Tnkte att det vore dags fr en trd om den bermde sjfararen Corto Maltese i den italienske tecknaren Hugo Pratts serier med samma namn.
Frsta seriealbumet kom 1967, dess namn var
Una ballata del mare salato (
Balladen om det salta havet) och det fick ett stort genomslag. Ett antal kortare serier fljde innan han skapade ett nytt fullngdsalbum vid namn
Corte sconta detta arcana (
Corto Maltese i Sibirien) som kom ut 1974. Drefter fljde flertalet utgivningar om Corto Maltese.
ventyren om Corto Maltese utspelar sig under tidigt 1900-tal och under sina mnga resor stter Corto ihop med flertalet knda historiska figurer, dribland rkeskurken Rasputin, en kall och knslols man (min favoritkaraktr i serien).
Historierna r alltid vlskrivna och frs fram genom nstan kalligrafiska teckningar, en mycket snygg teckningsstil om du frgar mig.
Tyvrr r albumen svra att f tag i p svenska, men jag lyckades komma ver ett ex. av
Balladen om det salta havet och jag mste sga att det r bland det bsta jag har lst i serievg, endast Tintin slr det hr.
En tecknad TV-serie om Corto Maltese sndes i Canal + fr ngra r sedan och handlingen fljde Hugo Pratts serier ganska vl. Ett mste att se fr den som lskar serierna.
S vad tycker ni om Corto Maltese? Fram med era sikter!
Vad tycker ni om handlingen, om teckningsstilen, om karaktrerna osv.?
Diskutera!