Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2008-10-21, 10:55
Medlem
Fluffass avatar
Hej!
Har ett problem med min datorn när jag har kommit in i windows xp.

Det kommer upp en liten ruta där det står:

Initieringen av blablabla misslyckades.

Filen är CTMBHA.DLL

Detta kommer inte alltid upp vid start av windows.

Vad är det och ska man göra nåt åt det?
Andra felet:
Paint har försvunnit på min dator förmodligen pga att jag tog bort det nån gång, fråga mig inte varför.

Kan inte installera det igen. Går ej att installera det igenom windowsskivan.

Det tredje problemet är att det tar lång tid att starta upp datorn. efter att jag i xp tryckt på min inloggning så tar det lång tid innan datorn laddat klart.
det har inte gått så segt på länge. vad göra??
Skulle vara mycket tacksam om någon kunde hjälpa mig.
mvh!!
Citera
2008-10-21, 11:39
Medlem
927s avatar
1: ctmbha.dll is a Audio Control Module belonging to Creative Audigy Audio Controller from Creative

2: http://download.microsoft.com/download/winntwks40/paint/1/nt4/en-us/paintnt.exe

3: vet ej, har du en massa filer på skrivbordet. du kan även va så att du har många program som startar med windows
Citera
2008-10-21, 11:51
Medlem
Fluffass avatar
okej men varför kommer den rutan upp ibland då? "initieringen misslyckades Det gick inte läsa filen ctmbha.dll"

Tack för paint men när jag installerade det så hamnade paint på skrivbordet tillsammans med några dll filer. var kan jag lägga dem så paint fortfarande fungerar??

Jag har nu gått igenom autostart i msconfig och bockat av en massa. sen så kör jag antimalware och ska köra perfectdisk senare. eller är CCleaner bättre?
Citera
2008-10-21, 12:15
Medlem
Testa att installera om programvaran till ljudkortet och se om inte det hjälper.
Citera
2008-10-21, 12:48
Medlem
927s avatar
vad gäller ljudet så är ju frågan om denna process måste starta med windows, det verkar ju bara vara en slags kontroller. huvudsaken är ju att du ser ljudikonen och att ljudet funkar

vad gäller paint så vänta med filerna och tala istället om hur du startar paint och varför du tror att det försvunnit

det är ju tre helt olika program, du kan köra alla tre om du vill men jag vet ju inte om du har nån speciell anledning
Citera
2008-10-21, 13:04
Medlem
Fluffass avatar
ja ljudet funkar. Så eftersom det funkar så skiter jag i att det kommer upp ibland.

Paint startade jag alltid i tillbehör. ville ta bort t ex skärmförstoraren och annat som man inte behöver. klåpade lite och paint försvann.

Nu har jag ju paint på skrivbordet tillsammans med dll filer som tillhör paint. detta paint jag fick, där kunde man inte spara i jpeg så då har jag tyvärr inte så stor nytta utav det. att installera paint från windowsskivan funkar inte.

Dem tre programmen kommer jag att köra för att underhålla datorn. försöka sköta den så den inte klappar ihop. det kan la inte vara fel?
Citera
2008-10-21, 13:24
Medlem
927s avatar
ja men testa ta bort det som har att göra med Audigy under msconfig.
oftat är det bara en ikon med inställningar som laddas med windows, samma sak som tex med grafik. jag har oxå ett ljudkort från creative men jag valde bara installera drivaren till ljudet, ingen mjukvara

i program >tillbehör så är det bara genvägar, leta upp den här filen och klicka på den c:\windows\system32\mspaint.exe

visst
Citera
2008-10-21, 15:09
Medlem
Fluffass avatar
ja haha nu hittade jag paint. enkelt men ändå svårt för en som inte vet.

tack!
Citera
2008-10-21, 16:37
Medlem
927s avatar
japp och det går att skapa en genväg till den exe filen genom att högerklicka på filen, välj skicka till (iaf med IE)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in