2008-10-26, 12:40
Citat:

Men att hoppa på linux genom att t ex installera Ubuntu är (anser jag) en genväg till kunskap att lära sig linux.
Inget fel med Ubuntu som dist, men användaren kan inte vad som finns under huven.
Lär dig helt enkelt alla grundläggande kommandon, filstruktur med mera...
Detta ger dig en flexibilitet, du kan då plötsligt hantera alla linuxdistar, även hantera och förstå andra unixdialekter. Istället för att lära dig grafiska verktyg som är riktat mot en dist.
Ursprungligen postat av urandom
Citat:
heh....detta finns säkerligen tusentals åsikter om
Ursprungligen postat av nietzscherebb
Av rent intresse, vad anser du är rätt väg att lära sig linux?

Men att hoppa på linux genom att t ex installera Ubuntu är (anser jag) en genväg till kunskap att lära sig linux.
Inget fel med Ubuntu som dist, men användaren kan inte vad som finns under huven.
Lär dig helt enkelt alla grundläggande kommandon, filstruktur med mera...
Detta ger dig en flexibilitet, du kan då plötsligt hantera alla linuxdistar, även hantera och förstå andra unixdialekter. Istället för att lära dig grafiska verktyg som är riktat mot en dist.
Problemet är väl att det till stora delar är de olika distributionerna samt skrivbordsmiljöerna som tillhandahåller dokumentationen. Senaste desktop-linux jag hade installerat (Ubuntu 7.x ca ett år sedan) hade massa ointressanta Gnome-tutorials och dokumentation för de grafiska verktygen (ss. Synaptic) men ingen lätthittad dokumentation om hur det egentligen funkade med config-filer, etcetera. För att hitta sådan dokumentation är man tvungen att ge sig ut på internet och leta.
Citat:
Ursprungligen postat av urandom
Det är ju lite inne att köra OS X nu, många kontorsråttor på mitt jobb springer in på IT-avdelningen och skryter hur dom kör MAC hemma.
Jag tycker mest synd om dessa människor.
Dom kör Ferrari men har aldrig pressat bilen över 100km/h.
Jag tycker mest synd om dessa människor.
Dom kör Ferrari men har aldrig pressat bilen över 100km/h.

Ja, ja elitist där

Och OS X är väl trevligt? Mycket bättre för nybörjare än Windows/ValfriLinuxDist eftersom allt är uttänkt för dig: såhär spelar du musik, såhär gör du websidor, etcetera. Sedan så finns det ju en outgrundlig inställning bland vissa som kör Mac att allt Apple gör är guds gåva till mänskligheten. Microsoft kan ju inte "erbjuda" samma inlåsning, mycket på grund av konkurrensmässiga skäl.