2008-10-14, 14:45
Medlem
Tja, installerade Ubuntu 8.04 på min gamla bärbara i hopp om att den skulle återupplivas, och allt har gått perfekt fram tills att jag bestämde mig för att pimpa den lite med olika program. Skulle installera GNOME Launchbox i terminal och fick en massa errors om att vissa paket saknades på datorn, exempel på dessa paket var xgettext, python-headers och en del andra, får alltså detta när jag skriver ./configure i programmappen. Så min fråga är, skulle någon kunna vara vänlig och skriva ner vilka paket som är "standard" för att kunna installera diverse program? Vore snällt =)
Citera
2008-10-14, 15:28
Medlem
DrMegahertzs avatar
När det gäller Ubuntu(och de flesta andra moderna distributionerna för den delen) så är det standard att installera program via distributionens pakethanterare, istället för att kompilera via källkod.

Sök i synaptic efter 'gnome launch box' eller installera direkt med; 'sudo apt-get install gnome-launch-box'.

Citera
2008-10-14, 15:28
Medlem
alinds avatar
under ubuntu kan du börja med paketet "build-essential" så är du på god väg.

Om din ./configure klagar på att något saknas är det ofta enklast att helt sonika söka på det den vill ha i Synaptic. Om paketet redan är installerat är det oftast "-dev"-varianten av samma paket du vill ha. Installera och kör ./configure igen. Till slut bör alla beroenden vara lösta.
Citera
2008-10-14, 15:29
Medlem
alinds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrMegahertz
När det gäller Ubuntu(och de flesta andra moderna distributionerna för den delen) så är det standard att installera program via distributionens pakethanterare, istället för att kompilera via källkod.

Sök i synaptic efter 'gnome launch box' eller installera direkt med; 'sudo apt-get install gnome-launch-box'.

Ja finns den redan är det betydligt enklare
Citera
2008-10-14, 16:03
Medlem
Tack! Anledningen till att jag vill kunna kompilera är för att många program inte finns i synaptic
Citera
2008-10-14, 21:08
Medlem
DrMegahertzs avatar
Program som jag inte hittat ubuntu-paket för kan jag räkna på min egna hand, även om paketet inte finns i synaptic's förråd från start så finns det fler förråd att lägga till, annars brukar utvecklarna erbjuda ett antal binära paket för de största distributionerna.

Men visst kan det vara kul att kompilera också, och då är det bara att följa ovanstående tips. Om configure-skriptet ändå skulle klaga på att det saknas paket så behöver du installera de utvecklingspaket som anges.

Dessa hittar du i synaptic och har alltid '-dev' sist i namnet.

Lycka till!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in