2008-10-16, 06:57
Bannlyst
Med 4 PC kopplade till routern som klarar max. 4, måste ex. nr. 2 startas för att nr. 3 ska fungera när nr. ett är igång. Det ska tydligen kunna lösas med att ställa in fasta Ip-adresser i varje PC.
Jag ska prova med de jag ser i routern. Ska även Gateway och Nätmask ställas in och ska DNS vara automatisk eller manuell?

Om en laptop sedan ska kopplas in istället för en PC, kan den vara automatisk eller ska den ha samma inställning som PC-n?
Citera
2008-10-16, 08:01
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Har du en router från denna sidan 90-talet så bör den ha DCHP-stöd. Sätt routern på att automatiskt dela ut adresser och sätt sen varje dator på att få inställningarna automatiskt så slipper du en hel del bekymmer.
Citera
2008-10-16, 08:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ÅnkelGunnar
Har du en router från denna sidan 90-talet så bör den ha DCHP-stöd. Sätt routern på att automatiskt dela ut adresser och sätt sen varje dator på att få inställningarna automatiskt så slipper du en hel del bekymmer.
Vi har det, som inte fungerar så bra som jag skrev.
Citera
2008-10-16, 09:51
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Katalysators
Vi har det, som inte fungerar så bra som jag skrev.
Då har ni gjort något fel helt enkelt. Kolla så ingen av datorerna som bör vara inställd för automatiskt tilldelning har ett fast IP. Kolla även så att routern delar ut tillräckligt många IP-adresser.
Citera
2008-10-16, 15:52
Medlem
Lista gärna här vilka ipadresser varje dator har så kan vi kolla det åt dig.
Citera
2008-10-16, 18:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ÅnkelGunnar
Då har ni gjort något fel helt enkelt. Kolla så ingen av datorerna som bör vara inställd för automatiskt tilldelning har ett fast IP. Kolla även så att routern delar ut tillräckligt många IP-adresser.
Alla står på auto som är enklast om det fungerar men på sök ser jag att flera har samma problem.

Den har 4.
Citera
2008-10-16, 18:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av pandan
Lista gärna här vilka ipadresser varje dator har så kan vi kolla det åt dig.

IP Address
192.168.1.66
192.168.1.65
192.168.1.64
192.168.1.67
Citera
2008-10-16, 18:05
Medlem
Rensa routerns DHCP-tabell och gör en ipconfig /renew på alla datorer.
Citera
2008-10-16, 18:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av WreXlaM
Rensa routerns DHCP-tabell och gör en ipconfig /renew på alla datorer.
Det duger inte att ställa in dessa statiskt bara i anslutningar som de redan har i TCP/IP?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in