2008-10-15, 01:43
Medlem
vanbboys avatar
Dom drar fiber i vårt område nu, det är positivt! Men idag hade arbetarna varit inne i min lägenhet och satt in nätverksuttag, det låg en lapp i brevlådan där det stod att dom gjort ett misstag och gått in trotts att dom inte meddelat om det.
Lite möbler i vardagsrummet var flyttade där uttaget nu sitter. Jag tror även att dom var på min dator i sovrummet, för ena skärmkabeln var utdragen, och min klockradio stod snett.

Jag trodde bara att hyresvärden (eller de som den ger huvudnycklar till) hade rätt att gå in vid allvarliga olyckor som brand och vattenläckor. Jag blir extra irriterad, för detta är inte första gången. En annan gång så fick jag en lapp med ett datum som dom skulle in och fixa ett garantiärende, men de hade skrivit fel månad, så personen var inne utan min vetskap en månad före.

Detta är största hyresvärden i vår stad, och sånt här stör mig, men skulle gärna vilja veta lite fakta innan jag klagar...
Citera
2008-10-15, 01:58
Medlem
iamjoness avatar
vet faktiskt inte men svara ändå på din fråga jag tror inte att dom har lov att gå in hemma hos dig utan lov! så hör av dig till din hyresvärd! Eller kontakta hyresgästföreningen dom vet garanterat vad som är tillåtet!

lycka till

tjo
Citera
2008-10-15, 02:17
Medlem
Mvks avatar
Har man inte alltid ett val själv om man vill att en extra nyckel ska ligga hos värden?

Vi får iaf ta ut den nyckeln iaf.
Citera
2008-10-15, 02:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av vanbboy
Dom drar fiber i vårt område nu, det är positivt! Men idag hade arbetarna varit inne i min lägenhet och satt in nätverksuttag, det låg en lapp i brevlådan där det stod att dom gjort ett misstag och gått in trotts att dom inte meddelat om det.
Lite möbler i vardagsrummet var flyttade där uttaget nu sitter. Jag tror även att dom var på min dator i sovrummet, för ena skärmkabeln var utdragen, och min klockradio stod snett.

Jag trodde bara att hyresvärden (eller de som den ger huvudnycklar till) hade rätt att gå in vid allvarliga olyckor som brand och vattenläckor. Jag blir extra irriterad, för detta är inte första gången. En annan gång så fick jag en lapp med ett datum som dom skulle in och fixa ett garantiärende, men de hade skrivit fel månad, så personen var inne utan min vetskap en månad före.

Detta är största hyresvärden i vår stad, och sånt här stör mig, men skulle gärna vilja veta lite fakta innan jag klagar...
förstår dej.synd att det inte fungerar som i staterna stäm de djävlarna
Citera
2008-10-15, 03:11
Medlem
Barbafettos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iamjones
vet faktiskt inte men svara ändå på din fråga jag tror inte att dom har lov att gå in hemma hos dig utan lov! så hör av dig till din hyresvärd! Eller kontakta hyresgästföreningen dom vet garanterat vad som är tillåtet!

lycka till

tjo

Varför ens svara om du inte vet??
Du bidrar ju bara till att öka osäkerheten med ditt troende och gissande?
Inget personligt mot dig men skulle det inte vara bra om de som visste svarade?
Och att de som inte vet (du t.ex) letade på internet och delgav den undrande sidor/länkar som skulle hjälpa?

Citat:
Ursprungligen postat av Mvk
Har man inte alltid ett val själv om man vill att en extra nyckel ska ligga hos värden?

Vi får iaf ta ut den nyckeln iaf.

Nej, man har inte det valet för det mesta.. Hyr du av ett kommunalt bolag så har de så klart en huvudnyckel!

Hyresvärden får INTE gå in i din lägenhet utan ditt tillstånd om det inte krävs pga akuta fel!! Som t.ex vattenläckage eller så.

Även om du "bara" hyr lägenheten så är den "din" och inte värdens.

Från hyresgästföreningens sida:
Fråga
Har hyresvärden rätt att gå in i min lägenhet?

