2008-10-15, 09:25
Bannlyst
Vilken är den bästa kombinationen just nu? Jag har kört med lite olika gratisprogram hittills och tidigare har jag kört betan av ESET Smart Security, vilket jag tyckte fungerade riktigt bra, men vad är prisvärdast egentligen?

Vad finns det för andra alternativ som fungerar bra tillsammans? Jag vill vara ärlig, inga piratprogram där jag behöver pilla med nycklar och uppdateringsservrar stup i kvarten.

Ge mig förslag på vad som är bäst eller vidarebefordra mig till tråden där detta står. Tack på förhand.
Citera
2008-10-15, 09:34
Medlem
Doktor_Blys avatar
Det finns inget svar på din fråga, det handlar mest om tycke och smak vad gäller säkerhetspaket. Personligen anser jag att separata program är betydligt bättre då kunskapen inte är lika utspridd om hur programmet är uppbyggt (alltså ett antivirusprogram från ett företag, en mjukvarubrandvägg från ett annat osv...).

Min rekommendation är att du läser ett antal färska seriösa rapporter där de testar antivirusprogram/mjukvarubrandväggar osv och gör din egen bedömning för vad som är säkrast för tillfället (notera dock att detta ändras från gång till gång, så om man alltid ska ha det "säkraste" så får man inte göra något annat än att byta säkerhetsprogram dagarna i ända).
Citera
2008-10-15, 09:39
Medlem
dodeesoss avatar
AVG och Microsofts inbyggda brandvägg alt hårdvarubrandvägg räcker långt.
Citera
2008-10-15, 09:43
Medlem
Doktor_Blys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dodeesos
Även om man har en hårdvarubrandvägg kan en mjukvarubrandvägg som kompliment vara att föredra. Mjukvarubrandväggar stoppar bara inkommande trafik, de flesta mjukvarubrandväggar (dock inte Windows egna ifall du kör XP) stoppar även utgående trafik. Detta är väldigt bra om man vill undvika att trojaner körs, om man någon gång skulle råka ut för en sådan som inte antivirusprogrammet upptäcker.

Funktionen kallas "programkontroll" och finns i de flesta mjukvarubrandväggar.
Citera
2008-10-15, 09:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av dodeesos
Gör detta precis nu och det flyter på bra. Så det räcker alltså i ert tycke? För xp:s brandvägg har man ju hört ska vara väldigt dålig i jämförelse med en "riktig" mjukvarubrandvägg.

Fast jag tycker för det mesta att mjukvarubrandväggarna mest krånglar till det hela och förstör när man ska installera nya program, jobbiga, detta tyckte jag inte Smart Security va, den va det bara ett godkännande på varje installation och så flöt det på bra sen.
Senast redigerad av aschbergsyndrom 2008-10-15 kl. 10:40. Anledning: stavfel
Citera
2008-10-15, 10:49
Medlem
merlin2s avatar
annars kan du alltid köra "f-secure client security".
behövs endast en nyckel under installationen, thats it.

ja, jag vet att programmet är lite seg ibland, men den tar allt + har du över 1 gb ram så flyter den på bara.
Citera
2008-10-15, 11:01
Medlem
dodeesoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aschbergsyndrom
....Fast jag tycker för det mesta att mjukvarubrandväggarna mest krånglar till det....

Det är en tung orsak till mitt förslag, relativt strulfritt. Jag ser även till att köra spybot eller likn manuellt med jämna mellanrum.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in