• 1
  • 2
2008-10-18, 01:07
Medlem
AnnaAnderssons avatar
Mangopuré, chokladgrädde eller fruktsallad.
Citera
2008-10-18, 02:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moffin
På torsdag blir det ärtsoppa och pannkaka till middag.

Som ett litet mer "exotiskt" eller åtminstone roligare tillbehör till pannakakan är BOB-sylt.

Sirap tror jag går bort då det blir lite väl sött. Hade tänkt mig något mer fruktigt eller så, men fortfarande med en viss sötma.

Några tips?
rårörda jordgubbar, hallon eller blåbär. Det funkar med frysta bär med.
Citera
2008-10-18, 12:56
Medlem
Moffins avatar
Många bra svar, tack så mycket

Är inte hjortron/björnbär säsongen över nu? Jag tror det kan vara lite svårt att få tag i färska bär såhär års eller?
Citera
2008-10-18, 16:22
Medlem
klybans avatar
Citat:
Jag har faktiskt en massa färska äpplen hemma just nu. Orkar du posta receptet till din underbara äppelmos?
Det är inget märkvärdigt recept som så.
Utan gäller att få tag i bra äpplen och då inte äpplen från affären där de allra flesta inte smakar så mycket, och så blir det dyrt att köpa äpplen för äpplemos.

Sen delar man äpplet i 6-8 delar sjuda/kokar äpplena mjuka, sen kör man det igenom passervaggan man måste ha.
Finns att köpa på blocket och liknande emellanåt.

Sen minst 30% socker upp till 45% per kg beroende på hur söta dina äpplen är, lite citronsyra och natriumbensoat enligt instruktion.
Sen värmer man in sockret bara och sen är det bara att hälla upp det på burk som vart och hälsat på i ungen.

Sen är frysna jordgubbar som nästan tinat upp, dessa vispar man till en syltliknande konsistens mycket gott till pannkakor också.
Lite grädde kan man toppa på om man är sugen på det.

Vi gör åt allt moset vi gör på ett år tills det är dags nästa gång i år blide det 29kg.
Citera
2008-10-18, 16:27
Medlem
Moffins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Det är inget märkvärdigt recept som så.
Utan gäller att få tag i bra äpplen och då inte äpplen från affären där de allra flesta inte smakar så mycket, och så blir det dyrt att köpa äpplen för äpplemos.

Sen delar man äpplet i 6-8 delar sjuda/kokar äpplena mjuka, sen kör man det igenom passervaggan man måste ha.
Finns att köpa på blocket och liknande emellanåt.

Sen minst 30% socker upp till 45% per kg beroende på hur söta dina äpplen är, lite citronsyra och natriumbensoat enligt instruktion.
Sen värmer man in sockret bara och sen är det bara att hälla upp det på burk som vart och hälsat på i ungen.

Sen är frysna jordgubbar som nästan tinat upp, dessa vispar man till en syltliknande konsistens mycket gott till pannkakor också.
Lite grädde kan man toppa på om man är sugen på det.

Vi gör åt allt moset vi gör på ett år tills det är dags nästa gång i år blide det 29kg.

Tackar

Och 29kg äppelmos är fan inte dåligt, har ni en jordkällare eller nåt?
Citera
2008-10-18, 16:58
Medlem
klybans avatar
Citat:
Tackar

Och 29kg äppelmos är fan inte dåligt, har ni en jordkällare eller nåt?
Fick in allt i vinkylet, och då har jag plats för 10-tal flaskor vin par andra flaskor och en vintunna på 25l.

Men äpplemos är tunga saker.
Citera
2008-10-18, 19:11
Medlem
Moffins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Fick in allt i vinkylet, och då har jag plats för 10-tal flaskor vin par andra flaskor och en vintunna på 25l.

Men äpplemos är tunga saker.

Läre inte vara dåligt med utrymme där.

Sen fick du mig att koppla detdär till nån sorts äppelmos-junkie som sitter darrande och injicerar äppelmos i armen typ
Citera
2011-01-29, 17:55
Medlem
Bacon och jordgubbssylt är det ultimata ;D Smakar sjukt bra kan jag lova med det salta och söta tillsammans
Citera
2011-01-29, 18:04
Medlem
SvenEricTheGambles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av natarion
Bacon och jordgubbssylt är det ultimata ;D Smakar sjukt bra kan jag lova med det salta och söta tillsammans

Inte så extremt skum kombination ändå.
Tänk dig en toast med jordnötssmör, sylt och extra bacon. Ska fan testa någon dag....
Citera
2011-01-29, 21:22
Medlem
Maardhufvuds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenEricTheGamble
Inte så extremt skum kombination ändå.
Tänk dig en toast med jordnötssmör, sylt och extra bacon. Ska fan testa någon dag....

Smakkombinationen är inte det minsta "konstig".
Baconets sälta och syltens sötma gifter sig mer än väl.
Jag menar, hur vanligt är det inte att som svensk äta fläskpannkaka m. jordgubbssylt t.ex.? Mums!
Citera
2011-01-29, 22:36
Moderator
rotadents avatar
Äppelmos passar bra, lönnsirap också. Men oftast blir det hallonsylt. Grädde är också gott på, men det lyxar jag sällan med...
Citera
2011-01-30, 04:39
Medlem
SvenEricTheGambles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maardhufvud
Smakkombinationen är inte det minsta "konstig".
Baconets sälta och syltens sötma gifter sig mer än väl.
Jag menar, hur vanligt är det inte att som svensk äta fläskpannkaka m. jordgubbssylt t.ex.? Mums!

Precis det jag menade, det låter faktiskt jävligt gott. Fast jag är inget fan av jordgubbssylt iofs, blir nog lingon isåfall.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in