).
Men det är ju som sagt alltid mycket jobb med en hund..
En underaktiverad Finsk lapphund är en mardröm.
Min numera avlidna faster hade en sådan.
Kul hund som jagade bilar och tog smällarna på bilarna utan att blinka.
Denna hund satt i södra Finland oftast knuten runt en stolpe och "vaktade"
Faster gillade greeenpece samt en liten flört med högern då hon var ung.

Själv har jag en Golden.
Citera
2008-10-24, 18:15
Medlem
z0mfg(ish)s avatar
Citat:
Rottweiler är aggressiva ja, det är en farlig hundras och borde undvikas.
Wehey, priset för årets rikspucko går till...

--------------------------

Huskys behöver röra sig mycket och kom ihåg att de mår bäst i minusgrader, speciellt om de anstränger sig, alltså är det jobbigt för de på sommaren. Mycket fin ras dock, så härliga ögon.
Lycka till med hundval
Citera
2008-10-25, 15:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av E.Hitler
ja de var en fin hund.. vet du något mer om dem?
Utifrån vad jag hört är det en lugn, lättlärd, tillgiven ras. De används både inom t ex agility och andra aktiviteter men jag känner flera som har dem som sällskapshundar. En bättre "nybörjarras" än husky (tänker fö skaffa en sån när jag får möjlighet att ha hund..)
http://www.slk.nu/rasinformation1.asp?Grupp=finsk&text=finskbeskrivn ing

Citat:
Ursprungligen postat av Zenerdiod
En underaktiverad Finsk lapphund är en mardröm.
Min numera avlidna faster hade en sådan.
Kul hund som jagade bilar och tog smällarna på bilarna utan att blinka.
Denna hund satt i södra Finland oftast knuten runt en stolpe och "vaktade"
Faster gillade greeenpece samt en liten flört med högern då hon var ung.

Själv har jag en Golden.
Vilken hund som helst kan väl bli en mardröm om den är understimulerad?
Citera
2008-10-27, 02:28
Medlem
Tycker TS och alla andra bör kolla på http://www.youtube.com/watch?v=GOW0IKO_zfM
Oavsett hur många hundar ni haft, eller hur många års erfarenhet ni har.
Riktigt bra talare vid namn Ian Dunbar, han har vettiga saker att säga om hundar och människor.

Citat:
Ursprungligen postat av Necrobutcher
Rottisar är ju välkända för att "prata" genom olika morrande läten. För de som inte känner till detta faktum, så kan morrningarna vara en smula otäcka.

Wow det första konstruktiva du har bidragit med i tråden.
För alla dom som använder begreppet "kamphund".
Visst kan en hund ha mer eller mindre kamp i sig. Men oavsett ras, så är det
alltid ägaren som skapar en "kamphund". Alltså en hund som är aggressiv och vill fightas.

Känner inte en pitbull eller amstaff som är det minsta av dom ovanstående.
Snarare dom bästa hundarna jag mött, aldrig griniga eller jobbiga.
Snälla och gosiga, och mycket energi. I love em.
Citera
2008-11-08, 04:13
Medlem
Finns ett gäng nötter i den här tråden.

Som ägare till både en Siberian och en Rottweiler så har jag bara det här att säga:

Bägge raserna är klockrena sällskapsdjur, om du kombinerar det med fysisk och psykisk stimulans. Dock så kräver Huskyn mer fysiska aktiviteter än Rottweilern, men å andra sidan kräver rottisen mer psykisk stimulans..

Bägge utför sina uppdrag jag ger dem på ett lysande sätt, dock om jag inte gjort (extra) fysiska aktiviteter med huskyn så blir hon lite lynnig och "överstimulerad" efter motion så klarar hon att vrida på vattenkranen och stänger sedan själv av den, intelligent hund som få. Dock så är hon extremt lynnig när det gäller nya personer. Men med träning i olika situationer blir hon mer och mer bekväm i det också..

Rottisen är en jättebaby när det gäller lek och psykiska aktiviteter, dock så han mindre förtjust i motion (ut och gå/springa) och sätter sig då ner (52kg!) och väntar på att jag drar fram något roligt att leka med istället, eller ger han order att söka rätt på barnen eller saker jag gömt, då jävlar blir det fart på gubben..

Men min personliga erfarenhet är då:
Huskyn: Minst 40 timmar motion i veckan (ganska högt tempo efter promenad, dvs. Cykla, dra, springa) för att hon skall må bra.
Rottweilern: Mer psykiska aktiveteter för att han skall fungera OK. Motionen är viktig men absolut inte inte i lika stor utsträckning som huskyn behöver. Promenader på runt 45 minuter 2x om dagen + lek är tillräckligt för honom. Det är med dem psykiska aktiviteterna han bränner sin "energi".

Sen finns det väl huskys som behöver 10 minuters promenader för att fungera bra i samhället, och rottweilers som behöver 2 timmars promenader. Hyperaktivtet är ju en vanligt åkomma bland hundar, men som sagt det är mina reflektioner över 2 suveräna raser.
Vad du än beslutar för ras, så lycka till!

(Och NEJ, Rottweilern är inte farlig som ras, Labrador och Tax är däremot livsfarliga djur om man får tro statistiken. Jag har 4 barn och det värsta som har hänt är att ungarna fått sig en blöt tunga i nyllet när dem sover, eller lite kiss på skorna när hundarna var valpar. Visst en och en annan barbie/GI-Joe vart väl sönderbiten också, men retar man hunden med grejjerna så ger hunden tillbaka. Nu så sitter ingen unge och jävlas med hundarna längre)
Citera
2008-11-08, 09:57
Medlem
Quixotes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vazze
(Och NEJ, Rottweilern är inte farlig som ras,

Enligt din erfarenhet kan det vara så.

Min erfarenhet är hundar som hoppar och hugger mot strupen bara man möter dem på vägen. Nu kommer ni säkert säga att det är ägarens fel, för ett sött djur kan ju inte skilja mellan rätt och fel. Det spelar dock ingen roll då utgången är samma oavsett vems fel det är, någon blir skadad.

Kom ihåg gott folk att man inte kan lita på en hund, när som helst kan den få för sig att någonting är ett hot. Är det ett barn den anfaller kan det sluta med dödlig utgång.
Citera
2008-11-08, 11:00
Medlem
Ptomas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miapetter
Jag har sett dessa polarhundar i dess prydno, på Vindälvsdraget för ett antal år sedan, en draghundstävling med övernattning i det fria.
Att somna med bilden av en flock ylande polarisar o månskenet utanför tältet var en mäktig känsla. Att sedan se dem i stan, kanske boende i en lägenhet där de lämnas ensamma när matte o husse jobbar, utan sin flock o utan det de älskar, att få dra, det får mej att bli ledsen.

Snälla, välj hundras utifrån egenskaper, inte utifrån utseénde!

Håller med dig i det mesta du skriver men det sista du skrev är en inställning jag kraftigt tröttnat på. Visst är egenskaperna prio ett men därefter är det estetiska/utseendet väldigt viktigt. Vem fan vill ha en i eget tycke ful hund?

Varför ska folk förvägra sig en Husky bara för att de inte bor och lever i vildmarken utan släde? Ja jag vet, hårddraget ,men du förstår vad jag menar. Vill man ha en stor vacker hund och kan tillgodose dess krav med motion och wp träning etc så låt dom få göra det.

Hur många jävlar har inte en tax utan att för den skull använda den till vad den är avsedd för?

Om man vill skaffa en vakthund så har man en mängd raser att välja bland. Varför inte en man tycker är vacker. Om inte alla egenskaper är till 100% så kan både hund och ägare anpassa sig, eller?

Vi fungerar så, oavsett om vi skaffar en bil, hund eller kärring. Först fastnar vi för utseendet sen tolkar vi och mäter egenskaperna. Är egenskaperna helt åt helvete fel så kompromissar man eller söker annat liknande..
Citera
2008-11-08, 15:40
Medlem
Avva66s avatar
Skaffa dej en Labrador eller en Retriver om du vill ha
en stor hund, dom är lättare att sköta för en nybörjare.
Säjer jag som aldrig ägt en hund.
Citera
2008-11-08, 23:33
Medlem
Citat:
Enligt din erfarenhet kan det vara så.

Min erfarenhet är hundar som hoppar och hugger mot strupen bara man möter dem på vägen. Nu kommer ni säkert säga att det är ägarens fel, för ett sött djur kan ju inte skilja mellan rätt och fel. Det spelar dock ingen roll då utgången är samma oavsett vems fel det är, någon blir skadad.

Kom ihåg gott folk att man inte kan lita på en hund, när som helst kan den få för sig att någonting är ett hot. Är det ett barn den anfaller kan det sluta med dödlig utgång.

Men lägg ner, en labrador/golden/tax är ALLA farligare än en Rottweiler som ras, all statistik visar detta. Rottweilern är inte farligare än ägaren tillåter den, dock så är 99% av dem som har en rottis bra hundörare och kan hantera en rottis. Sen har du den där 1% som inte fattar ett skit och det är dem som är farliga, tänk då att Rottweilern inte är speciellt vanlig som husdjur jämfört med schäfer, labrador, tax etc.. Och att där så har verkligen man skaffat en "leksak" för ungarna, det är dessa ekipage du skall oroa dig för istället, där mindre än 50% är bra hundförare och dem andra 50% tror att det är en leksak..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in