Flashback bygger pepparkakshus!
2008-10-17, 08:20
Medlem
Gringons avatar
Hej, här kommer ett gäng frågor.

Funderar på att uppgradera hdd på min macbook 13". Kan jag köpa denna? http://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=SAMHM250JI
En annan fråga: Kan man trycka i en 7200rpm? Märker man skillnad i så fall? Kommer den dra mer batteri och bli varmare då eller?

Har även en USB 250GB som jag skulle kunna tänka mig köra timemachine på. Saken är bara den att jag har den som backup till min PC.
Fråga: Kan jag partionera upp USB-disken i en OSX -och en PC-del?

Kan man skriva "vanliga" filer till en OSX-TimeMachine-disk, eller är det bara Timemachine som har tillgång till disken?

tack!
Citera
2008-10-17, 11:06
Medlem
FillilutteN2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gringon
Hej, här kommer ett gäng frågor.

Funderar på att uppgradera hdd på min macbook 13". Kan jag köpa denna? http://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=SAMHM250JI
En annan fråga: Kan man trycka i en 7200rpm? Märker man skillnad i så fall? Kommer den dra mer batteri och bli varmare då eller?

Har även en USB 250GB som jag skulle kunna tänka mig köra timemachine på. Saken är bara den att jag har den som backup till min PC.
Fråga: Kan jag partionera upp USB-disken i en OSX -och en PC-del?

Kan man skriva "vanliga" filer till en OSX-TimeMachine-disk, eller är det bara Timemachine som har tillgång till disken?

tack!

Vet tyvärr inte svaren på de andra frågorna.
Men det går bra att använda sin externa time machine-hårddisk till annat än time machine (:
Citera
2008-10-17, 13:08
Medlem
Gringons avatar
trevligt.

Någon som har svar på det andra? Om hårddisken? Om partitionering?
Citera
2008-10-17, 16:24
Medlem
Pallemans avatar
Citat:
Kan man trycka i en 7200rpm? Märker man skillnad i så fall? Kommer den dra mer batteri och bli varmare då eller?

Jag har en 7200rpm i min Macbook nu.. har inte märkt någon skillnad, förutom att den låter liiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiite lite mer. Batteritiden och temp är densamma, vad jag har märkt.
Citera
2008-10-17, 16:25
Medlem
Gringons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Palleman
Jag har en 7200rpm i min Macbook nu.. har inte märkt någon skillnad, förutom att den låter liiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiite lite mer. Batteritiden och temp är densamma, vad jag har märkt.
känns den snabbare då? är det värt ljudnivån och den extra hundralappen?
Citera
2008-10-18, 17:27
Medlem
Truffys avatar
Lånar tråden lite.

Kan man byta den interna hårddisken (MBP) utan att garantin ryker? min är ifrån nov 2007
Citera
2008-10-20, 07:42
Medlem
Pallemans avatar
Citat:
känns den snabbare då? är det värt ljudnivån och den extra hundralappen?

Jag måste erkänna något pinsamt.

Var helt 100 säker på att jag hade köpt en 7200rpm's disk när originaldisken la av.

Kollade just min orderhistorik på dustinhome.se ... visar sig att det var en 5400rpm. Jag ber om ursäkt!

Har denna disk: http://www.dustinhome.se/pd_5010115209.aspx?
Senast redigerad av Palleman 2008-10-20 kl. 07:45.
Citera
2008-10-20, 08:59
Medlem
smurfehs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Truffy
Lånar tråden lite.

Kan man byta den interna hårddisken (MBP) utan att garantin ryker? min är ifrån nov 2007

Nej.
Citera
2008-10-20, 10:58
Medlem
Gringons avatar
ok, svarar på en av mina egna frågor:

"Har även en USB 250GB som jag skulle kunna tänka mig köra timemachine på. Saken är bara den att jag har den som backup till min PC.
Fråga: Kan jag partionera upp USB-disken i en OSX -och en PC-del?"

Japp - det funkadet efter lite trixande. Fick
- Tömma disken helt
- Formatera den (i win)
- Partionera upp den med Partition Magic (win). 60/60 (hade visst en 120gigs hdd).
- Koppla in den i Macen, och köra skivverktyg. Där formaterade jag om en partition till OSX.

Voila! Funkar perfekt. Nu har jag hälften av disken som backup med Timemachine och andra halva som backup till PCn. Sjukt att det ska vara såhär mycket pill dock p.ga olika filsystem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in