2008-10-15, 14:18
Medlem
mexicolas avatar
Jag funderar på om man skulle ge sig på att mala eget mjöl (detta ska sedan användas främst till brödbakning).
Jag antar att det inte direkt är kostnadseffektivt med tanke på att du kan köpa en påse valfritt mjöl i närmsta livsmedelsbutik för max en tjuga, men jag skulle vilja prova hur som helst.

Så frågan lyder: hur/var får man tag på vete, råg osv, klart att malas till mjöl? Går det ens att köpa någonstans?
Finns det nåt annat man bör tänka på?

(Apparater till att mala mjölet med går att köpa det också, så det är inga bekymmer.)
Citera
2008-10-15, 16:32
Medlem
Cantorass avatar
Hel vete finns nog hos Lantmännen/Granngården - men det är avsett som djurfoder och har kanske inte den kvalitet som behövs för att gör mjöl för bakning
Citera
2008-10-15, 17:04
Medlem
mexicolas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cantoras
Hel vete finns nog hos Lantmännen/Granngården - men det är avsett som djurfoder och har kanske inte den kvalitet som behövs för att gör mjöl för bakning
Damn... Alltid värt ett försök förstås.
Jag vill ju helst slippa åka ut till nån bonnagård långt bort från civilisationen.
Citera
2008-10-15, 18:17
Medlem
Tjohildas avatar
Vad sägs om miljömupparna på Saltå Kvarn i Järna? De borde ju ha en del varianter att sälja.
Citera
2008-10-15, 18:21
Medlem
Mockens avatar
Det är väl bara till att ge sig ut på en åker och stjäla några växter?
Citera
2008-10-15, 18:22
Medlem
mexicolas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjohilda
Vad sägs om miljömupparna på Saltå Kvarn i Järna? De borde ju ha en del varianter att sälja.
Ja jag tänkte på det också, men frågan är om de har grundmaterialet s.a.s. till salu? De säljer väl bara den färdiga produkten om jag inte missminner mig. Men jag ska kolla det också. Där borde de definitivt ha en tjänlig grundprodukt iaf, och inget nedrans djurfoder.
Citera
2008-10-15, 18:23
Medlem
mexicolas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mocken
Det är väl bara till att ge sig ut på en åker och stjäla några växter?
Jo, fast... det finns inte så gott om åkrar och fält där jag bor serru. Stockholm är inte direkt känt för sina mångna veteåkrar.
Citera
2008-10-15, 18:29
Medlem
mexicolas avatar
Nu har jag hur som helst mailat hippiesarna på Saltå Kvarn, så får vi se om de har nåt vettigt att komma med.
(Att jag inte tänkte på att maila dem tidigare..? Tack Tjohilda!)
Citera
2008-10-16, 09:03
Medlem
Krests avatar
Citat:
Jag undviker helst allt som har med antroposofer att göra.
Citera
2008-10-16, 09:57
Medlem
mexicolas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krest
Jag undviker helst allt som har med antroposofer att göra.
Det är lite läbbigt, ja. Men icke desto mindre har Steinerdyrkarna mailat tillbaka, snabbt och redigt.

Hej *****

Både hel råg & hel vete finns i vårat sortiment. Dessa kan du hitta på Ica Kvantum Kungens Kurva, Ica kvantum NK Saluhall, Ica Supermarket Globen samt på Hälsokost centralt. Förpackningen i butiker ligger på 700g ca pris 17:-. Du är välkommen att besöka vår butik i Järna där finns hel råg & vete på 25kg säck & kostar 270:- dessa säckar behövs beställas före ditt ev. besök i butiken, deras nummer är 08-551 503 22. Hör gärna av dig om du har några frågor.

Search is over!
Om jag nu inte hittar nåt som verkar bättre och billigare... samt ickeantroposofiskt.
Citera
2008-10-16, 12:00
Medlem
Tjohildas avatar
Haha cool! Särskilt det där med hela säckar från kvarnen, du får la hyra en truck
Citera
2008-10-16, 12:06
Medlem
mexicolas avatar
Citat:
Haha cool! Särskilt det där med hela säckar från kvarnen, du får la hyra en truck
Eller hur! Eller skaffa mig ett par packåsnor, ska det vara ekologiskt och miljövänligt så ska det! Inga bilavgaser här inte!

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in