Flashback bygger pepparkakshus!
2008-10-13, 14:22
Medlem
Jag lade över 20 gb musik i 5 olika mappar på en extern hdd från en windows data och när jag sedan skulle lägga över det i min mac från hårddisken hittar jag alla 5 mappa men innehållet i en mapp hittar jag inte motsvarande 8 gb musik. sen tryckte jag in den i windows datan igen och då hitta jag all musik. kan någon förklara detta för mig? och hur jagska göra för att hitta all musik.
Citera
2008-10-13, 23:32
Medlem
Deerays avatar
Då kommer vi till den stora och avgörande fråga, hur är den externa hårddisken formaterad? Kan det möjligtvis vara NTFS?
Om det är rätt så har du två val!
Första, installera drivare som låter Mac OSX läsa och skriva från/till NTFS diskar typ NTFS-3G.
Andra, Du formaterar om din externa hårddisk till FAT32 eftersom både OSX och Windows kan läsa från FAT32!
Om jag har nu fel på detta så tycker jag att du slänger din LaCie disk och köper nåt vettigt istället!
Citera
2008-10-14, 11:47
Medlem
smurfehs avatar
Problemet ligger inte i att OSX inte kan läsa NTFS, OSX läser NTFS utmärkt, däremot är det skriva till NTFS som det dyker upp problem.
Citera
2008-10-14, 16:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nenoo
Jag lade över 20 gb musik i 5 olika mappar på en extern hdd från en windows data och när jag sedan skulle lägga över det i min mac från hårddisken hittar jag alla 5 mappa men innehållet i en mapp hittar jag inte motsvarande 8 gb musik. sen tryckte jag in den i windows datan igen och då hitta jag all musik. kan någon förklara detta för mig? och hur jagska göra för att hitta all musik.
Kan vara så att just den mappens meta- och gaffeldata (dvs uppgifter om innehållet) är förstört eller råkar vara obegriplig för Macen eftersom de andra fyra mapparna tydligen kan läsas av den.

Prova att skapa en alldeles ny mapp när du har den i PC:n, och lägg (kopiera för säkerhets skull) över de där 8Gb till den nya mappen och testa igen.
Citera
2008-10-26, 11:35
Medlem
erty2s avatar
Ja, gör som Deeray och Njursvikt säger. Låter som att någon av lösningarna kan funka.

Sedan måste jag bara påpeka en sak:
Dator = En dator
Data = All skit som ligger på t.ex en hårddisk

Så, använd inte ordet Data i stället för Dator, det blir fel och fult.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in