2008-10-13, 18:49
Bannlyst
Blev för ett par min sen kontaktad av en god vän som har ett problem jag inte riktigt kan hitta en bra lösning på förutom Format C:

han satt o surfade på internet o får upp av virusprogram / brandvägg
olaga intrång bla bla bla som rekommenderar att han kör virusprogrammet

Han scannar datorn o tar bort virus som upptäcktes o rådes till omstart.
Startar om datorn, Kommer in i windows igen men det går inte öppna någon program över huvudtaget.. testar genvägar o rakt på .exe filerna men det står still helt enkelt.

provar i felsäkert läge samma problem där med.
Återställning verkar omöjligt då det inte går att klicka på .exe filer över huvudtaget

jag behöver verkligen hjälp ifall detta går att åtgärda eller ifall verkligen Format C: verkligen är den enda utvägen?

Skall dit imorrn o det jag skall prova med e att försöka med felsäkert läge och systemåterställning.. Who knows det kanske fungerar då..

men som sagt uppskattar alla tips o tricks..

///Wobble
Citera
2008-10-13, 18:56
Medlem
927s avatar
jag skulle testa reparera windows

med tur kanske du scanna bort nåt skit
http://www.pandasecurity.com/homeusers/solutions/activescan/
Senast redigerad av 927 2008-10-13 kl. 19:01.
Citera
2008-10-13, 20:12
Medlem
LasseKongoos avatar
Var det hans eget installerade antivirus som varnade eller var det genom webläsaren han blev ombedd att virussöka?

Vad är det för en dator & vilket OS kör han på den?

På vissa datorer kan du komma åt olika återställnings-alternativ genom att trycka på nån av F-tangenterna och därifrån återställa, be han kolla om det ligger nån återställningspartion på datorn till att börja är mitt tips
Citera
2008-10-13, 20:23
Medlem
pingvinens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wobble
han satt o surfade på internet o får upp av virusprogram / brandvägg
olaga intrång bla bla bla som rekommenderar att han kör virusprogrammet

om det kom upp en webbsida (inte hans av-program) som "erbjöd" sig att fixa hans virusproblem, och han tackade ja, så var det troligen där som han blev infekterad.

be "din vän" att försöka köra en system restore (via Windows Help). Du kan sedan återkomma och berätta hur det gick för dig *host* din vän.
Citera
2008-10-14, 17:26
Bannlyst
tyvärr ligger jag hemma idag med feber
men har snackat med han o han säger att det va hans
F-Secure bla bla som började varna och ha sig.

Han har en vanligt HP dator med Windows XP hmm Home Edition kan jag nog lova det är. Har sagt att han kan köra med backupdiskarna som brukar följa med men dom verkar gömda någonstans

pingvinen tyvärr e det inte min dator som krånglar Har lärt mig för flera år sen att antivirus e bara idiotiskt ifall du har kontroll på vad du använder datorn till
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in