2008-10-14, 17:48
Medlem
derbicoolings avatar
Hejsan ,Har en gammal dator här hemma med Windows XP. Men den fick skit mycket äckliga virus på sig. Så nu har jag inte använt den på ett år typ men den är fortfarande bra ram och dylikt.Så jag skulle formatera om den och satsa på ubuntu istället men då kommer ptoblem, funkar inte att formatera om med skivan eller starta datan i felsäkert läge den startar bara om sig.

Så jag undrar om jag laddar ner Ubuntu bränner ner på DVD sen kör i datorn kan jag då från ubuntu skivan formatera datorn?

Och vad ska man ha Ubuntu eller Kubuntu?

Hoppas denna hamnade rätt nu!
Citera
2008-10-14, 17:53
Medlem
stilltons avatar
ja, du får i början av installationen välja hur du vill partionera/formatera disken
Citera
2008-10-14, 17:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av derbicooling
Hejsan ,Har en gammal dator här hemma med Windows XP. Men den fick skit mycket äckliga virus på sig. Så nu har jag inte använt den på ett år typ men den är fortfarande bra ram och dylikt.Så jag skulle formatera om den och satsa på ubuntu istället men då kommer ptoblem, funkar inte att formatera om med skivan eller starta datan i felsäkert läge den startar bara om sig.

Så jag undrar om jag laddar ner Ubuntu bränner ner på DVD sen kör i datorn kan jag då från ubuntu skivan formatera datorn?

Och vad ska man ha Ubuntu eller Kubuntu?

Hoppas denna hamnade rätt nu!
Ja, det går formatera när du installerar från skivan

Angående ubuntu mot kubuntu är de väldigt lika men har olika grafiska gränssnitt(gnome för ubuntu och KDE för kubuntu), det är en smaksak vilket man föredrar.
Det är dock mycket enkelt att byta det grafiska gränssnittet efter du installerat så du kan prova båda om du känner för det. Finns även många mer gränssnitt att ladda ner (t.ex fluxbox vilket är min personliga favorit)
Citera
2008-10-14, 17:56
Medlem
derbicoolings avatar
Tack! ska gå och bränna ut en skiva nu ,Funkar väll att bara bränna ut på en vanlig DVD skiva?, Och jag är nybörjare helt vad hade ni tagit då ? Kubuntu eller ubuntu.

EDIT:Måste bara fråga innan jag gör de hur blir det med drivrutiner kommer det gå att fixa som vanligt?
Senast redigerad av derbicooling 2008-10-14 kl. 17:58.
Citera
2008-10-14, 18:00
Medlem
stilltons avatar
Citat:
Tack! ska gå och bränna ut en skiva nu ,Funkar väll att bara bränna ut på en vanlig DVD skiva?, Och jag är nybörjare helt vad hade ni tagit då ? Kubuntu eller ubuntu.

EDIT:Måste bara fråga innan jag gör de hur blir det med drivrutiner kommer det gå att fixa som vanligt?
ubuntu är nog det vanligaste, så om inte annat för att få bästa möjliga hjälp med enklare support tycker jag att du tar den.. men spelar inte nån egentlig roll.. finns ju bilder att jämföra med på ubuntus hemsida.
Citera
2008-10-14, 18:02
Medlem
derbicoolings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stillton
ubuntu är nog det vanligaste, så om inte annat för att få bästa möjliga hjälp med enklare support tycker jag att du tar den.. men spelar inte nån egentlig roll.. finns ju bilder att jämföra med på ubuntus hemsida.

Okej testar det just nu , Men är det lugnt med drivrutiner eller blir det problem?
Citera
2008-10-14, 18:11
Medlem
Citat:
Okej testar det just nu , Men är det lugnt med drivrutiner eller blir det problem?
Brukar fungera utan problem. Dock är det så kallad live-skiva, vilket betyder att du kan prova operativsystemet först utan att det rör din hårddisk. Körs alltså bara från skivan, så du märker om drivarna fungerar. Kan dock vara lite långsamt då det körs från skivan
Citera
2008-10-14, 18:14
Medlem
derbicoolings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wee!
Brukar fungera utan problem. Dock är det så kallad live-skiva, vilket betyder att du kan prova operativsystemet först utan att det rör din hårddisk. Körs alltså bara från skivan, så du märker om drivarna fungerar. Kan dock vara lite långsamt då det körs från skivan

okej tack, men måste formatera för att få igång datorn. Men ska man välja installera ubuntu för att kunna formatera hårdisken eller vad ska man välja fanns ju massa där i menyn?
Citera
2008-10-14, 18:43
Medlem
derbicoolings avatar
ubuntu installerat och klart på datorn nu då , ska bära in den till mitt rum och lära mig använda det
Citera
2008-10-15, 03:40
Medlem
Citat:
ubuntu installerat och klart på datorn nu då , ska bära in den till mitt rum och lära mig använda det
Grattis, och lycka till

Kan rekommendera https://help.ubuntu.com och särskilt https://help.ubuntu.com/8.04/newtoubuntu/C/index.html för att lära sig det
Kan vara lite bökigt i början. Men tro mig, det är underbart när man börjar få kläm på det
Citera
2008-10-15, 07:05
Medlem
derbicoolings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wee!
Grattis, och lycka till

Kan rekommendera https://help.ubuntu.com och särskilt https://help.ubuntu.com/8.04/newtoubuntu/C/index.html för att lära sig det
Kan vara lite bökigt i början. Men tro mig, det är underbart när man börjar få kläm på det

Okej tack ska kolla där !
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in