2008-10-19, 18:34
Medlem
Jim Divines avatar
Hej på er filmskapare, är nyfiken på det här med film/videoproduktion och tänkte försöka mig på att prova...
Har fullgod datorvana och lite erfarenhet sen tidigare, men är i stort sett helt novis.

Vilket program är lämpligt att börja experimentera i? Tänker mig nåt i stil med att det är mer avancerat än Windows Movie Maker (vilket jag behärskar) men kanske lite enklare att använda än de riktiga proffsprogrammen. Alltså nåt som har de vanligaste funtionerna och som man ändå kan göra ganska hyffsad film i.
Ah nåt sånt iaf, hoppas ni förstår...
Tar gärna även emot bra nybörjartips!
Citera
2008-10-19, 19:53
Bannlyst
Pinnacle studio. Ingen tvekan om det. Nummer 1 inom filmtillverkning för oss här hemma. Många polare till mej använder det och har sett dem briljera. Det är väldigt enkelt gränssnitt och ser väldigt simpelt och dåligt ut men när dem plockar fram allting som har med explosioner och göra så får de mej att tappa andan. Det tar dem max 1 minut att lägga in en explosion prydligt och snyggt medans det kan ta mig två timmar i After effects!

Så kör på Pinnacle Studio. Du kommer inte ångra dej! Enkelt och effektivt!
Citera
2008-10-19, 20:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GooGl3s
Pinnacle studio. Ingen tvekan om det. Nummer 1 inom filmtillverkning för oss här hemma. Många polare till mej använder det och har sett dem briljera. Det är väldigt enkelt gränssnitt och ser väldigt simpelt och dåligt ut men när dem plockar fram allting som har med explosioner och göra så får de mej att tappa andan. Det tar dem max 1 minut att lägga in en explosion prydligt och snyggt medans det kan ta mig två timmar i After effects!

Så kör på Pinnacle Studio. Du kommer inte ångra dej! Enkelt och effektivt!

Jobbar du åt pinnacle eller?
De enda jag vet som använder pinnacle är de som är tvungna att använda det på skolan. Absolut vanligast är Vegas eller Premiere (enligt mina erfarenheter).
Vegas är kanske det lättare alternativet av de två, men jag skulle ändå rekomendera premiere..
Dels för att det finns utrymme att utvecklas inom det, och dels för att det har bra integration med adobes andra produkter.

Du jämförde Pinnacle och After Effects,tänk på att After Effects inte är till för att klippa ihop en hel film, det använder du bara för att lägga in effekter osv i enstaka klipp.
Citera
2008-10-19, 22:05
Medlem
erik_ande_85s avatar
på PC gäller antingen Avid eller premiere å på mac så är det självklara final cut. Det är vad pro'sen använder. och även nybörjarna som en dag kommer bli pro's
Citera
2008-10-19, 22:21
Medlem
Vegas 7.0 tar inte långt tid o lära
Citera
2008-10-21, 17:26
Medlem
Vegas är min favvis. Framför allt för att det är intuitivt. Det är nämligen så att videoapps av typen Premiere m.fl. går ifrån gängse normer och hittar på egna GUI. Inlärningströskeln är därför högre med dessa. Vegas påminner mycket om andra Windowsprogram och därför slipper man fundera över "hur f-n de tänkte nu". Därtill tycker jag det är fullt tillräckligt vad gäller funktioner m.m. Men har själv lagt till ett par som jag saknade. (http://aav6cc.blogspot.com)

Ni som föredrar Premiere, på vilka sätt är P. bättre rent praktiskt?
Senast redigerad av Kattkraft 2008-10-21 kl. 17:29.
Citera
2008-10-22, 14:19
Medlem
Jim Divines avatar
Tack för svaren, verkar som att Vegas låter vettigast att kolla upp...!
Citera
2008-10-22, 19:16
Medlem
Jag lånar tråden lite..

Är det fortfarande Pinnacle som gäller ifall man vill som gladamatör smälla ihop sina semesterbilder tillsammans med lite filmclip med både musik och text?
Citera
2008-10-24, 13:14
Medlem
Jim Divines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mikado
Jag lånar tråden lite..

Är det fortfarande Pinnacle som gäller ifall man vill som gladamatör smälla ihop sina semesterbilder tillsammans med lite filmclip med både musik och text?

Klarar inte Movie Maker sånt hyffsat?
Citera
2008-10-28, 18:50
Medlem
bort.
Senast redigerad av Big Puff 2008-10-28 kl. 19:29.
Citera
2012-02-16, 20:29
Medlem
lånar tråden igen, vill ha ett program som är mellan movie maker och sony vegas. för kände att vegas var för avancerad. hittade ingen hjälp när man vill göra enkla saker, och movie maker va för enkelt kunde inte göra nått typ
Citera
2012-02-26, 00:36
Medlem
Cristuphers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drazharm
lånar tråden igen, vill ha ett program som är mellan movie maker och sony vegas. för kände att vegas var för avancerad. hittade ingen hjälp när man vill göra enkla saker, och movie maker va för enkelt kunde inte göra nått typ

Videopad video editor eller Arcsoft showbiz
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in