2008-10-14, 12:04
Medlem
retep1s avatar
Hej,
Är det några här som gör prövningar på Komvux för att höja sitt slutbetyg?
Och isåfall, vilka ämnen , samt är det svårt att höja sig? Hur har det sett ut med information i form av papper, material för att hjälpa dig höja ditt betyg?
Jag måste höja mitt betyg i kurs "Data" till MVG, men om jag skall plugga på egen hand för att höja betyget, hur kommer det att se ut, man måste väl ha material i form av dataprogram osv? Kanske någon som gjort prövning i data?
Citera
2008-10-14, 12:13
Medlem
torkelmannens avatar
Ja du Peter, om det är datakunskap A du syftar på så vill jag minnas att man endast behöver office-paketet. det är främst word, powerpoint och kanske excel som gås igenom
Citera
2008-10-14, 12:29
Medlem
Om du menar datorkunskap a så gick jag den kursen i gymnasiet, att få mvg i den kursen klarar du utan problem genom studier på egen hand. Allt du behöver i programväg är officepaketet men sen måste du ju veta vad det är läraren vill att du ska kunna inom office, vilket du bör få reda på tids nog.
Citera
2008-10-14, 12:35
Medlem
retep1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av torkelmannen
Ja du Peter, om det är datakunskap A du syftar på så vill jag minnas att man endast behöver office-paketet. det är främst word, powerpoint och kanske excel som gås igenom

Citat:
Ursprungligen postat av London_Calling
Ja
Om du menar datorkunskap a så gick jag den kursen i gymnasiet, att få mvg i den kursen klarar du utan problem genom studier på egen hand. Allt du behöver i programväg är officepaketet men sen måste du ju veta vad det är läraren vill att du ska kunna inom office, vilket du bör få reda på tids nog.

Det är inga problem. Verkar vara en lätt kurs att få MVG i =)
Tack för snabba svar!
Citera
2008-11-02, 15:54
Medlem
Qwerty88s avatar
BUMP!

tänkte låna tråden lite för att höra om personer som har erfarenhet av prövningar?

Pga. nya regler angående komvux kommer jag ej att få läsa upp några av mina betyg där. Eftersom jag vill höja mig från vg till mvg. Detta kan jag endast göra genom att göra prövningar. Något som förövrigt är jävligt irriterande då jag har polare som bor i andra kommuner som FÅR gå på komvux o tenta upp. Men nog om det!

Till ämnet. hur har det varit när ni har gjort prövningar? Svårt, lätt? Har ni fått bra instruktioner om vad för litteratur ni ska använda av er osv. ?

Ska väl eventuellt göra hela fem prövningar till våren, så jag behöver höra erfarenheter!

Ska bla. göra prövning i Eng B och Spanska steg 3.
Citera
2008-11-02, 16:25
Medlem
Jag har gjort några prövningar på KomVux, bl. a. EnB.

Nu vet jag ju inte hur dina engelskakunskaper är men jag tyckte inte det var så svårt. Jag fick bl. a. göra det nationella provet - skriva en essä om ett bestämt ämne på tid (3h?) samt två andra delar - Listening & Reacting och Reading & Reacting tror jag de hette. Man skall alltså lyssna på ett band och skriva ner svaren samt läsa och skriva ner svaren.
Efter det fick jag läsa några böcker och sedan prata om dem plus ha lite andra delmoment med ordförståelse samt prata ytterligare med läraren. Gissar att det är lite upp till läraren i fråga.

Göra Högskoleprovens engelska läsförståelse kan vara en bra övning om du vill bli bättre på engelska. Läs engelska böcker, alla typer och inte för lätta. Se film utan undertexter etc.
Tror att det svåraste att öva är talet, så att det flyter bra så hitta någon du kan öva det med. Det är skillnad på passiv och aktiv engelska om du fattar vad jag mnenar. Lycka till!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in