2008-10-21, 21:43
Medlem
Jag håller på med en religionsuppgift ang. likheterna mellan dessa två religionerna. Detta enda jag kommit upp med hittills är ursprungslandet, återfödelsen samt karma och nirvana. Finns det någon mer likhet mellan dessa?
Citera
2008-10-22, 00:01
Medlem
Vad är det för sorts likheter dom tänker sig då?
Angående kosmologi, ritual, eller vad?
Man kan tänka sig något så flummigt som att hinduer målar sig,
och det gör vissa buddhister också.
Eller att hinduer inte äter kött,
och det ska inte buddhister göra heller.
Men det beror ju helt på, vilken sorts buddhism och vilken sorts hinduism man snackar om.
Zen, är extremt flexibel och har inga gudomar alls.
Men kinesisk buddhism har tusentals gudar,
mycket likt hinduism.
Men hinduism har husgudar, en gud för varje släkt,
och det har inte buddhism.
Så, för varje likhet finns en olikhet.

För övrigt.
Karma är en buddhistisk "uppfinning" som hinduerna snodde.

Sen kan man väl säga att buddhister snackar om Atman också,
"den stora anden" eller hur man nu vill översätta det.

Viktigt angående återfödelse är också att det inte är samma sak som reinkarnation.
Reinkarnation inom buddhism är inte samma sak som inom hinduism, tyvärr:
http://en.wikipedia.org/wiki/Reincarnation#Buddhism
Citera
2008-10-22, 08:38
Medlem
SimonSimons avatar
Budhister ska inte käka kött?

Nehedu, så är det inte. Däremot bör inte Buddhister döda, vilket många tolkar som att käka skinka på mackan är nono..
Citera
2008-10-22, 17:10
Medlem
https://www.flashback.org/showthread.php?t=444467
Citera
2008-10-23, 13:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av R0ADKILL
Jag håller på med en religionsuppgift ang. likheterna mellan dessa två religionerna. Detta enda jag kommit upp med hittills är ursprungslandet, återfödelsen samt karma och nirvana. Finns det någon mer likhet mellan dessa?

En likhet är att i Vajrayana Buddhismen (den tantriska buddhismen/lamaismen)
har man bodhistatvas som har upptagit drag från hinduiska gudar/gudinnor;
Ex Kali, Shiva (som har stor betydelse inom hinduisk tantrism) har influerat vissa av dessa, ex med deras symboler av dödskallehalsband mm.
Citera
2008-10-23, 21:23
Medlem
Hinduism och buddhism

Jag har länge funderat på om män och kvinnor har olika uppgifter i samhället när det gäller dessa två religioner?
Citera
2008-10-23, 22:46
Medlem
Hinduismen ser i allmänhet historiskt sett ner på kvinnor och det har förekommit och förekommer fortfarande att hinduiska familjer adopterar bort kvinnliga foster. På senare tid har det dock höjts röster mot detta i Indien och folk menar att det inte hör till religionen.

Buddhismen gör ingen större skiljelinje mellan man och kvinna och olika uppgifter är det oftast inte tal om så länge var och en har "rätt yrke" och med det menas ett yrke som känns rätt för en själv.
Citera
2008-10-23, 22:52
Medlem
[quote=trampzor]Hinduismen ser i allmänhet historiskt sett ner på kvinnor och det har förekommit och förekommer fortfarande att hinduiska familjer adopterar bort kvinnliga foster. På senare tid har det dock höjts röster mot detta i Indien och folk menar att det inte hör till religionen.

Buddhismen gör ingen större skiljelinje mellan man och kvinna och olika uppgifter är det oftast inte tal om så länge var och en har "rätt yrke" och med det menas ett yrke som känns rätt för en själv.[/QUO

Jag tänker inte på nutid, men förr i tiden så måste väl kvinnan och män haft olika uppgifter i samhället?
Citera
2008-10-23, 23:34
Medlem
Aha okej. Jag är inte så insatt i indisk historia och jag vet inte om det här svarar på frågan, men inom Buddhismen var det så att Buddha sa nej till en nunneorden till en början.

Det var först när hans mor hade tjatat på honom som han accepterade det på, ett villkor. Nunnorna var tvungna att följa åtta stränga regler speciellt utformade för kvinnor och en av dessa säger att nunnor var/är underordnade munkar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in