Citat:
Ursprungligen postat av Helsingborg2
MEN det kan du tycka som är född, jag lovar dig att om du aldrig skulle blivit född skulle en icke existens för dig varit nada. Tror du alla de som icke existerar är glada för det.
Det är just livet som ger dig chansen till att önska din icke existens.
Frågan som slår mig är: Varför skulle man behöva vara nöjd med att icke-existera? Borde inte icke-existera vara något neutralt på skalan? Dvs dåligt liv, inget liv, bra liv? Det är iaf så jag ser på saken.
Ungefär som när du ska smaka någon ny mat (för smak alltså och inte för att stilla hunger). Antingen så är den vidrig och du spottar/kräks ut den och ångrar misstaget att smaka, eller så är den varken eller så älskar du det fullständigt och du ångrar inte att du smakade!
Att födas må ge dig en mental förmåga, men frågan är om man VILL ha den mentala förmågan. Kan okunskap inte vara positivt, även om man inte märker att man är okunnig?
Buddha dyker upp i mitt sinne, även om han hade en perfekt tillvaro innan han stiftade bekantskap med alla världens grymheter. Detta gör självklart att det inte är ett perfekt exempel, men samtidigt så är det svårt att applicera ett världsligt exempel på en före-värdslig fråga, om du förstår vart jag vill komma.
Jag anser inte att kvantitet alltid behöver vara positivt, även om det går från 0 till 1. Inte ens om det är något positivt, dvs. även om mentala förmågan är positiv kan den fortfarande vara oönskad i fel miljöer och förutsättningar.
Slutsats: Varför skulle en mental förmåga odiskutabelt vara något positivt?