2008-10-19, 19:15
Medlem
peggybundy666s avatar
Jag har blivit erbjuden att ta över en lokal, som passar perfekt med min verksamhet. Dom nuvarande hyresgästerna har lagt ned massor med pengar på lokalen, och vill ha en överlåtelse (väldigt mycket pengar).

Jag känner mig mycket tveksam.....vad jag förstår så får man kontrakt på högst 3 år i taget, och sedan är det upp till värden om dom vill förnya eller inte.
Det känns väldigt osäkert, om värden inte vill förnya mitt kontrakt står jag ju där med lång näsa och förlorade pengar. Kåken kan ju även säljas, och dom nya ägarna kanske vill komma över lokalen. Burr! Är det någon som har erfarenhet och/eller kunskap om överlåtelser? Hjälp mottages tacksamt!
Citera
2008-10-19, 23:50
Medlem
Vaftrudners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peggybundy666
Jag har blivit erbjuden att ta över en lokal, som passar perfekt med min verksamhet. Dom nuvarande hyresgästerna har lagt ned massor med pengar på lokalen, och vill ha en överlåtelse (väldigt mycket pengar).

Jag känner mig mycket tveksam.....vad jag förstår så får man kontrakt på högst 3 år i taget, och sedan är det upp till värden om dom vill förnya eller inte.
Det känns väldigt osäkert, om värden inte vill förnya mitt kontrakt står jag ju där med lång näsa och förlorade pengar. Kåken kan ju även säljas, och dom nya ägarna kanske vill komma över lokalen. Burr! Är det någon som har erfarenhet och/eller kunskap om överlåtelser? Hjälp mottages tacksamt!

Med hänsyn till vilket håll ekonomin ser ut att ta vägen, så kommer marknaden troligen överflödas av lediga lokaler de närmaste åren. Sitter man på ett 3-årskontrakt, där t.ex. 2 år återstår och man måste ut så kommer många vara glada om det finns någon som vill ta över i förtid.

Om jag var du så skulle jag verkligen akta mig för att binda mig till en lokal i tre låå-åånga år, så som utvecklingen tycks gå. Och det gör du (binder dig) genom att betala ett övertag för renovering (eller renovera dyrt själv).

Det kan t.o.m. vara så att du kan få höjd hyra pga de renoveringar som gjorts! Ett företag som jag känner (en bilfirma) har gjort omfattande renoveringar och installationer (t.ex. golvarbeten, oljedränering och nya rör för ventilation och tryckluft mm) och de har fått högre hyra pga lokalens fina faciliteter! Numera bekostar de själva inga egna renoveringar utan tvingar fastighetsägaren till allting.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in