• 1
  • 2
2008-10-21, 17:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chattanoga
Jag är ingen data-nörd (i positiv bemärkelse) trots det fungerar "svt play" klockrent på min ubuntumaskin, och det enda jag gjort på min dator förutom grundinstallationen är:
- installera drivrutiner till grafikkortet
- installera paketet "ubuntu restricted-extras" från synaptic

Kan du länka till ngn ström som ger problem?

Jag körde "ubuntu restricted-extras" paketet på synoptic, och nu flyter det på underbart!
Tacktack
Citera
2008-10-22, 09:20
Medlem
Chattanogas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sensimanic
Jag körde "ubuntu restricted-extras" paketet på synoptic, och nu flyter det på underbart!
Tacktack

Vad roligt!
Jag brukar försöka tillämpa KISS (Keep It Simple Stupid) och det här sättet kräver ett minimum av handpåläggning.

Visst är det roligt med Linux/Ubuntu?
Citera
2008-10-22, 14:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chattanoga
Vad roligt!
Jag brukar försöka tillämpa KISS (Keep It Simple Stupid) och det här sättet kräver ett minimum av handpåläggning.

Visst är det roligt med Linux/Ubuntu?

Det passar mig perfekt, "simpel & stupid", just like me!!! haha

Ja, det är skitkul, det är lite som att lära sig cykla igen, och man märker att man lär sig lite mer för varje sak man grejar med.

Har stört mig på windows så länge, det känns svårt att få det som man vill och att man inte vet vad som händer så halva tiden, man trycker på något, och 10 andra saker startar.
Citera
2010-09-19, 14:57
Medlem
hetzzs avatar
Kom till denna tråd via en sökning på google så jag ber om ursäkt ifall det finns en mer aktuell tråd.

Tråden behandlar hur man ser på svtplay i ubuntu. Vid tiden då tråden skapades användes ett system med .asx filer och dessa kunde öppnas i VLC.

Nu har dock SVT gått över till "dynamisk kvalité" och som jag förstått det samtidigt eller därav gått över till rtmp.

Jag vill se valvakan och har stött på patrull. Att kolla på svtplay i webläsaren är helt uteslutet, det är ohållbart även på lägsta kvalité. Det är värt att notera att innan övergången till det här nya formatet gick det köra i webbläsaren om än laggigt i viss mån.

Min datorspec är (tyvärr): Asus eee901, Ubuntu 10.04

Så, nu hoppas jag att via hjälp kunna se på svtplay via en extern spelare och undkomma vad jag tror är ett flashrelaterat problem.
Citera
2010-09-19, 15:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hetzz
Kom till denna tråd via en sökning på google så jag ber om ursäkt ifall det finns en mer aktuell tråd.

Tråden behandlar hur man ser på svtplay i ubuntu. Vid tiden då tråden skapades användes ett system med .asx filer och dessa kunde öppnas i VLC.

Nu har dock SVT gått över till "dynamisk kvalité" och som jag förstått det samtidigt eller därav gått över till rtmp.

Jag vill se valvakan och har stött på patrull. Att kolla på svtplay i webläsaren är helt uteslutet, det är ohållbart även på lägsta kvalité. Det är värt att notera att innan övergången till det här nya formatet gick det köra i webbläsaren om än laggigt i viss mån.

Min datorspec är (tyvärr): Asus eee901, Ubuntu 10.04

Så, nu hoppas jag att via hjälp kunna se på svtplay via en extern spelare och undkomma vad jag tror är ett flashrelaterat problem.
valvakan sänds live, jag vet inte om det påverkar, men kolla in detta: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopi...36021&p=381716
vet att jag hittade ett skript nånstans som spelade upp videon i mplayer, men sitter inte vid den datorn nu.
Citera
2010-09-19, 15:45
Medlem
hetzzs avatar
Den tråden hittade jag tidigare, tack för tipset ändå.

