2008-10-15, 07:41
Medlem
Doktor_Blys avatar
Jag har just nu 2 backupdiskar i servern, dessa är inte RAIDADE på något sätt och kommer troligtvis aldrig bli heller. I dagsläget lägger jag in all backup under backupdisk 1 och synkar manuellt diskarna någon gång då och då. Mitt önskemål är alltså att med hjälp av en bat-fil som man lägger i shemalagda aktiviteter synkar dessa 2 diskar en gång i veckan.

Är detta över huvudtaget möjligt? Om så är fallet - ungefär hur ser ett sådant bat-script ut?

Har även en till fråga om bat som hör till samma kategori:

Ponera att jag har en programvara som uppdateras med jämna mellanrumm (nya användare läggs till, lösenord på dessa ändras osv..) och vill backuppa denna till en ZIP-fil en gång i veckan. Efter detta så vill jag att ZIP-filen skickas till backupdisk 1 (som alltså senare synkas till backupdisk 2) - är detta möjligt? Har för mig att det ska gå att kopiera filerna fram och tillbaka, mindre säker på om det går att zippa filerna via bat.

Tack på förhand

/Bly

EDIT: En annan sak som kanske hade vart ännu bättre är ifall bat-filen kan sköta upload till ftp. Då hade jag kunna slänga upp en extra burk enbart för backup med raidade hårddiskar som servern alltså skickar backup till automatiskt en gång i veckan.
Senast redigerad av Doktor_Bly 2008-10-15 kl. 07:44.
Citera
2008-10-15, 13:23
Medlem
g_larsas avatar
Har inget fullständigt svar på dina frågor, men efter lite snabbt googlande hittade jag detta.

för att kopiera till backup
xcopy "D:\Documents and Settings" g:\Backup\ /E /I /h /D /y /K /R

sök på xcopy så ser du vad växlarna gör

För att packa filer
pkzip "mapp.zip" "mappAttZippa"

sök på pkzip för att se vad det finns för växlar

bat-filen är bara en vanlig textfil med ett kommando per rad. Sedan sparar du den bara med filändelsen .bat

Hoppas detta hjälper.
Citera
2009-03-02, 23:17
Medlem
Lånar denna tråden lite.
Har sökt men jag hittade inget vettigt.
Har gjort en bat-fil som ser ut såhär

xcopy /s G:\stuff\*.* H:\backup\stuff\ /y

Skulle vilja göra så att om filen inte finns, kopierar den filen, om filen ändrats, ersätter den filen och om filen är oförändrad, hoppar den över den filen.

Finns de kommandona i DOS?
Citera
2009-03-02, 23:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrNilsson
Lånar denna tråden lite.
Har sökt men jag hittade inget vettigt.
Har gjort en bat-fil som ser ut såhär

xcopy /s G:\stuff\*.* H:\backup\stuff\ /y

Skulle vilja göra så att om filen inte finns, kopierar den filen, om filen ändrats, ersätter den filen och om filen är oförändrad, hoppar den över den filen.

Finns de kommandona i DOS?

kolla på att använda robocopy istället, mycket fler möjligheter med detta gratis verktyg från microsoft.

Antingen laddar du hem Server 2003 Resource Kit där robocopy finns, eller så är det bara att leta runt så hittar du det som stand alone fil, http://www.microsoft.com/downloads/d...e-b18c4790cffd

mer info om robocopy:
http://www.mydigitallife.info/2007/0...free-download/
http://www.mydigitallife.info/2007/0...-and-examples/
Citera
2009-03-02, 23:43
Medlem
Stort tack.
Ska kolla upp det.

EDIT: hittar inte hur man får den att bara kopiera nya och ändrade filer...
Senast redigerad av HerrNilsson 2009-03-02 kl. 23:52.
Citera
2009-03-03, 00:01
Medlem
Citat:
Stort tack.
Ska kolla upp det.

EDIT: hittar inte hur man får den att bara kopiera nya och ändrade filer...

du kan tex använda /MIR om du vill göra en spegling av en mapp. Men då raderas även filer från målet som raderats i källmappen
Citera
2009-03-03, 00:03
Medlem
Precis. Jag vill ju bara att den ska kopiera ändrade och nya filer efter första kopieringen.
Citera
2009-03-03, 00:13
Medlem
Citat:
Precis. Jag vill ju bara att den ska kopiera ändrade och nya filer efter första kopieringen.

läste genom syntax listan, å visst kunde robocopy fixa det

kolla syntaxet /XX där sk extra files exkluderas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in