2008-10-14, 13:25
jag är ute efter att bygga en tyst dator. Riktigt tyst dvs. jag ska inte spela på den, alls. Det enda tunga den ska göra är att spela upp x264 (heter det va?) 1080p. Sen ska det photoshoppas lite och så antar jag, men klarar den HD så klarar den PS.
Ljudkort och hårddiskar har jag. Optiskt lagringsmedie behövs inte. Chassiet spelar ingen roll hur det ser ut (billigt, tyst), och grafikkort är som sagt överflödigt (därmed förväntar jag att det inte kommer förslag på nätagg med över en halv kilowatt effekt).
vad ungefär förväntas man få punga ut för ett system som klarar det här med endast en eller två långvarvade (stora) fläktar och vibrationsdämpade diskar?
Jag höll på mycket med datorer när jag var yngre, men efter jag började jobba med det blev det inte lika intressant, och jag har bara byggt en *tyst* dator i hela mitt liv, så detta området finns det säkerligen folk med bättre kunskap inom.
Formuläret ger inte mycket tycker jag, men det är väl god sed att fylla i.
Budget (kr): Billig.
Hur snart behöver du datorn: Senast Jan. 09
Användandet av datorn
-Kontorsarbete/surfande (Ja/Nej): ptja
-Bildredigering (Ja/Nej): ja, varför inte?
-Videoredigering (Ja/Nej): absolut inte
-Musikproduktion (Ja/Nej): nepp
-Annat (ange vad): 1080p-uppspelning.
Typ av spel kommer att spelas: smb3
Ska operativsystem ingå (Ja/Nej): Nej
Ska skärm ingå (Ja/Nej): Nej
Kommer du att bygga datorn själv (Ja/Nej): Fethajja!
Är överklockning aktuellt (Ja/Nej): Underklockning eventuellt?
Är du villig att betala extra för att få en riktigt tyst dator (Ja/Nej): Aye!
Andra speciella krav/önskemål: Tyst och HD-uppspelning.
Ljudkort och hårddiskar har jag. Optiskt lagringsmedie behövs inte. Chassiet spelar ingen roll hur det ser ut (billigt, tyst), och grafikkort är som sagt överflödigt (därmed förväntar jag att det inte kommer förslag på nätagg med över en halv kilowatt effekt).
vad ungefär förväntas man få punga ut för ett system som klarar det här med endast en eller två långvarvade (stora) fläktar och vibrationsdämpade diskar?
Jag höll på mycket med datorer när jag var yngre, men efter jag började jobba med det blev det inte lika intressant, och jag har bara byggt en *tyst* dator i hela mitt liv, så detta området finns det säkerligen folk med bättre kunskap inom.
Formuläret ger inte mycket tycker jag, men det är väl god sed att fylla i.
Budget (kr): Billig.
Hur snart behöver du datorn: Senast Jan. 09
Användandet av datorn
-Kontorsarbete/surfande (Ja/Nej): ptja
-Bildredigering (Ja/Nej): ja, varför inte?
-Videoredigering (Ja/Nej): absolut inte
-Musikproduktion (Ja/Nej): nepp
-Annat (ange vad): 1080p-uppspelning.
Typ av spel kommer att spelas: smb3
Ska operativsystem ingå (Ja/Nej): Nej
Ska skärm ingå (Ja/Nej): Nej
Kommer du att bygga datorn själv (Ja/Nej): Fethajja!
Är överklockning aktuellt (Ja/Nej): Underklockning eventuellt?
Är du villig att betala extra för att få en riktigt tyst dator (Ja/Nej): Aye!
Andra speciella krav/önskemål: Tyst och HD-uppspelning.