Flashback bygger pepparkakshus!
2008-10-14, 18:48
Medlem
hasse_tricepss avatar
Hej!

Tror att jag fick rubriken att bli ganska beskrivande, jag undrar alltså hur jag skall gå till väga och ifall det är möjligt att göra en backup på min MacBook till min externa disk utan att förlora data någonstans.

Jag skall alltså köpa en ny dator och vill föra över t.ex. mitt iPhoto- och iTunes-bibliotek och allt annat till den nya datorn.

Till mitt förfogande har jag en extern 500gb USB2.0 hårddisk som är sisådär halvfylld. Det finns dock gott om plats för att svälja hela MacBookens hårddisk och rätt så mycket mer.

Hur skall man nu göra, finns det något program som hjälper till? Partitionera disken på nåt sätt kanske?

Har googlat på saken, men har svårt att formulera en bra sökfras för just mitt problem, då jag vill spara den information som redan finns på min externa disk.

Tackar hjärtligast på förhand

/Hans
Citera
2008-10-14, 18:53
Medlem
systems avatar
Jag tror du söker Carbon Copy Cloner eller Super Duper. Själv har jag inte testat någon av dem, men nu har du lite mer att googla på.
Senast redigerad av system 2008-10-14 kl. 19:45.
Citera
2008-10-14, 18:54
Medlem
FISKISCHs avatar
hm, kanske inte är det bästa alternativet, men windows har ju faktiskt ett program som erbjuder just det du söker. säkerhetskopiering.
start>allaprog>tillbehör>systemverktyg>säkerhetsko p.

har aldrig använt det och vet inte hur pass bra det funkar. men kanske värt att testa?

edit: missade att det var Mac OS
Senast redigerad av FISKISCH 2008-10-14 kl. 19:41.
Citera
2008-10-14, 19:29
Medlem
Hispers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FISKISCH
hm, kanske inte är det bästa alternativet, men windows har ju faktiskt ett program som erbjuder just det du söker. säkerhetskopiering.
start>allaprog>tillbehör>systemverktyg>säkerhetsko p.

har aldrig använt det och vet inte hur pass bra det funkar. men kanske värt att testa?

Vad Windows har för programvara för backup är kanske mindre intressant i en avdelning för Mac OCX?
Citera
2008-10-14, 19:41
Medlem
FISKISCHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hisper
Vad Windows har för programvara för backup är kanske mindre intressant i en avdelning för Mac OCX?

ska springa iväg och gömma mig i ett hörn i några timmar nu.
Citera
2008-10-14, 19:44
Medlem
smurfehs avatar
Time Machine?
Citera
2008-10-15, 00:33
Medlem
Red/Greys avatar
Du kommer att få frågan om du vill föra över något från en annan maskin när du installerar den nya. Det går att göra över nätverk och således behöver du inte använda den externa disken.

Det fungerade utmärkt på min, även om det var tiger på den gamla och Leopard på den nya.
Citera
2008-10-15, 07:46
Medlem
hasse_tricepss avatar
tack så mycket för tipsen allihop!

är inte hundra på att jag kommer ha kvar min gamla dator när jag köper den nya, annars skulle red/greys tips vara helt suveränt.

ska göra en backup med CCC eller super duper, suveränt allihopa! som vanligt!

tack!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in