Finns ett gäng nötter i den här tråden.
Som ägare till både en Siberian och en Rottweiler så har jag bara det här att säga:
Bägge raserna är klockrena sällskapsdjur, om du kombinerar det med fysisk och psykisk stimulans. Dock så kräver Huskyn mer fysiska aktiviteter än Rottweilern, men å andra sidan kräver rottisen mer psykisk stimulans..
Bägge utför sina uppdrag jag ger dem på ett lysande sätt, dock om jag inte gjort (extra) fysiska aktiviteter med huskyn så blir hon lite lynnig och "överstimulerad" efter motion så klarar hon att vrida på vattenkranen och stänger sedan själv av den, intelligent hund som få. Dock så är hon extremt lynnig när det gäller nya personer. Men med träning i olika situationer blir hon mer och mer bekväm i det också..
Rottisen är en jättebaby när det gäller lek och psykiska aktiviteter, dock så han mindre förtjust i motion (ut och gå/springa) och sätter sig då ner (52kg!) och väntar på att jag drar fram något roligt att leka med istället, eller ger han order att söka rätt på barnen eller saker jag gömt, då jävlar blir det fart på gubben..
Men min personliga erfarenhet är då:
Huskyn: Minst 40 timmar motion i veckan (ganska högt tempo efter promenad, dvs. Cykla, dra, springa) för att hon skall må bra.
Rottweilern: Mer psykiska aktiveteter för att han skall fungera OK. Motionen är viktig men absolut inte inte i lika stor utsträckning som huskyn behöver. Promenader på runt 45 minuter 2x om dagen + lek är tillräckligt för honom. Det är med dem psykiska aktiviteterna han bränner sin "energi".
Sen finns det väl huskys som behöver 10 minuters promenader för att fungera bra i samhället, och rottweilers som behöver 2 timmars promenader. Hyperaktivtet är ju en vanligt åkomma bland hundar, men som sagt det är mina reflektioner över 2 suveräna raser.
Vad du än beslutar för ras, så lycka till!
(Och NEJ, Rottweilern är inte farlig som ras, Labrador och Tax är däremot livsfarliga djur om man får tro statistiken. Jag har 4 barn och det värsta som har hänt är att ungarna fått sig en blöt tunga i nyllet när dem sover, eller lite kiss på skorna när hundarna var valpar. Visst en och en annan barbie/GI-Joe vart väl sönderbiten också, men retar man hunden med grejjerna så ger hunden tillbaka. Nu så sitter ingen unge och jävlas med hundarna längre)