2008-11-24, 12:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Paroxyzm
Jag fick efter en lång tids väntan äntligen tag på en person inom psykiatrin, och hon slussade genast mig till en läkare. Så nu har jag iaf fått en tid till en licencierad överläkare istället för alla låtsaspsykologer jag haft kontakt med tidigare. Och tydligen så hade jag redan min diagnos satt (vilket jag varit osäker på nu en tid.) och jag har ADHD-I med starka drag av vanlig ADHD. (Tydligen kan man ha både och.)
Så nu väntar jag bara på läkaren och en formell receptförskrivning, sen är jag good to go! Yay

Du är inte "good to go" efter du fått medicin. Vissa mediciner fungerar inte på alla, och det kan vara en jävla massa problem.
Citera
2008-11-24, 13:24
Medlem
Peddojannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lua
Du är inte "good to go" efter du fått medicin. Vissa mediciner fungerar inte på alla, och det kan vara en jävla massa problem.

Helt rätt! Ritalin funkar bara på 80% av dom med adhd, och typ 20% av dom med ADD-I.

Saker som ökar Noradrenalin harr större chans att hjälpa dom med ADD-I

Strattera och amfetaminer ökar noradrenalin.
Citera
2008-11-24, 18:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Peddojanne
Helt rätt! Ritalin funkar bara på 80% av dom med adhd, och typ 20% av dom med ADD-I.

Saker som ökar Noradrenalin harr större chans att hjälpa dom med ADD-I

Strattera och amfetaminer ökar noradrenalin.

Concerta är också skit. Just nu testar jag strattera, men känner på mig att det inte kommer funka. Då är det bara amfetamin kvar.
Citera
2008-11-24, 19:47
Medlem
PAJasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av purezone

Hur lång tid tog de för dig från första dagen du sökte hjälp tills du var klar?
Jag har kommit så långt att dom ska prata med mina föräldrar om min barndom, hur långt är der kvar tills man får diagnosen?.. Hatar att vänta på sånt här, har även kommit in i djup ångest och dep period nu me

MVH
själva utredningen tog väl några månader. 3-4 kanske. minnet är så luddigt från den tiden. barndomen med föräldrarna tog de i början för min del. du får ha tålamod, vet att det är HEMSKT HEMSKT HEMSKT att vänta, man blir galen. men försök
Citera
2008-11-24, 20:20
Medlem
grissvanss avatar
Hur blir ni ADD människor påverkade av koffein?
Citera
2008-11-24, 21:40
Medlem
Orkade inte läsa hela tråden, men: ADD är en diagnos som inte finns i diagnossystemet sen länge. Däremot återfinns gamla ADD under nytt namn. Så ingen här har ADD
Citera
2008-11-24, 22:56
Medlem
Paroxyzms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lua

Nej, såklart vet jag att jag inte är "good to go" i den benämningen som det kan ha tolkats till. Jag var mest uppspelt att det faktiskt kan röra på sig whatsoever inom psykiatrin då tidigare erfarenheter är allt annat än positiva. Den ursprungliga tanken med att jag skrev som jag skrev låg i att jag äntligen kommit in i systemet så att säga. Må så vara att just t.ex. Ritalin kanske inte fungerar på mig men då händer det iaf mer än i dagsläget.
Citera
2008-12-04, 11:22
Bannlyst
En kille i min klass har ADD, jävligt trög och man blir lätt irriterad på honom...

Man kan typ fråga honom en sak och efter typ 10 sek så svarar han
Citera
2008-12-04, 14:04
Medlem
purezones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Omanilo
En kille i min klass har ADD, jävligt trög och man blir lätt irriterad på honom...

Man kan typ fråga honom en sak och efter typ 10 sek så svarar han

dagdrömmar, tankesprid. Vissa kan hantera de bra andra lite sämre. får han medicin? Att man är trög har inget med de att göra, en del med ADHD/ADD är smartare än människor utan.
Citera
2008-12-04, 16:23
Medlem
Peddojannes avatar
Citat:
dagdrömmar, tankesprid. Vissa kan hantera de bra andra lite sämre. får han medicin? Att man är trög har inget med de att göra, en del med ADHD/ADD är smartare än människor utan.

Bara så att du vet så har mensa ett eget rum för folk ADD/ADHD, vårat minne och koncentrations förmågor blir lidande, men vi har snabbare kontakter i våran hjärna och är generellt sätt smartare än dom utan.
Citera
2008-12-05, 17:18
Bannlyst
Citat:

Han har blivit mycket bättre, förut så kunde man inte snacka med honom men nu är han nästan normal,, Lite seg bara...

Fast han har gått om 9an... två gånger...
Citera
2008-12-06, 01:09
Medlem
obotlig_realists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grissvans
Hur blir ni ADD människor påverkade av koffein?

Jag påverkas mycket positivt av en kopp kaffe. Det är som att hela hjärnkontoret fungerar normalt för ett ögonblick.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in