2008-10-16, 10:59
Medlem
Stryks avatar
Det kan ev bli aktuellt för mig att köpa ut min sambo ur vårt gemensamt ägda hus. Och nu har jag en fråga. Vi gjorde nämligen en vinst när vi sålde vårt förra hus (150 000), en vinst som vi investerade i köpet av vårat nuvarande hus. Måste jag nu låna pengar för att ge tillbaka hennes del av vinsten om jag vill köpa ut henne?
Citera
2008-10-16, 11:09
Medlem
Lostkids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stryk
Det kan ev bli aktuellt för mig att köpa ut min sambo ur vårt gemensamt ägda hus. Och nu har jag en fråga. Vi gjorde nämligen en vinst när vi sålde vårt förra hus (150 000), en vinst som vi investerade i köpet av vårat nuvarande hus. Måste jag nu låna pengar för att ge tillbaka hennes del av vinsten om jag vill köpa ut henne?
Hmm..
Det du säger är att du och din sambo tidigare ägde ett hus 50-50 var som ni sedan sålde med 150k förtjänst.
Sedan köpte ni ett nytt hus, betalade lika mycket var(?) för det.
Så nu äger ni alltså ett nytt hus tillsammans, 50-50, och du vill köpa ut hennes del.
Eftersom ni båda satsat lika mycket av vinsten från förra försäljningen så ligger ju de pengarna i era respektive andelar i det nya huset.
Du behöver alltså inte låna pengar specifikt för vinsten från det gamla huset, eftersom att den ingår i hennes andel av huset, pengar som hon får tillbaka när du köper hennes andel.

Jag kan ha fel, rätta mig gärna om det skulle vara så.
Citera
2008-10-16, 11:20
Medlem
Morgonkrööks avatar
Edit: Annan hann före...
Senast redigerad av Morgonkröök 2008-10-16 kl. 11:22.
Citera
2008-10-16, 11:49
Medlem
Stryks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lostkid
Hmm..
Det du säger är att du och din sambo tidigare ägde ett hus 50-50 var som ni sedan sålde med 150k förtjänst.
Sedan köpte ni ett nytt hus, betalade lika mycket var(?) för det.
Så nu äger ni alltså ett nytt hus tillsammans, 50-50, och du vill köpa ut hennes del.
Eftersom ni båda satsat lika mycket av vinsten från förra försäljningen så ligger ju de pengarna i era respektive andelar i det nya huset.
Du behöver alltså inte låna pengar specifikt för vinsten från det gamla huset, eftersom att den ingår i hennes andel av huset, pengar som hon får tillbaka när du köper hennes andel.

Jag kan ha fel, rätta mig gärna om det skulle vara så.

Ok, men vilket värde är det jag köper ut henne för? 50% av priset som vi köpte huset för? 50% av dagens marknadsvärde? Eller 50% av det resterande lånet på huset?
Citera
2008-10-16, 12:37
Medlem
ytterbodas avatar
50 %...

50 % på vad huset blir värderat till idag....
Citera
2008-10-16, 15:43
Medlem
Stryks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ytterboda
50 % på vad huset blir värderat till idag....

Det är vad jag trodde också, för hon hävdar att hon ska få ut precis allt hon har tagit lån på + sin del av vinsten och bara kunna stoppa den i fickan utan vidare.
Citera
2008-10-17, 08:30
Medlem
Morgonkrööks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stryk
...sin del av vinsten och bara kunna stoppa den i fickan utan vidare.

Nja, hon får ju skatta för sin del av rea-vinsten... Om hon inte köper nytt, som är dyrare än det hon sålt.

Är rea-vinsten över 1,6 miljoner får man betala ränta på den dels som överstiger 1,6 (kanske inte troligt i detta fall).
Citera
2008-10-18, 02:36
Medlem
Vädurs avatar
Skall man vara riktigt petig, så skall även mäklarkostnad för värdering, samt en fingerad summa i mäklararvode dras från utköpningssumman. Hade ni båda sålt huset gemensamt hade ni ju fått den utgiften, och när den som köper ut den andre säljer huset förr eller senare, så ryker den (nu) fingerade mäklaravgiften från försäljningssumman.

