• 1
  • 2
2008-10-17, 15:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av jango
Den klassiska "kropp-sjl"-problematiken.
inga problem. den andliga och materiella vrlden r nd del av samma universum, s det finns ingen verklig dualism, bara ondliga nyanser.

Citat:
Sjlv tror jag p realism, dvs att det finns en verklighet oavsett om det finns en observatr.
r det realistiskt att tro p ngot som ingen ngonsin kan bevisa?

Citat:
Det motsgelsefulla r att dom frsker intyga andra om det vilket r konstigt d dom enligt sin egen logik pratar med sig sjlva.
vi pratar med oss sjlva varje natt i vra drmmar.

Citat:
Ursprungligen postat av TheLightWithin
Tid r inget annat n frndring.
sknt att det finns ngon hr som vet vad han pratar om.
Senast redigerad av ikosaedri 2008-10-17 kl. 15:15.
Citera
2008-10-17, 16:02
Medlem
jangos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ikosaedri
inga problem. den andliga och materiella vrlden r nd del av samma universum, s det finns ingen verklig dualism, bara ondliga nyanser.
Det lter som du r inne p samma spr som Baruch Spinoza som menar att allting bestr av samma "substans" och att denna kan inta ondligt mnga former/attribut, s kallade modus. Kroppen och sjlen r bara tv olika modus av samma substans och r dom enda tv modus som mnniskan kan uppfatta, enligt Spinoza.
Citat:
Ursprungligen postat av ikosaedri
r det realistiskt att tro p ngot som ingen ngonsin kan bevisa?
Nja, det r det begreppet realism betyder. Sedan kan man frga sig vad bevis r och om ngot kan bevisas.
Citera
2008-10-17, 16:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av jango
Det lter som du r inne p samma spr som Baruch Spinoza som menar att allting bestr av samma "substans"

jag trodde frst att du sa att jag var inne p samma spr som nietsczhe, fan vad jag rdd jag blev, gillar inte den dr gubben, han hade en hitler mustach
Citera
2008-10-17, 16:45
Medlem
jangos avatar
Det kanske ven skall tillggas att Spinoza ironiskt nog var jude
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto