Citat:
Ursprungligen postat av JohnMoses
Hej!
Jag har kört fast i mina studier av Platon - Staten, för att komma vidare måste jag lära mig om:
-Det sant varande
-Synen på utbildning (d.v.s vetenskaperna som astronomi, dialektik och matematik)
-Betydelsen av harmoni och enhetlighet inom själen.
Jag har boken och läser i den för att hitta svar, men det vore bra om jag kunde få tips om artiklar som behandlar dessa ämnen, eller kanske hänvisningar till delar av boken som behandlar dessa ämnen.
Komma vidare? Vart då?
Varför måste du lära dig om dom där sakerna? Jag förstår inte riktigt. Platons texter är ju dialoger var många olika synsätt kommer till tals.
När du ställer frågan "Betydelsen av harmoni och enhetlighet inom själen" så begriper jag inte riktigt vad frågan åsyftar. Betydelsen för vem? För vad? För staten som helhet? För väktarna?
"Det sant varande" är en översättning från grekiskan och kan givetvis problematiseras rent filosofiskt men du måste placera frågeställning i någon slags sammanhang; ex Vad menar platon med varat? Eller vad förstår Platon med sanning? Det blir liksom lite komplicerat, du kanske måste bekanta dig med andra dialoger; t ex Sofisten; Theaitus, Menon...ja du förstår!!!
Jag skulle rekommendera att du hoppade över dessa frågeställningar tills vidare och läser även andra dialoger av Platon. Varför inte börja med "lättare" och mindre dialoger?