Se det som att ni säljer huset gemensamt, men att du "råkar" bli den som lägger högsta budet. Det finns gott om läsning i ämnet om du söker på "bodelning", och besöker diverse skilsmässosidor. Principen är den samma när två sambos som äger fastighet gemensamt skall dela på sig.
Citera
2008-10-20, 12:40
Medlem
ytterbodas avatar
tänkte inte så långt...

Citat:
Skall man vara riktigt petig, så skall även mäklarkostnad för värdering, samt en fingerad summa i mäklararvode dras från utköpningssumman. Hade ni båda sålt huset gemensamt hade ni ju fått den utgiften, och när den som köper ut den andre säljer huset förr eller senare, så ryker den (nu) fingerade mäklaravgiften från försäljningssumman.

Se det som att ni säljer huset gemensamt, men att du "råkar" bli den som lägger högsta budet. Det finns gott om läsning i ämnet om du söker på "bodelning", och besöker diverse skilsmässosidor. Principen är den samma när två sambos som äger fastighet gemensamt skall dela på sig.

tänkte inte på det där... bra...
Citera
2008-10-23, 19:21
Medlem
Stryks avatar
Ok, så jag tolkar det som att det inte kommer bli dyrare för mig än vad det är idag att bo kvar i huset? Alltså, samma månadskostnad med enda skillnad att det är jag ensam som betalar den. Right?
Citera
2008-10-23, 20:14
Medlem
Inget juridiskt tips, men kanske ett praktiskt:

Har en bekant som gjorde nåt liknande för ca ett år sen: Köpte ut sitt ex och bodde kvar själv. Idag önskar han att han aldrig gjorde det, utan att dom sålde skiten rakt av, delade på förluster/vinster, och att han sen köpte ett alldeles nytt själv.

Varför? Jo, flera skäl:

Det spelar ingen roll hur marknaden utvecklat sig efter att dom gjorde det där köpet. När huspriserna steg kände sig exet lurat på stålar och förpestade tillvaron för honom (dom har gemensamma barn så han kan liksom inte be henne försvinna). När priserna sjönk kände han sig blåst.

Dessutom "fanns hon kvar" i huset hela tiden. Han kan fortfarande inte känna att han är kvitt henne och hon har fortfarande synpunkter på kåkens skötsel osv.

Som han sa bara härom veckan: "Jag skulle ALDRIG göra om samma sak oavsett hur dyrt ett nyköp skulle bli. Den här affären har kostat oss oerhört mycket på andra, avsevärt viktigare plan."

Kanske värt att fundera över.......?
Citera
2008-10-23, 21:17
Medlem
Stryks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Njursvikt
Inget juridiskt tips, men kanske ett praktiskt:

Har en bekant som gjorde nåt liknande för ca ett år sen: Köpte ut sitt ex och bodde kvar själv. Idag önskar han att han aldrig gjorde det, utan att dom sålde skiten rakt av, delade på förluster/vinster, och att han sen köpte ett alldeles nytt själv.

Varför? Jo, flera skäl:

Det spelar ingen roll hur marknaden utvecklat sig efter att dom gjorde det där köpet. När huspriserna steg kände sig exet lurat på stålar och förpestade tillvaron för honom (dom har gemensamma barn så han kan liksom inte be henne försvinna). När priserna sjönk kände han sig blåst.

Dessutom "fanns hon kvar" i huset hela tiden. Han kan fortfarande inte känna att han är kvitt henne och hon har fortfarande synpunkter på kåkens skötsel osv.

Som han sa bara härom veckan: "Jag skulle ALDRIG göra om samma sak oavsett hur dyrt ett nyköp skulle bli. Den här affären har kostat oss oerhört mycket på andra, avsevärt viktigare plan."

Kanske värt att fundera över.......?

Tack för tipset. Väl värt att tänka på. Nu tror jag inte det kommer bli så i vårat fall. Men man vet ju aldrig

Men har jag alltså rätt i att mina kostnader inte kommer bli större än vad de är idag?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in