Citat:
Ursprungligen postat av
Pigge2
Absolut , håller med dig men med tillägget att de inte ska slå någon när orden inte räcker till. Vare sig pojkar eller flickor. Vuxna som ursäktar våld med "pojkar är pojkar" eller att den som blev slagen "sa si eller så" bidrar till att förövare inte stoppas. Sätter vi inte gränser från tidig ålder så fortsätter beteendet i vuxen ålder. I är hans fall har det dröjt för länge med konsekvenser.
När mina barn var små blev jag lika förbannad när både dottern och sonen blev slagna av någon tyrann som tar till nävarna när orden inte räcker till. Min son som aldrig slåss har blivit uppmanad av lärare att slå tillbaka - inte ok! Min dotter har fått skit för att hon argumenterar för mycket. Men för mig är det viktigt att våld aldrig är en utväg. Det är inte en kvinnofråga som Örjan hävdar för vi män måste uppfostra våra söner att inte slå både för män och kvinnornas skull. Våld är fasiken inte trevligt för någon. De som skyddat Örjan har inte gjort honom någon tjänst i längden.
Helt rätt. Inget våld ska förekomma mellan barn, oavsett vem som startat tjafset.
En machokultur där pojkar/män, tar sig rätten att ge igen, för att den andra partern tjafsat är inget som ska försvaras eller uppmuntras.
Att Dramatens chefer inte reagerat, när de kvinnliga skådespelarna upplevt rädskla, är ett bevis på att man accepterat utagerande beteenden hos sina anställda, och det är verkligen dags att tänka till
hur det fungerar på alla arbetsplatser.
Skolorna är ju en typ arbetsplats för barnen o eleverna. Föräldrar som uppmuntrar sina barn att slåss, eller ge tillbaka med våld, är direkt olämpliga som vårdnadshavare.
Ö.R har naturligtvis varit utagerande hela sitt liv, och ingen har stoppat, det har bara eskalerat.