Svar
Hyresvärden har inte rätt att gå in i din lägenhet utan tillstånd. Du är dock skyldig att låta hyresvärden komma in för t ex nödvändig tillsyn (t ex för planering av reparation), för brådskande åtgärder (t ex om en vattenledning sprungit läck). Hyresvärden skall dock meddela dig förväg. Vidare har hyresvärden rätt att komma in i lägenheten för visning när den är den är ledig till uthyrning. När du åker bort bör du lämna nyckeln till någon som ser till lägenheten. Meddela hyresvärden var nyckeln finns om något skulle inträffa i lägenheten medan du är bortrest.
Citera
2008-10-15, 03:34
Medlem
cineramas avatar
Känns konstigt. Här, bor hos en av de 3 stora allmännyttiga, får de inte gå in, de får alltid fråga mig om nyckel och då skickar jag nyckeln för att låta dem gå in. Alternativt kan jag låta dem ha en nyckel, men det har jag valt bort.

Det var bara när jag bodde i en studentlya som de kunde gå in hur som helst, och jag hatade verkligen det. Har banne mig hänt mig att jag låg och sov när de gick in och pillade. Inte roligt. (märktes eftersom det var etta med kokvrå)

Har du kontaktat hyresgästsföreningen och frågat hur det skall vara? Eller åtminstone hört av dig till hyresvärden, och försöker betona integriteten och be dem att vara MYCKET tydliga med när de behöver komma in och varslar om det flera gånger innan.
Citera
2008-10-15, 09:18
Medlem
Mulas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cinerama
Känns konstigt. Här, bor hos en av de 3 stora allmännyttiga, får de inte gå in, de får alltid fråga mig om nyckel och då skickar jag nyckeln för att låta dem gå in. Alternativt kan jag låta dem ha en nyckel, men det har jag valt bort.

De allra flesta hyresvärdar har inte ens huvudnycklar till alla lägenheter numera, utan man har gått ifrån sådana system pga stöldrisken. En sådan huvudnyckel är ju ganska eftertraktad av tjyvar, som man kan förstå. Då gäller det som står ovan, man måste deponera eller lämna in en nyckel till dörren.

Men om nu hyresvärden har huvudnyckel så får de inte springa hursomhelst, utan det som står i Barbafettos inlägg är det som gäller.
Citera
2008-10-15, 11:34
Medlem
DennisOlofs avatar
Mula, det stämmer bra.

Många har lämnat detta. Det vanligaste tror jag är att man har två lås på sin dörr, den ena har man själv nyckeln till och den andra är huvudnyckel. Då kan man låsa endast de låset som värden kan låsa upp om dom ska komma in och göra något. På de viset är det låst i vanliga fall.

Just för att man ska slippa problem med nycklar som försvinner eller annat.
Sedan har jag sett en annan lösning där man bara har ett låst men det sitter en rund cylinder man kan låsa, i den kan man då be hyresgästen lägga in sin extra nyckel och låsa, sedan kommer dom dit, låser upp cylindern och låser upp lyan för att fixa något.

Ganska smarta lösningar då man motverkar stölder och fula fiskar som såklart kan jobba hos värden eller hur det nu är.

Här står det faktiskt vad som gäller. Detta gäller nog då det är en byggnation som utförs vad jag kan förstå. Sökte lite på nätet och hittade

https://lagen.nu/dom/rh/1999:32

Annars är den här sajten bra, lite svårt att hitta på den http://www.notisum.se

T.ex.

Enligt 12 kap. 42 § första stycket 7 jordabalken är hyresrätten förverkad om i strid med 26 § samma kapitel tillträde till lägenheten vägras och hyresgästen inte kan visa giltig ursäkt. Av 26 § andra stycket framgår bl.a. hur långt i förväg hyresgästen skall få meddelande om arbeten av olika slag som hyresvärden önskar utföra i lägenheten. Hyresvärden har bevisbördan för att hyresgästen fått del av sådana meddelanden i rätt tid.

