2008-10-18, 15:23
Medlem
speedycarlitos avatar
hello allesammans.
är verkligen inte datorkunnig .
så behöver lite hjälp nu när jag ska omformatera datorn.
först och främst vart gör jag det?
har en hp pavillion dv 9000
med 3 delade hårddiskar. verkar det som.
har en hårddisk på 7-8 gig där det står "recovery".
när jag går in där står det bara

Den här delen av hårddisken
(eller partitionen) innehåller filer som
används för systemåterställning.

Ta inte bort eller ändra filerna

Om du ändrar den här partitionen kan det
tänkas att återställningen inte fungerar. så vad finns det jag kan göra därifrån?. huir går jag vidare och omformaterar datorn. kanske är en självklarhet för er datorkunniga . men jag som e helt färsk på ämnet behöver verkligen hjälp
mvh
Citera
2008-10-18, 15:42
Medlem
Först så ska du spara allt som ligger på C: alltså saker som du vill ha kvar för efter det att du formaterat försvinner allt..typ drivrutiner till ditt graffikkort som gör att du tex får en bra bild på skärmen osv.. så se till att du har dessa när du sedan skall installera om dem. annars brukar dessa ligga på nätet så vet man vad man har för graikkort så kan man lite smart ladda hem dem innan man formaterar om man inte har dem på cd eller på en annan partition..typ slave disk eller ngt.

recovery ska du inte röra.

Har du vista eller XP ?

vista kräver ca 15 gb och kommer även att spara hela ditt gammla os så kör du vista bör du minst ha 20 gb fritt för det nya vista.

kör du xp är det bara att fjonga i cdn>>starta från disk>> tryck sedan f8 när det kommer upp och sedan väljer du formatera C: disken vilket tar ett litet tag..typ 3-4 minuter kanske..sedan startar datorn om och det är i princip bara att fylla i dom uppgifter den piper efter och det hela bör inte ta mer än ca 40 minuter

Sedan får du fjonga in div drivisar till typ ljudkort,grafikkort osv..

en sak som jag alltid sparar är "favoriter" du hitter dem i doc/settings under ditt user.. kopiera den stjärnan för dem vill man ju ha kvar

lycka till
Citera
2008-10-18, 15:46
Medlem
speedycarlitos avatar
tack

jag har vista på min dator.

så jag måste spara allt som ligger på c alltså innan jag omformaterar datorn?. och vart kunde ja omformatera min dator nu när jag har vista? ska ja inte gå in på recovery alltså
Citera
2008-10-18, 15:47
Bannlyst
Ja, om du vill ha kvar det.
Citera
2008-10-18, 15:50
Medlem
speedycarlitos avatar
men jag har redan lagt över allt jag vill ha kvar /bilder/music/filmer osv på en bärbar hårddisk. men kommer inte datorn fungera som den ska alltså om jag har vista och gör en omformatering utan att spara allt på c?
Citera
2008-10-18, 16:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av speedycarlito
men jag har redan lagt över allt jag vill ha kvar /bilder/music/filmer osv på en bärbar hårddisk. men kommer inte datorn fungera som den ska alltså om jag har vista och gör en omformatering utan att spara allt på c?

Kör du vista så ska du även där spara allt som du vill behålla... men vista kommer att spara din gammla version och lägger sig i c:/program som "old Windows"

När du ska formatera så kör i dvd´n med vista på och sedan följer du guiden och välj starta från DVD eller CD
Citera
2008-10-18, 16:12
Medlem
speedycarlitos avatar
ajj . jag torr inte jag har kvar någon skiva faktiskt.
går det inte och omformatera utan skiva ?
Citera
2008-10-18, 16:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av speedycarlito
ajj . jag torr inte jag har kvar någon skiva faktiskt.
går det inte och omformatera utan skiva ?

nej

varför har du ingen skiva borde följt med data paketet
Citera
2008-10-18, 17:06
Medlem
Om du har en recovery partition så kan du "installera om" utan skiva. Vet inte om MaxMartin vet vad han pratar om.

Recoveryn går tillbaka till så datorn var när du köpte den. Är du nöjd med det så kör på det.
Citera
2008-10-18, 17:06
Medlem
speedycarlitos avatar
men jag har tappat bort kartongen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in