Mula, det stämmer bra.
Många har lämnat detta. Det vanligaste tror jag är att man har två lås på sin dörr, den ena har man själv nyckeln till och den andra är huvudnyckel. Då kan man låsa endast de låset som värden kan låsa upp om dom ska komma in och göra något. På de viset är det låst i vanliga fall.
Just för att man ska slippa problem med nycklar som försvinner eller annat.
Sedan har jag sett en annan lösning där man bara har ett låst men det sitter en rund cylinder man kan låsa, i den kan man då be hyresgästen lägga in sin extra nyckel och låsa, sedan kommer dom dit, låser upp cylindern och låser upp lyan för att fixa något.
Ganska smarta lösningar då man motverkar stölder och fula fiskar som såklart kan jobba hos värden eller hur det nu är.
Här står det faktiskt vad som gäller. Detta gäller nog då det är en byggnation som utförs vad jag kan förstå. Sökte lite på nätet och hittade
https://lagen.nu/dom/rh/1999:32
Annars är den här sajten bra, lite svårt att hitta på den
http://www.notisum.se
T.ex.
Enligt 12 kap. 42 § första stycket 7 jordabalken är hyresrätten förverkad om i strid med 26 § samma kapitel tillträde till lägenheten vägras och hyresgästen inte kan visa giltig ursäkt. Av 26 § andra stycket framgår bl.a. hur långt i förväg hyresgästen skall få meddelande om arbeten av olika slag som hyresvärden önskar utföra i lägenheten. Hyresvärden har bevisbördan för att hyresgästen fått del av sådana meddelanden i rätt tid.
I 12 kap. 63 § jordabalken finns bestämmelser om hur vissa meddelanden från hyresvärd till hyresgäst skall skickas för att avsändaren skall anses ha fullgjort vad som ankommer på denne. I de där angivna fallen är det tillräckligt att skicka meddelanden i rekommenderat brev. I paragrafen nämns inte meddelande enligt 12 kap. 26 § jordabalken. Sådana meddelanden skickas därför på hyresvärdens risk, vilket innebär att hyresvärden har att visa att hyresgästen har fått del av informationen, om hyresgästen bestrider att så skett.
Vad jag vet när det gäller just samfälligheter, BRFer och hyresrätter kan man inte vägra tillträde till ditt bostadsutrymme. Sedan är det frågan om vad som ska utföras, vad som gäller, hur långt i förväg dom måste meddela osv.
Det är lite konstigt att det inte dykt upp i "trappen" att dom ska utföra vissa saker osv, dom flesta värdar brukar ju vara noga med att ingen ska missa att ett visst datum ska dom riva runt och göra saker i lyan. Men dom riktigt stora bryr sig inte lika mycket som dom små, i alla fall vad jag kan förstå.
Kanske har glömt något, då får någon annan lägga till den informationen