2008-10-13, 20:34
Medlem
Joakwims avatar
Jag laddade nyligen ner en lt som uppenbarligen var ett virus. Nr jag frskte starta lten s reagerade mitt Avira AntiVir. Det sa att det var en trojan. Jag tryckte p "delete", men filen anvndes tydligen av ett annat program, s jag fick inte ta bort filen.

Vad ska jag gra?
Citera
2008-10-13, 20:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Joakwim
Jag laddade nyligen ner en lt som uppenbarligen var ett virus. Nr jag frskte starta lten s reagerade mitt Avira AntiVir. Det sa att det var en trojan. Jag tryckte p "delete", men filen anvndes tydligen av ett annat program, s jag fick inte ta bort filen.

Vad ska jag gra?

om det bara var s enkelt
Citera
2008-10-13, 20:41
Medlem
Jolle103s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DontBeAretard
om det bara var s enkelt
Vad snackar du om?

OnT: Starta datorn i felskert lge, plocka bort filen, reboota den och kr en ny AV scan.
Citera
2008-10-13, 20:47
Bannlyst
man kan inte bara deleta en trojan.. den fastnar p ngon av windows filerna.

om ditt stt funkar har du nog tur.
Citera
2008-10-13, 20:51
Medlem
Anvnd nt antivirusprogram/nt program fr att ta bort trojaner kanske?

OfT: Fixa ett annat virusprogram ocks, det skulle ha sagt till innan du ppnade filen.
Citera
2008-10-13, 21:12
Medlem
927s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joakwim

Vad ska jag gra?

anvndes antagligen av programmet som skulle spela upp filen. testa med programmet unlocker och d hgerklickar du p audio filen fr att anvnda unlocker
Citera
2008-10-13, 21:18
Medlem
Joakwims avatar
Citat:
anvndes antagligen av programmet som skulle spela upp filen. testa med programmet unlocker och d hgerklickar du p audio filen fr att anvnda unlocker
Jag avslutade bde Windows Media Player och Limewire.

Citat:
Starta datorn i felskert lge, plocka bort filen, reboota den och kr en ny AV scan.
Gjorde som du sa, och det fungerade utmrkt . Dock vet jag inte om viruset har hunnit etablera sig n, men det r upp till min Scan att ta reda p.

Tack fr alla svar!

Edit: Mrket nu att senaste virusskningen gjordes 2007/11/10 . Blir troligtvis en sen kvll.
Citera
2008-10-13, 21:18
Medlem
927s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Dee
Anvnd nt antivirusprogram/nt program fr att ta bort trojaner kanske?

OfT: Fixa ett annat virusprogram ocks, det skulle ha sagt till innan du ppnade filen.

AV r ej instllda p att scanna audio filer men det gr ju vlja s alla filer scannas. du tycks tro att ett AV ska varna fr alla malware filer, vilket sjlvklart r felaktigt
Citera
2008-10-13, 21:23
Medlem
RollerBoySEs avatar
IT-sk -> Windows

/Mod
Citera
2008-10-13, 21:24
Medlem
De "DontBeAretard" menade med "om det bara var s enkelt " r att nr du har ppnat en trojan s finns den frmodligen p fler stllen n bara i den filen. Annars r det en "dlig" trojan Den har frmodligen lagt sig i ngon system fil. Men du kan alltid brja med att starta datorn i felskert lge och ta bort filen (om det gr dr). Sedan fr du ta och kra en virusscan och se vad som finns kvar. Du br ven kra Hijackthis och visa loggen typ hr lr kanske p idg.se de brukar vara bra p sdana loggar. Fr jag frmodar att det r ngot kvar. Det kan man d se och rensa bort med hjlp av detta och andra program. men detta r jag ingen expert p s det fr grna ngon annan hjlpa till med. Annars r vl det vanliga tipset att formatera och installera om OSet.
Citera
2008-10-13, 21:38
Medlem
Jolle103s avatar
Om TS' antivirusprogram ursprungligen reagerade p trojanen borde det inte ha ngot direkt problem med att hitta den nyspakade filen.
Att AV't inte scannar musikfiler r ju inte direkt ngot problem, d musikfiler nd inte kan innehlla annat n lnkar till trojaner eller dylikt.
Citera
2008-10-13, 22:50
Medlem
Joakwims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jolle103
Om TS' antivirusprogram ursprungligen reagerade p trojanen borde det inte ha ngot direkt problem med att hitta den nyspakade filen.
Att AV't inte scannar musikfiler r ju inte direkt ngot problem, d musikfiler nd inte kan innehlla annat n lnkar till trojaner eller dylikt.

Jag kan tillgga att (kanske borde gjort det tidigare?) nr jag dubbelklickade p *.mp3 av ren nyfikenhet s kom det en popup som frgade om jag ville ladda ner MP3 PLAYER.EXE, vilket jag sjlvklart inte ville. Kanske ingen skada skedd trotsallt?

Scannar igenom datorn nu. 87% r scannat och inget misstnksamt r hittat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in