Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2008-10-13, 20:34
Medlem
Joakwims avatar
Jag laddade nyligen ner en låt som uppenbarligen var ett virus. När jag försökte starta låten så reagerade mitt Avira AntiVir. Det sa att det var en trojan. Jag tryckte på "delete", men filen användes tydligen av ett annat program, så jag fick inte ta bort filen.

Vad ska jag göra?
Citera
2008-10-13, 20:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Joakwim
Jag laddade nyligen ner en låt som uppenbarligen var ett virus. När jag försökte starta låten så reagerade mitt Avira AntiVir. Det sa att det var en trojan. Jag tryckte på "delete", men filen användes tydligen av ett annat program, så jag fick inte ta bort filen.

Vad ska jag göra?

om det bara var så enkelt
Citera
2008-10-13, 20:41
Medlem
Jolle103s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DontBeAretard
om det bara var så enkelt
Vad snackar du om?

OnT: Starta datorn i felsäkert läge, plocka bort filen, reboota den och kör en ny AV scan.
Citera
2008-10-13, 20:47
Bannlyst
man kan inte bara deleta en trojan.. den fastnar på någon av windows filerna.

om ditt sätt funkar har du nog tur.
Citera
2008-10-13, 20:51
Medlem
Använd nåt antivirusprogram/nåt program för att ta bort trojaner kanske?

OfT: Fixa ett annat virusprogram också, det skulle ha sagt till innan du öppnade filen.
Citera
2008-10-13, 21:12
Medlem
927s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joakwim

Vad ska jag göra?

användes antagligen av programmet som skulle spela upp filen. testa med programmet unlocker och då högerklickar du på audio filen för att använda unlocker
Citera
2008-10-13, 21:18
Medlem
Joakwims avatar
Citat:
användes antagligen av programmet som skulle spela upp filen. testa med programmet unlocker och då högerklickar du på audio filen för att använda unlocker
Jag avslutade både Windows Media Player och Limewire.

Citat:
Starta datorn i felsäkert läge, plocka bort filen, reboota den och kör en ny AV scan.
Gjorde som du sa, och det fungerade utmärkt . Dock vet jag inte om viruset har hunnit etablera sig än, men det är upp till min Scan att ta reda på.

Tack för alla svar!

Edit: Märket nu att senaste virussökningen gjordes 2007/11/10 . Blir troligtvis en sen kväll.
Citera
2008-10-13, 21:18
Medlem
927s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Dee
Använd nåt antivirusprogram/nåt program för att ta bort trojaner kanske?

OfT: Fixa ett annat virusprogram också, det skulle ha sagt till innan du öppnade filen.

AV är ej inställda på att scanna audio filer men det går ju välja så alla filer scannas. du tycks tro att ett AV ska varna för alla malware filer, vilket självklart är felaktigt
Citera
2008-10-13, 21:23
Medlem
RollerBoySEs avatar
IT-säk -> Windows

/Mod
Citera
2008-10-13, 21:24
Medlem
De "DontBeAretard" menade med "om det bara var så enkelt " är att när du har öppnat en trojan så finns den förmodligen på fler ställen än bara i den filen. Annars är det en "dålig" trojan Den har förmodligen lagt sig i någon system fil. Men du kan alltid börja med att starta datorn i felsäkert läge och ta bort filen (om det går där). Sedan får du ta och köra en virusscan och se vad som finns kvar. Du bör även köra Hijackthis och visa loggen typ här lr kanske på idg.se de brukar vara bra på sådana loggar. För jag förmodar att det är något kvar. Det kan man då se och rensa bort med hjälp av detta och andra program. men detta är jag ingen expert på så det får gärna någon annan hjälpa till med. Annars är väl det vanliga tipset att formatera och installera om OSet.
Citera
2008-10-13, 21:38
Medlem
Jolle103s avatar
Om TS' antivirusprogram ursprungligen reagerade på trojanen borde det inte ha något direkt problem med att hitta den nyspakade filen.
Att AV't inte scannar musikfiler är ju inte direkt något problem, då musikfiler ändå inte kan innehålla annat än länkar till trojaner eller dylikt.
Citera
2008-10-13, 22:50
Medlem
Joakwims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jolle103
Om TS' antivirusprogram ursprungligen reagerade på trojanen borde det inte ha något direkt problem med att hitta den nyspakade filen.
Att AV't inte scannar musikfiler är ju inte direkt något problem, då musikfiler ändå inte kan innehålla annat än länkar till trojaner eller dylikt.

Jag kan tillägga att (kanske borde gjort det tidigare?) när jag dubbelklickade på *.mp3 av ren nyfikenhet så kom det en popup som frågade om jag ville ladda ner MP3 PLAYER.EXE, vilket jag självklart inte ville. Kanske ingen skada skedd trotsallt?

Scannar igenom datorn nu. 87% är scannat och inget misstänksamt är hittat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in