2008-10-17, 08:20
Medlem
Gringons avatar
Hej, hr kommer ett gng frgor.

Funderar p att uppgradera hdd p min macbook 13". Kan jag kpa denna? http://www.datorbutiken.com/se/defau...uct=SAMHM250JI
En annan frga: Kan man trycka i en 7200rpm? Mrker man skillnad i s fall? Kommer den dra mer batteri och bli varmare d eller?

Har ven en USB 250GB som jag skulle kunna tnka mig kra timemachine p. Saken r bara den att jag har den som backup till min PC.
Frga: Kan jag partionera upp USB-disken i en OSX -och en PC-del?

Kan man skriva "vanliga" filer till en OSX-TimeMachine-disk, eller r det bara Timemachine som har tillgng till disken?

tack!
Citera
2008-10-17, 11:06
Medlem
FillilutteN2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gringon
Hej, hr kommer ett gng frgor.

Funderar p att uppgradera hdd p min macbook 13". Kan jag kpa denna? http://www.datorbutiken.com/se/defau...uct=SAMHM250JI
En annan frga: Kan man trycka i en 7200rpm? Mrker man skillnad i s fall? Kommer den dra mer batteri och bli varmare d eller?

Har ven en USB 250GB som jag skulle kunna tnka mig kra timemachine p. Saken r bara den att jag har den som backup till min PC.
Frga: Kan jag partionera upp USB-disken i en OSX -och en PC-del?

Kan man skriva "vanliga" filer till en OSX-TimeMachine-disk, eller r det bara Timemachine som har tillgng till disken?

tack!

Vet tyvrr inte svaren p de andra frgorna.
Men det gr bra att anvnda sin externa time machine-hrddisk till annat n time machine (:
Citera
2008-10-17, 13:08
Medlem
Gringons avatar
trevligt.

Ngon som har svar p det andra? Om hrddisken? Om partitionering?
Citera
2008-10-17, 16:24
Medlem
Pallemans avatar
Citat:
Kan man trycka i en 7200rpm? Mrker man skillnad i s fall? Kommer den dra mer batteri och bli varmare d eller?

Jag har en 7200rpm i min Macbook nu.. har inte mrkt ngon skillnad, frutom att den lter liiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiite lite mer. Batteritiden och temp r densamma, vad jag har mrkt.
Citera
2008-10-17, 16:25
Medlem
Gringons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Palleman
Jag har en 7200rpm i min Macbook nu.. har inte mrkt ngon skillnad, frutom att den lter liiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiite lite mer. Batteritiden och temp r densamma, vad jag har mrkt.
knns den snabbare d? r det vrt ljudnivn och den extra hundralappen?
Citera
2008-10-18, 17:27
Medlem
Truffys avatar
Lnar trden lite.

Kan man byta den interna hrddisken (MBP) utan att garantin ryker? min r ifrn nov 2007
Citera
2008-10-20, 07:42
Medlem
Pallemans avatar
Citat:
knns den snabbare d? r det vrt ljudnivn och den extra hundralappen?

Jag mste erknna ngot pinsamt.

Var helt 100 sker p att jag hade kpt en 7200rpm's disk nr originaldisken la av.

Kollade just min orderhistorik p dustinhome.se ... visar sig att det var en 5400rpm. Jag ber om urskt!

Har denna disk: http://www.dustinhome.se/pd_5010115209.aspx?
Senast redigerad av Palleman 2008-10-20 kl. 07:45.
Citera
2008-10-20, 08:59
Medlem
smurfehs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Truffy
Lnar trden lite.

Kan man byta den interna hrddisken (MBP) utan att garantin ryker? min r ifrn nov 2007

Nej.
Citera
2008-10-20, 10:58
Medlem
Gringons avatar
ok, svarar p en av mina egna frgor:

"Har ven en USB 250GB som jag skulle kunna tnka mig kra timemachine p. Saken r bara den att jag har den som backup till min PC.
Frga: Kan jag partionera upp USB-disken i en OSX -och en PC-del?"

Japp - det funkadet efter lite trixande. Fick
- Tmma disken helt
- Formatera den (i win)
- Partionera upp den med Partition Magic (win). 60/60 (hade visst en 120gigs hdd).
- Koppla in den i Macen, och kra skivverktyg. Dr formaterade jag om en partition till OSX.

Voila! Funkar perfekt. Nu har jag hlften av disken som backup med Timemachine och andra halva som backup till PCn. Sjukt att det ska vara shr mycket pill dock p.ga olika filsystem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in