2008-10-16, 01:40
Medlem
Korneliuss avatar
Har fått kliande utslag som ser ut som små små myggbett spridda över kroppen, i stor del överallt utom huvudet. Känns som bett som börjar klia helt plötsligt för att försvinna efter typ ett dygn och ersättas med nya bett på nya ställen.
Jag har duschat varje dag senaste veckan, bytt sängkläder, handduk och allt annat tyg som har kontakt med kroppen utan att kunna bli av med det.

Min första misstanke var att jag har någon sorts ohyra på mig, men den borde ju ha försvunnit i duschen.

Jag hade något konstigt smuts som satt fast i håret under armen för nån vecka sedan som inte gick att tvätta bort så jag rakade mig under armarna. Det mesta skiten försvann, men jag vill ju inte raka mig helt hårfri där så jag lämnade ju lite kort hår kvar, och då lite skit.
I alla fall så uppstod betten någon dag efter jag rakat mig där, så tror ni det kan ha något samband?
Försökte ta kort på ett hår under armen men det blev inte så jätteskarpt: http://i36.tinypic.com/taiwxy.jpg

Det som gör saken ännu jobbigare är att det verkar smitta!
Min flickvän har fått samma sak nu i helgen efter lite svettig kärlek.

Någon som har några ideér om vad det kan vara för något och vad man kan göra åt det?
Citera
2008-10-16, 03:09
Medlem
avans avatar
lol, låter som skabb haha.. är rätt säker då ett par polare har haft det, symptomen låter exakt likadana iaf
Citera
2008-10-16, 13:27
Medlem
Ja, faktiskt, det låter som skabb. I synnerhet då med tanke på att det smittat av sig.
Citera
2008-10-16, 16:16
Medlem
Korneliuss avatar
Skabb låter jävligt illa, tror dessutom inte att det är det med tanke på vad jag läste när jag googlade:

Citat:
Ursprungligen postat av Ylva Linde, dermatolog på Huden.nu
Efter smittotillfället tar det ungefär 6 veckor innan man får symtom i form av klåda och spridda utslag.

Tösen fick det några dagar efter mig bara.

Fler idéer?

Edit: Har ringt sjukhus och frågat, de trodde det var löss
Det tror inte jag..
Senast redigerad av Kornelius 2008-10-16 kl. 16:19.
Citera
2008-10-16, 19:30
Medlem
Eliza CTs avatar
Skabb och löss finns av olika sorter och smittar lätt vid närkontakt.
Dock finns verksamma mediciner så det är nog bäst att få kontrollerat hos läkare innan ni smittar andra.
Mvh
Citera
2008-10-16, 23:05
Medlem
2MissMes avatar
Jag skulle också gissa på löss, kanske vägglöss som visst börjar bli vanligare i Sverige igen. De gömmer sig i eller kring sängen på dagen och på natten kommer de fram och suger blod.

Andra gissningar är hårsäcksinflammation (follikulit) eller allergi mot t.ex. tvättmedel.
Citera
2008-10-17, 00:43
Medlem
Korneliuss avatar
Okej ska kanske gå till läkare imorrn och kolla upp det om det inte känns bättre.

Återkommer isf..
Citera
2008-12-10, 23:50
Medlem
Ledarens avatar
Alright. Blev smittad av skabb för ett tag sedan. Smörjde in mig den 29:e okt och duschade av det lite mer än 24 timmar den 30:e. Det kändes bra, jag tvättade allt innan, bytte ut lakan handdukar etc. Det kliade lite efteråt, men det var inte särskilt ofta och jag förstod att det var pga av Tenutex som det kliade lite.

Problemet är att det kliar fortfarande lite då o då, inte lika jobbigt som då jag hade skabb, men ändå lite irriterande. Jag har små utslag på fötterna men de liknar inte skabbutslagen som jag fick och de håller på att försvinna. När jag hade skabb kliade det alltid på kvällen och när jag låg i sängen. Nu kan det ta någon dag eller så, klia i någon minut och sen vara borta under hela dagen. Jag börjar misstänka att jag fått någon reaktion på grund av Tenutex.

Vad tror ni?
Citera
2008-12-11, 00:49
Medlem
IFNs avatar
Den "allergiska" reaktion kroppen utvecklar mot skabb tar tid att initiera, därav symptom först fem veckor efter smittotillfället, på samma sätt tar reaktionen tid på sig att stänga av trots att skabben är dödad. Delvis för att material från skabben fortfarande finns under huden, men död, en tid efter du behandlat dig.

Det är vanligt att få tillfälliga reaktioner 3 veckor efter behandling och kan säkerligen ske längre tid efter än så. Dessutom tror jag att man känner efter och funderar mycket mer efter skabb-behandlingen än innan, när det kliar.
Citera
2008-12-20, 01:56
Medlem
Ledarens avatar
Det visade sig att jag inte hade fått bort dem trots allt. Jag har nu en fråga. Jag har smörjt in mig två gånger idag, med 12 timmars mellanrum mellan varje insmorning.Det står att jag ska vänta ett dygn med att duscha. Syftar dom då på första insmorningstillfället eller det andra?

Tack på förhand
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in