I 12 kap. 63 § jordabalken finns bestämmelser om hur vissa meddelanden från hyresvärd till hyresgäst skall skickas för att avsändaren skall anses ha fullgjort vad som ankommer på denne. I de där angivna fallen är det tillräckligt att skicka meddelanden i rekommenderat brev. I paragrafen nämns inte meddelande enligt 12 kap. 26 § jordabalken. Sådana meddelanden skickas därför på hyresvärdens risk, vilket innebär att hyresvärden har att visa att hyresgästen har fått del av informationen, om hyresgästen bestrider att så skett.

Vad jag vet när det gäller just samfälligheter, BRFer och hyresrätter kan man inte vägra tillträde till ditt bostadsutrymme. Sedan är det frågan om vad som ska utföras, vad som gäller, hur långt i förväg dom måste meddela osv.

Det är lite konstigt att det inte dykt upp i "trappen" att dom ska utföra vissa saker osv, dom flesta värdar brukar ju vara noga med att ingen ska missa att ett visst datum ska dom riva runt och göra saker i lyan. Men dom riktigt stora bryr sig inte lika mycket som dom små, i alla fall vad jag kan förstå.

Kanske har glömt något, då får någon annan lägga till den informationen
Citera
2008-10-15, 12:15
Medlem
2MissMes avatar
I förra inlägget hänvisas till 26 §, så här står det där:

Citat:
26 § Hyresvärden har rätt att utan uppskov få tillträde till lägenheten för att utöva nödvändig tillsyn eller utföra förbättringsarbeten som inte kan uppskjutas utan skada. När lägenheten är ledig till uthyrning, är hyresgästen skyldig att låta den visas på lämplig tid.

Efter tillsägelse minst en månad i förväg får hyresvärden i lägenheten låta utföra mindre brådskande förbättringsarbeten som inte vållar väsentligt hinder eller men i nyttjanderätten. Sådana arbeten får dock inte utan hyresgästens medgivande utföras under den sista månad som hyresförhållandet består. Vill hyresvärden utföra annat arbete i lägenheten, får hyresgästen inom en vecka från det att han fick meddelande om detta säga upp avtalet till upphörande. Sådant arbete får inte utan hyresgästens medgivande påbörjas förrän avtalet sålunda kunnat bringas att upphöra. Bestämmelserna i detta stycke gäller inte arbete som hyresvärden har utfäst sig att utföra åt hyresgästen eller som han genom ett åtgärdsföreläggande har ålagts att utföra.

I fall som anges i första eller andra stycket skall hyresvärden tillse att hyresgästen ej förorsakas större olägenhet än nödvändigt. Skada som förorsakas hyresgästen genom arbete som avses i andra stycket skall ersättas av hyresvärden, även om skadan icke beror på hans försummelse.
TS, du ska absolut klaga. Att små privata värdar inte kan eller struntar i hyreslagen är väl lite mer väntat, men en stor fastighetsägare vet precis vad de får och inte får göra. Ett tips är att sätta upp en lapp på ytterdörren "Gå inte in med huvudnyckel" eller liknande, så tänker hantverkarna till en extra gång innan de går in.
Senast redigerad av 2MissMe 2008-10-15 kl. 12:18.
Citera
2008-10-16, 00:40
Medlem
h0lles avatar
En hantverkare skiter nog fullständigt i dina haschplantor. Chilla och hoppas det sköts bättre nästa gång bara.
Citera
2008-10-16, 12:06
Medlem
DennisOlofs avatar
2MissMe, instämmer.

Även om man inte gillar renoveringar och annat som utförs i bostaden så får man nog stå ut med det.

Men det minsta man kan kräva tycker jag är ju information i GOD TID, det kostar ju knappast värden något att få upp ordentliga lappar och kolla så dom sitter kvar och inte rivs ner. Allt för att folk ska veta.

Jag tycker man ska informera 3mån i förväg, då är det en bra värd, då folk kan vara bortresta och allt annat.
Citera
2008-10-16, 13:14
Medlem
MrOaikis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vanbboy

Det har gjort sig skyldiga till inbrott och du bör polisanmäla.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in