2008-10-13, 14:22
Medlem
Jag lade ver 20 gb musik i 5 olika mappar p en extern hdd frn en windows data och nr jag sedan skulle lgga ver det i min mac frn hrddisken hittar jag alla 5 mappa men innehllet i en mapp hittar jag inte motsvarande 8 gb musik. sen tryckte jag in den i windows datan igen och d hitta jag all musik. kan ngon frklara detta fr mig? och hur jagska gra fr att hitta all musik.
Citera
2008-10-13, 23:32
Medlem
Deerays avatar
D kommer vi till den stora och avgrande frga, hur r den externa hrddisken formaterad? Kan det mjligtvis vara NTFS?
Om det r rtt s har du tv val!
Frsta, installera drivare som lter Mac OSX lsa och skriva frn/till NTFS diskar typ NTFS-3G.
Andra, Du formaterar om din externa hrddisk till FAT32 eftersom bde OSX och Windows kan lsa frn FAT32!
Om jag har nu fel p detta s tycker jag att du slnger din LaCie disk och kper nt vettigt istllet!
Citera
2008-10-14, 11:47
Medlem
smurfehs avatar
Problemet ligger inte i att OSX inte kan lsa NTFS, OSX lser NTFS utmrkt, dremot r det skriva till NTFS som det dyker upp problem.
Citera
2008-10-14, 16:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nenoo
Jag lade ver 20 gb musik i 5 olika mappar p en extern hdd frn en windows data och nr jag sedan skulle lgga ver det i min mac frn hrddisken hittar jag alla 5 mappa men innehllet i en mapp hittar jag inte motsvarande 8 gb musik. sen tryckte jag in den i windows datan igen och d hitta jag all musik. kan ngon frklara detta fr mig? och hur jagska gra fr att hitta all musik.
Kan vara s att just den mappens meta- och gaffeldata (dvs uppgifter om innehllet) r frstrt eller rkar vara obegriplig fr Macen eftersom de andra fyra mapparna tydligen kan lsas av den.

Prova att skapa en alldeles ny mapp nr du har den i PC:n, och lgg (kopiera fr skerhets skull) ver de dr 8Gb till den nya mappen och testa igen.
Citera
2008-10-26, 11:35
Medlem
erty2s avatar
Ja, gr som Deeray och Njursvikt sger. Lter som att ngon av lsningarna kan funka.

Sedan mste jag bara ppeka en sak:
Dator = En dator
Data = All skit som ligger p t.ex en hrddisk

S, anvnd inte ordet Data i stllet fr Dator, det blir fel och fult.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in