Citat:
Ursprungligen postat av miklon
Jag håller på att läsa Bröderna Lejonhjärta för min son nu (dock alternerar jag och hustrun mellan att lägga honom, så jag läser bara vartannat kapitel tyvärr).
Det som slår är ju att boken känns ganska politisk, ett bärande tema i boken är ju att de fria människorna i Körsbärsdalen måste hjälpa de lidande i Törnrosdalen, både för sin egen och för deras skull. Det talas ju också om att man måste göra det man inte vågar, annars är man bara en liten lort.
Ska boken ses som en politisk kommentar, exempelvis till Sveriges roll i andra världskriget och finska vinterkriget? Det är väl Ilon Wikland som illustrerat boken, åtminstone den utgåva jag har (nyutgåvan med rött band), om Astrid kände Ilon när hon skrev boken kanske det är en kommentar till Sveriges passiva hållning under baltstaternas ockupation?
Eller är det bara en spännande historia?
Jag tycker det ligger något i tolkningen iaf. Det är ju både politik och religion som hanteras på ett "barnvänligt" vis i boken.
Boken kom ju 1973 och det är i samma veva som i stort sett ALLA barnprogram var antingen politiskt inriktade eller rena utbildningsprogram (typ "Kroppen", "Fem myror...").
Se "Ville, valle och Viktor" som sändes 1970 för första gången, där kritiseras samhället och byråkraterna på löpande bana, här skulle barnen lära sig att tänka själva, men på "rätt sätt" förstås.
Sen har vi "Kapten Zoom" (1976) som stod utanför samhället och tittade på hur vi människor konsumerade för mycket och förstörde vår planet.
Från wiki: TV-serien beskriver vårt postindustriella samhälle med fenomen som handel, företagande, miljöförstöring och demokrati. Det finns ett antikapitalistiskt budskap i serien, som blir tydligt i finalen.
Så man kan säga att det på 70-talet var ganska så normalt att ha med politik i barnprogrammen.