2008-10-14, 13:25
Medlem
jag är ute efter att bygga en tyst dator. Riktigt tyst dvs. jag ska inte spela på den, alls. Det enda tunga den ska göra är att spela upp x264 (heter det va?) 1080p. Sen ska det photoshoppas lite och så antar jag, men klarar den HD så klarar den PS.
Ljudkort och hårddiskar har jag. Optiskt lagringsmedie behövs inte. Chassiet spelar ingen roll hur det ser ut (billigt, tyst), och grafikkort är som sagt överflödigt (därmed förväntar jag att det inte kommer förslag på nätagg med över en halv kilowatt effekt).
vad ungefär förväntas man få punga ut för ett system som klarar det här med endast en eller två långvarvade (stora) fläktar och vibrationsdämpade diskar?
Jag höll på mycket med datorer när jag var yngre, men efter jag började jobba med det blev det inte lika intressant, och jag har bara byggt en *tyst* dator i hela mitt liv, så detta området finns det säkerligen folk med bättre kunskap inom.

Formuläret ger inte mycket tycker jag, men det är väl god sed att fylla i.

Budget (kr): Billig.

Hur snart behöver du datorn: Senast Jan. 09

Användandet av datorn
-Kontorsarbete/surfande (Ja/Nej): ptja
-Bildredigering (Ja/Nej): ja, varför inte?
-Videoredigering (Ja/Nej): absolut inte
-Musikproduktion (Ja/Nej): nepp
-Annat (ange vad): 1080p-uppspelning.

Typ av spel kommer att spelas: smb3

Ska operativsystem ingå (Ja/Nej): Nej

Ska skärm ingå (Ja/Nej): Nej

Kommer du att bygga datorn själv (Ja/Nej): Fethajja!

Är överklockning aktuellt (Ja/Nej): Underklockning eventuellt?

Är du villig att betala extra för att få en riktigt tyst dator (Ja/Nej): Aye!

Andra speciella krav/önskemål: Tyst och HD-uppspelning.
Citera
2008-10-14, 13:30
Medlem
thejs avatar
EDIT: Såg inte att du skulle Photoshopa osv... men om du vill ha en skön mediaspelare, läs nedan :P /EDIT

Skall du bara spela film (TV/Dator) så skulle jag rekommendera en Popcorn Hour.

webbsida,

Den klarar av 1080p HD, digitalt ljud, har HDMI utgång. (Ska du köra på datorskärm finns ju HDMD->DVI konverterare).

Dock går de ju inte göra så mycket annat på denna maskin än att lyssna på musik, kolla semesterbilder samt spela upp film i alla format (almost).

Ps. Den är ju fläktlös också, samt att det går att sätta i en HDD (Om man inte vill streama över nätverket).
Citera
2008-10-14, 13:32
Medlem
berntzies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thej
Skall du bara spela film (TV/Dator) så skulle jag rekommendera en Popcorn Hour.

webbsida,

Den klarar av 1080p HD, digitalt ljud, har HDMI utgång. (Ska du köra på datorskärm finns ju HDMD->DVI konverterare).

Dock går de ju inte göra så mycket annat på denna maskin än att lyssna på musik, kolla semesterbilder samt spela upp film i alla format (almost).

Ps. Den är ju fläktlös också, samt att det går att sätta i en HDD (Om man inte vill streama över nätverket).

Jaså det går att spela musik från den med! Har fått för mig att den bara spelar film.

Hur blir kvaliten på musiken? Har mest mp3 som jag tänkte spela. Funderat på att både skaffa en PH och en logitech squeezebox. Men nu kanske det räcker med en PH med andra ord.
Citera
2008-10-14, 13:33
Medlem
Tack, men det är dator jag behöver, måste ju kunna ladda ner porren för att kunna titta på den amiirite
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in