• 1
  • 2
2008-10-19, 17:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av _sajko
Du får nog definera "eget behov".
Om du bara vill lägga till patchar eller lägga till något som inte finns med i din vanilla kernel så behöver du bara "kernel source" som du kan få tag på från alla kernel.org mirrors eller bara direkt från kernel.org.

Ska du däremot skriva något till kerneln så är jag ganska säker på att det skrivs i C och att det finns en hel hög med guidelines för hur du ska utveckla för kerneln
aha, det jag menade var, typ, hur man lägger till drivers och sånt och att ta bort diverse saker så att installationen går snabbare. jag har ofta hört ordet "kompilera linuxkärnan" men inte riktigt förstått vad som menats med det.
Citera
2008-10-19, 18:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SGT.O
aha, det jag menade var, typ, hur man lägger till drivers och sånt och att ta bort diverse saker så att installationen går snabbare. jag har ofta hört ordet "kompilera linuxkärnan" men inte riktigt förstått vad som menats med det.

Att kompilera kerneln är att skapa den från kernel sources.
Det man får göra är typ följande:
1) Tanka hem sourcen från kernel.org (eller mirrors som jag nämnde tidigare)
2) packa upp den.
3) köra "make menuconfig" på den uppackade platsen
4) köra "make all modules_install" (om jag kommer ihåg rätt, va ganska längesen jag gjorde de :P)
5) kopiera den nya kerneln till boot
6) Skapa en initrd om man behöver sånt
7) konfa grub/lilo för den nya kerneln

Det är inte så knepigt att göra, det svåra är att förstå alla moduler som du kan välja i menuconfig... det är något som tar ganska lång tid och kräver ganska mycket förståelse för hur saker funkar. Det finns en hel bunt med saker man normalt kan ta bort, men är man lite för flitig så kan det bli att den inte ens bootar.

Om du googlar på "kernel compile linux" så borde du nog hitta lite mer detaljerade guider hur man kan göra det själv
Citera
2008-10-19, 19:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av _sajko
Att kompilera kerneln är att skapa den från kernel sources.
Det man får göra är typ följande:
1) Tanka hem sourcen från kernel.org (eller mirrors som jag nämnde tidigare)
2) packa upp den.
3) köra "make menuconfig" på den uppackade platsen
4) köra "make all modules_install" (om jag kommer ihåg rätt, va ganska längesen jag gjorde de :P)
5) kopiera den nya kerneln till boot
6) Skapa en initrd om man behöver sånt
7) konfa grub/lilo för den nya kerneln

Det är inte så knepigt att göra, det svåra är att förstå alla moduler som du kan välja i menuconfig... det är något som tar ganska lång tid och kräver ganska mycket förståelse för hur saker funkar. Det finns en hel bunt med saker man normalt kan ta bort, men är man lite för flitig så kan det bli att den inte ens bootar.

Om du googlar på "kernel compile linux" så borde du nog hitta lite mer detaljerade guider hur man kan göra det själv
Tack så mycket för denna nyttiga info.
Hittade faktiskt ganska bra guider på google som beskriver detta.
Citera
2008-10-19, 21:23
Medlem
ZeroGravitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lordvader
Håller med. Hade vart mycket roligt som programmerare på den tiden. Finns så mycket att använda du att det blir tråkigt nästan : /

Tråkigt tror jag det knappast blir. Om man är en lika duktig programmerare som han är och har en vision och motiveringen till att skapa och fullfölja den visionen så kommer det inte bli tråkigt.

Vi har just nu allt vi behöver och därför kan det kännas svårt att vara unik och skapa något helt nytt men är det inte där spänningen ligger? Att veta att du kanske inte blir nästa person som har skapat Google, ett nytt operativsystem lr antivirus - men att du kan bli nästa som genom sitt bidrag får hologrammet att bli en verklighet!

Men jag kan förstå hur det kan kännas tråkigt. Det är inte många som har turen att säga "hur ska vi förbättra världen idag?" och få det till en verklighet.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in