Flashback bygger pepparkakshus!
2008-10-13, 15:38
Medlem
Jag är döpt i katolska kyrkan och därför registrerad katolik. Men jag har länge velat gå ur för jag har aldrig varit religös och har ingen lust att betala 1% kyrkoskatt. Så jag undrar hur man går till väga för att gå ur? Det finns ingen information på officiela hemsidor. Det måste finnas nått formulär som man fyller i eller ett brev som man skickar till en viss adress?

Någon som gjort detta tidigare eller vet hur jag ska göra?
Citera
2008-10-13, 15:48
Medlem
Nicklas.Ws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rrreee2
Jag är döpt i katolska kyrkan och därför registrerad katolik. Men jag har länge velat gå ur för jag har aldrig varit religös och har ingen lust att betala 1% kyrkoskatt. Så jag undrar hur man går till väga för att gå ur? Det finns ingen information på officiela hemsidor. Det måste finnas nått formulär som man fyller i eller ett brev som man skickar till en viss adress?

Du vet inte att du kan gå till din församling och be dom betala dina räkningar en gång om året eller?
Citera
2008-10-13, 15:52
Medlem
excelsiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rrreee2

Enklast är väl att ta kontakt med närmsta församling och bara begära utträde. Troligen kommer de vilja ha det skriftligt.
Citera
2008-10-13, 21:34
Medlem
höbaböbas avatar
www.uturkyrkan.nu eller .se eller nåt sånt, sen bara att skriva ut och skicka
Citera
2008-10-13, 22:18
Medlem
excelsiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av höbaböba
www.uturkyrkan.nu eller .se eller nåt sånt, sen bara att skriva ut och skicka
Gäller det katolska också?
Citera
2008-10-14, 18:29
Medlem
magdalenarts avatar
Ja, det bästa är att ta kontakt personligen via telefon/brev/påhälsning. Är din församling lika ondskefull som de flesta inom Svenska Kyrkan så kommer de säga "Ok, sådär, nu har vi tagit bort dig från registret" och nästa dag lägga in dig igen. Det krävs ungefär lika mycket tjatande att verkligen gå ur Sv K:an som att säga upp ett abonnemang från Telia...

Rent religiöst kan du ju förstås inte helt gå ur Guds gemenskap (i kyrkans ögon) om du är döpt och konfirmerad, men eftersom du vill gå ur är du antagligen inte troende och då spelar inte de kristnas regler heller nån roll antar jag
Citera
2008-10-14, 21:54
Bannlyst
Citat:
2000-07-18

Hur går jag ur Katolska kyrkan? Har ringt till Katolska kyrkan i G-borg men de sa att jag skulle kontakta den församling där jag är döpt. Så jag skrev en önskan om utträde till N-stad där jag är döpt, men inte fått något svar! Det har gått över 2 veckor. Nu känns det som jag är med i en sekt som inte vill "släppa" ut mig!!!
Hälsningar Annika

Hej Annika
Man går ur Katolska Kyrkan som man blev medlem. Det skedde vid dopet. Då hade du två faddrar. För att utträda behöver du ditt dopbevis och att du tar med dig två personer som bevittnar din namnteckning som du skriver på blanketten för utträde. Annars kan vem som helst komma och be om utträde i någon annans namn. Detta undviks på det sättet. Du måste alltså gå till din församlings pastorsexpedition och göra det. På samma sätt fungerar det i Svenska Kyrkan på de flesta håll. Du kan göra det i den församling du bor i. Ett personbevis behövs också.
Gud välsigne dig/fader Daniel

http://www.fragaprasten.nu/html/uttrade.htm
Citera
2008-10-14, 21:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av magdalenart
Det krävs ungefär lika mycket tjatande att verkligen gå ur Sv K:an som att säga upp ett abonnemang från Telia...

För mig var det enkelt. Skickade ett brev till församlingen jag var skriven i och begärde utträde, ett par veckor senare fick jag hemskickat ett bevis på utträdet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in