Fick lite hjälp via IRC så jag lägger det här ifall fler är ute efter en lösning.
Citat:

Fånga strömmen och skapa en server som skickar vidare strömmen
XXX: rtmpgw -g 8080 -r "rtmp://fl11.c91005.cdn.qbrick.com/91005/_definst_/kluster/20100918/1141148-0918RAPPORT1930-PLAY-mp4-c-v1.mp4"

Anslut till din lokala server med valfri mediaspelare
XXX: mplayer http://127.0.0.1:8080

XXX: så får man se på rapport. Om det är en liveström så måste
man ha "--live" på rtmpgw, annars ska det inte vara någon
skillnad
Adressen till "Sverige röstar - Valet 2010"
XXX: rtmp://fl0.c00928.cdn.qbrick.com/00928/enc1low_h264

För mig egen del är jag lite lat så motivationen sjönk rejält när jag insåg att rtmp inte finns i apt, det som finns är flvstreamer som är en fork av rtmpdump men saknar de funktioner som krävs.
Ska försöka ta tag i detta snart och om/när jag lyckas återkommer jag med instruktioner.
Citera
2010-09-19, 16:03
Medlem
Det verkar ju fungera om man bara klistrar in
Kod:
rtmp://fl0.c00928.cdn.qbrick.com/00928/enc1low_h264
i Network URL i VLC. Det ser ut att fungera, även om de inte börjat sända än.
Har version 1.1.4 av VLC.
Citera
2010-09-19, 16:18
Medlem
Citat:
Den tråden hittade jag tidigare, tack för tipset ändå.

Fick lite hjälp via IRC så jag lägger det här ifall fler är ute efter en lösning.

För mig egen del är jag lite lat så motivationen sjönk rejält när jag insåg att rtmp inte finns i apt, det som finns är flvstreamer som är en fork av rtmpdump men saknar de funktioner som krävs.
Ska försöka ta tag i detta snart och om/när jag lyckas återkommer jag med instruktioner.
det du behöver är väl rtmpdump, som ligger i repon. kanske ligger den i partner-repon, vad vet jag, men jag har det iaf, och det på ubuntu 10.04...

edit: och i rtmpdump ligger rtmpgw.
Senast redigerad av serein 2010-09-19 kl. 16:19. Anledning: tillägg
Citera
2010-09-19, 16:48
Medlem
hetzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av serein
det du behöver är väl rtmpdump, som ligger i repon. kanske ligger den i partner-repon, vad vet jag, men jag har det iaf, och det på ubuntu 10.04...

edit: och i rtmpdump ligger rtmpgw.

Mystiskt, jag har alla repos aktiverade och hittade det inte, endast flvstreamer.

Har nu installerat rtmpdump.

Citat:
Ladda ner källkod från svn*
svn co svn://svn.mplayerhq.hu/rtmpdump/trunk rtmpdump

Kompilera**
cd rtmpdump
make SYS=posix

*
För att kunna ladda ner källkod från deras svn krävs programmet Subversion. Detta installeras med kommandot: sudo apt-get install subversion

**
För att kunna kompilera behövs OpenSSL, detta räckte dock inte för mig utan jag behövde libcurl4-openssl-dev. Detta installeras med följande: sudo apt-get install libcurl4-openssl-dev

För att köra rtmpgw så krävdes att jag körde med vissa parametrar så det slutgilitiga kommandot som jag lyckas strömma rapport (liveströmmen är nere nu)
Citat:
LD_LIBRARY_PATH=librtmp/ ./rtmpgw
dvs för rapport är kommandot detta:
LD_LIBRARY_PATH=librtmp/ ./rtmpgw -g 8080 -r "rtmp://fl11.c91005.cdn.qbrick.com/91005/_definst_/kluster/20100918/1141148-0918RAPPORT1930-PLAY-mp4-c-v1.mp4"

Citera
2010-09-19, 19:36
Medlem
Citat:
Mystiskt, jag har alla repos aktiverade och hittade det inte, endast flvstreamer.

Har nu installerat rtmpdump.

*
För att kunna ladda ner källkod från deras svn krävs programmet Subversion. Detta installeras med kommandot: sudo apt-get install subversion

**
För att kunna kompilera behövs OpenSSL, detta räckte dock inte för mig utan jag behövde libcurl4-openssl-dev. Detta installeras med följande: sudo apt-get install libcurl4-openssl-dev

För att köra rtmpgw så krävdes att jag körde med vissa parametrar så det slutgilitiga kommandot som jag lyckas strömma rapport (liveströmmen är nere nu)
ah, rtmpdump ligger i xbmcs ppa: https://launchpad.net/~team-xbmc/+archive/ppa
det kanske kan göra strömmandet enklare. kul att det funkade till slut iaf.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in