Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2008-10-15, 13:25
  #1
Medlem
Gjorde nyligen ett projekt hos ett företag. Till största del gjorde jag det via bemanning och får timlön av bemanningsföretaget.
Sen gjorde jag en del timmar utöver som jag och min kontakt på företaget gjorde upp. Dessa timmar skall jag nu få betalt för.

Enligt min kontakt på företag tog bemanningen 240kr/h för mig (+moms antar jag) Han ger mig samma summa fast direkt till mig. Han räknade ut att det motsvarar 150kr/h direkt till mig vilket jag då skulle få. Alltså samma pengar för dem fast mer till mig.

Nu är det så att jag har en registrerad enskild firma vilken jag skulle kunna fakturera 240kr/h istället för att få lönen som timanställd. Vilket är mest fördelaktigt för mig? Skall noteras att jag inte kommit igång riktigt som företagare då jag studerar och har bara gjort ett enda uppdrag för 25 tusen tidigare. Jag har inga direkta kostnader att ta med i deklarationen. (Borde väl innebära att jag får en ordentlig vinstskatt?) Tror inte jag i nuäget kan skaffa mig så många kostnander då mitt företag är ännu i så liten skala.

Hur tycker ni jag skall göra?
150kr/h som timanställd eller 240/h som konsult med faktura?
Citera
2008-10-15, 13:43
  #2
Medlem
Orm Ondes avatar
150 kr per timma om du får dem svart.
Citera
2008-10-16, 16:51
  #3
Medlem
Smartswedes avatar
Ta in dem i bolaget som 240kr/h + moms (om inte kan få dem svart då).

Såklart det finns lite kostnader. Du ska ha skattefri milersättning för ditt bolag drivs från din adress och det är resa till företaget du jobbat åt.
Sen behöver du en dator för bokföring å annan administration. Skrivbord och stol. Ta ut 2000kr schablon för kontoret hemma. Kanske nån trevlig kurs du behöver gå. Mobiltelefon på bolaget (inte för mkt privatsamtal ut bara). Gå ut å luncha med din uppdragsgivare och ta det på bolaget.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback