Citat:
Ursprungligen postat av morrem
Lost kid: AvtL som du åberopar gäller tyvärr ej då det handlar om överlåtelse av fastighet (pga formkravet för sådana avtal).
Lämpligt lagrum blir istället Jorda Balken kap 4 "Köp, byte och gåva".
I 19§ redogörs för vad man som köpare kan åberopa som konkreta/ abstarkta fel.
"Avloppet uppgavs fungera bra, dock har det nu visat sig att avloppsröret är helt av ett 20-tal meter från fastigheten."
Här är det fråga om en utfästelse från säljarens sida, detta inskränker din undersökningsplikt som köpare, dvs oavsett vad som står i kontraktet är detta att betrakta som ett abstrakt (dolt) fel och det omfattas inte av din annars pga kontraktets beskaffenhet utökade undersökningsplikt.
I JB 4 kap 19 a§ står det att du som köpare behöver göra säljaren uppmärksammad på dessa fel inom skälig tid.
I 21§ och frammåt regleras upphävning av köp alternativt sakdestånd.
Jag orkar inte skriva mer just nu men PM:a mig om du önskar mer utförlig info ang detta.
För det första säljs alltid fastigheter i befintligt skick (i vilket skick kan den annars säljas?), dock är generella friskrivningar gällande om de ändå ger information om vad de innebär.
I detta fall är friskrivningsklausulen är giltig, den ett klart och tydligt besked om köparens avstående från anspråk mot säljaren.
Att undersöka ett avloppsrör behöver inte en köpare göra för att fullgöra sin undersökningsplikt. Vet säljaren om att avloppet inte fungerar har han en upplysningsplikt, om inte föreligger ett sk. abstrakt fel, det är vidare något man med fog kan förutsätta fungerar. Undersökningsplikten går f.ö. så långt att man som säljare måste undersöka så mycket som möjligt, utan att göra ingrepp på byggnaden (ex. bryta upp väggar och golv), förutom vid misstankar om fukt eller liknande.
Att avloppet inte fungerar anser jag vara något som "...avviker från vad köparen med fog kunnat förutsätta vid köpet" (4:19 JB), lika gäller taket, ett nylagt tak ska inte läcka. P.g.a. friskrivningsklausulens giltighet äger föreningen som sålde huset troligen med framgång åberopa bestämmelsen som ett friande från ansvar.