Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2008-10-18, 17:37
  #1
Medlem
LiKaShings avatar
Med risk för att detta varit uppe tidigare - när, var och varför uppstod ordet gibba?

När jag var liten sade vi alltid "lana". Dög inte det?

/LKS
Citera
2008-10-18, 17:41
  #2
Medlem
cocaineducks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LiKaShing
Med risk för att detta varit uppe tidigare - när, var och varför uppstod ordet gibba?

När jag var liten sade vi alltid "lana". Dög inte det?

/LKS


Verkar ha en helt annan betydelse än vad som används här omkring. Gibba här är att skjuta någon i ett FPS, gärna one-shot-kill så det sprutar likdelar och blod.
Citera
2008-10-18, 17:44
  #3
Medlem
Smygizzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LiKaShing
Med risk för att detta varit uppe tidigare - när, var och varför uppstod ordet gibba?

När jag var liten sade vi alltid "lana". Dög inte det?

/LKS

Här började det iaf med ordet "night-gibb", det var då man lanade över natten. Så ordet "gibba" uppsstod väl iaf ifrån det. Resten har jag inte den blekaste aning om.
Citera
2008-10-18, 17:44
  #4
Medlem
Damp CPCPs avatar
Det ordet används ganska frekvent i min bekanskapskrets.
Dock är det inte FPS vi spelar, utan ett Beat'em up på tvspel.

En synonym till att spela (game'a).
Används särskilt ofta om man hade tänkt sitta uppe hela natten,
night-gibba.

Lana är ju att man kopplar ihop sins datorer och lirar, men gibba behöver ju
inte betyda att man ens lirar PC.
Citera
2008-10-18, 17:45
  #5
Medlem
Jag skulle översätta "gibba" med "lira".

EDIT: precis som DAMP säger alltså.
Citera
2008-10-18, 17:47
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LiKaShing
Med risk för att detta varit uppe tidigare - när, var och varför uppstod ordet gibba?

När jag var liten sade vi alltid "lana". Dög inte det?

/LKS

Här betyder gibba o lan typ samma sak, lana är att man kopplar ihop datorerna och spelar i ett antal dagar. Gibb däremot är som ett kort lan, där man bara spelar en dag eller en natt .
Citera
2008-10-18, 17:59
  #7
Avstängd
Lan = Dreamhack (http://www.dreamhack.se/dhskII08/)

Gibb = Lan i pojkrummet ett dygn på en helg (?)
Citera
2008-10-18, 18:34
  #8
Medlem
jumpcuts avatar
Hur unga är ni egentligen?

Snacka om att språket utvecklats. Ska inte göra ett försök att ta ifrån er den nya meningen av "gibb", men lite undervisning skadar väl inte.

Ordet "gib" kommer från "giblets" (http://en.wikipedia.org/wiki/Giblets) och innebär att man förvandlar motståndaren i ett FPS till just giblets när man fraggar dem, dvs dödar dem. Om jag inte minns helt fel så var det när Doom kom som man för första gången kunde gibba folk (eller var det Heretic? Lite rostig).

Ett night-gibb innebar förr i tiden en helnatt av Quake-spelande. Sedan började även Quake 2, Unreal Tournament och andra FPS-spel där man kunde gibba folk när man fraggade dem. Det verkar som att det på grund av okunskap gått över till att vara en synonym till nätverksspelande på ett LAN. Jag är osäker på om man använde uttrycket "night-gibbs" under Doom-tiden.

Frag vet jag kommer från den amerikanska armén och är ett väldigt gammalt uttryck, gib är jag osäker på - men det skulle inte förvåna mig.

Jag skulle säkert kunna kolla på Wikipedia och ge er länkar också, men så mycket orkar jag inte bry mig.
Citera
2008-10-19, 02:37
  #9
Medlem
anakatas avatar
"Night-gibb" användes så tidigt som 1997 i alla fall, på Nine och bland dess besökare.
Citera
2008-10-19, 11:11
  #10
Medlem
jumpcuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anakata
"Night-gibb" användes så tidigt som 1997 i alla fall, på Nine och bland dess besökare.

1997 var väl närmare Q2 än Doom?
Citera
2008-10-19, 13:36
  #11
Medlem
Aexil Kongs avatar
Aldrig hört "gibb" tidigare och jag betraktar mig ändå som en gamer. Nåväl, jag brukar ju inte lana särskilt mycket utan spelar mest singleplayerspel.
Citera
2008-10-19, 14:40
  #12
Medlem
Iathsathaths avatar
Det finns ju alltid http://en.wikipedia.org/wiki/Gibs
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback