Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2008-10-19, 10:27
Medlem
TheGoodDoctors avatar
För ett tag sedan fick jag ett problem i datorn, nämligen att saker och ting började bete sig trögt och ryckigt som under prestationssvårigheter, detta speciellt när hårddiskarna arbetar, exempelvis vid filhantering. Vid enklare installationer stiger CPU användningen till över 50%. Samma sak om jag kopierar > klistrar in filer från en mapp till en annan.

Edit: I skrivande stund ligger cpu användningen på 50%. Det är Firefox som suger åt sig all den kraften.

Ligger felet i hårddiskarna eller kan det vara dags att skaffa ny processor?

Hjälp.
Senast redigerad av TheGoodDoctor 2008-10-19 kl. 10:30.
Citera
2008-10-19, 13:51
Går fläktarna på högvarv också? Isf. dammsug skiten.
Citera
2008-10-20, 18:22
Medlem
DuaLCores avatar
Jag fick samma problem. jag e absolut inte säker, men jag tror att den använder för mycket minne. Försök att stänga av några processer som är onödiga lr använd RamBooster lr nåt. Min lösning var att installera XP ist för jävla vista. Efter det så har den fungerat felfritt. Hoppas att jag var till nån hjälp
Citera
2008-10-20, 19:33
Medlem
TheGoodDoctors avatar
Nej, fläktarna snurrar afaik som de ska. :s

Har åtminstone inte märkt någon skillnad i ljudnivå.
Citat:
Ursprungligen postat av DuaLCore
Jag fick samma problem. jag e absolut inte säker, men jag tror att den använder för mycket minne. Försök att stänga av några processer som är onödiga lr använd RamBooster lr nåt. Min lösning var att installera XP ist för jävla vista. Efter det så har den fungerat felfritt. Hoppas att jag var till nån hjälp
Jag har redan XP. RamBooster låter inte som en vettig lösning.

Några andra funderingar? I'm in pain.
Citera
2008-11-03, 21:03
Medlem
TheGoodDoctors avatar
Jag bumpar den här tråden.

Har fortfarande samma problem, behöver hjälp.
Citera
2008-11-04, 00:17
Medlem
Twofishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheGoodDoctor
Jag bumpar den här tråden.

Har fortfarande samma problem, behöver hjälp.

Kolla om hårddisken går som dma eller pio.

Du kan också använda Process Explorer (http://technet.microsoft.com/en-us/sysinternals/bb896653.aspx) för att se mer exakt vad som drar processorkraft.
Citera
2008-11-04, 02:16
Medlem
hade ett exakt likadant problem för någon vecka sedan men jag installerade om xp och sedan dess flyter det på fint.
Citera
2008-11-04, 16:48
Medlem
TheGoodDoctors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Twofish
Kolla om hårddisken går som dma eller pio.

Du kan också använda Process Explorer (http://technet.microsoft.com/en-us/sysinternals/bb896653.aspx) för att se mer exakt vad som drar processorkraft.
Fixade hem programmet och startade det. Som test gick jag in på en mapp fylld av en massa fotobilder på ca 3-5mb per bild och satte mappinställningen på "Miniatyr" så att datorn fick tugga lite. Hardware Interrupts hoppade genast upp på 40-50 under CPU.

Är detta till hjälp?
Citera
2008-11-04, 16:53
Medlem
927s avatar
sluta inte cpu jobba är alla bilder va framme?
Citera
2008-11-04, 17:01
Medlem
Flytande_argots avatar
Är det fortfarande mest Firefox som ligger och äter processorkraft? Kan ju isåfall vara en addon som inte funkar som den ska. Cooliris (f.d piclens) har varit känt för detta.

Annars kan du testa att röja upp på din systemdisk om det är så att du har väldigt mycket på den. Systemdiskar som nästan är fulla kan få prestandan på burken att rasa betänkligt.
Citera
2008-11-04, 17:27
Medlem
TheGoodDoctors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flytande_argot
Är det fortfarande mest Firefox som ligger och äter processorkraft? Kan ju isåfall vara en addon som inte funkar som den ska. Cooliris (f.d piclens) har varit känt för detta.

Annars kan du testa att röja upp på din systemdisk om det är så att du har väldigt mycket på den. Systemdiskar som nästan är fulla kan få prestandan på burken att rasa betänkligt.
Har röjt upp ganska ordentligt - har ca 5gb ledigt utrymme på systemdisken, av 20gb som är Windows + program.

Njä, datorn blir trög även om Firefox är avstängt. :s
Citera
2008-11-04, 17:43
Medlem
927s avatar
jag vet en som hade hardware interrupts på 99% hela tiden, då va det scandisk som jobba i bakgrunden............
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in