Citat:
Ursprungligen postat av sigurt
ÖVERVÅLD
Sen så har många en usel attityd mot sina gäster.
Nu hävdar jag inte att alla ordningsvakter är på detta sätt men det är ju "rötäggen" som märks mest och därför blir det lätt att dra alla över en kam men det är klart att jag vet att det ej är så.
Du kan mkt väl vara en god ordningsvakt som sköter dig men om du skulle hävda att du aldrig sett övervåld eller andra tveksamheter skulle jag ha svårt att tro att du talade sanning!
De flesta skriker övervåld så fort man rör en person eller flyttar denne från platsen.
Onyktra människor förstår väldigt sällan enkla och trevliga uppmaningar.
"Hej, du har precis blivit avvisad innifrån krogen för du har blivit lite för onykter, kan du flytta dig några meter från entrén?"
- Va, nä asså, jag är inte alls för onykter!
"Jo, du är tyvärr lite för rund under fötterna för att vara kvar här"
- jamen asså, mina polare är ju där inne
"Jag är ledsen, tyvärr så kan jag inte släppa in dig igen, du är trots allt för onykter och du får inte vara i närheten av baren"
- Men jag ska bara dricka vatten
"Jo, men tyvärr för inte för överförfriskade personer vistas i baren oavsett vad de dricker"
- Fan vad du är dum, fattar du inte att mitt drickande betalar din jävla lön!!
"Nej det tror jag inte, om vi släpper in dig igen kommer jag inte få någon lön alls, för kan krogen av med tillståndet"
- Jamen, mina polare är ju där inne....
Och så loopar det sådär..
Oftast vill gärna denne person stå kvar mitt i entrén och fortsätta diskussionen om våran bedömning.
Till slut ber man personen 5-10ggr att vänta på sina polare 4-5 meter bort, eller bara gå hem eller till någon annan krog.
Men, som Pellepolis skrev, det är få som förstår uppmaningar. Så till slut för man avlägsna personen eller omhänderta personen. Det med våld om enkla uppmaningar inte fungerar.
Övervåld? I många fall följer en störande person med, men många gör ju motstånd, både under avlägsning och omhändertagande, "För vakter har ju fan inte rätt o göra så här mot mig som inte gjort något".
Jag är trevlig mot trevliga gäster, försöker så långt det går även vara trevlig mot otrevliga gäster.
Igår kom en kille med öppningsrepliken "Så står de en så där jävla vaktjävel här också" och försökte springa förbi oss i dörren.
Han blev jätteförvånad när vi nekade honom.
Testa att vara trevlig mot personalen i dörren, gå bara vidare om ni blir nekade, det finns fler ställen om det nu är en felbedömning på er nykterhet.
Men ofta så gör ju de flesta vakter samma bedömning på nykterhet, så när man inte kommit in på 4-5 ställen, så kanske man ska fatta vinken och knalla hem istället för att börja bråka.
Till det andra om jag sett övervåld, så nej, jag har inte sett onödigt eller för mycket våld vid ett enda ingripande.
Sen, vittnen till ingripanden brukar ju oftast bara se upplösningen på händelsen, de har kanske inte sett att en person blivit avvisad från platsen 3-4 gånger, hört vilka hot som uttalats etc etc.
Utan de ser ju bara när 3-4 storväxta vakter griper en stackars liten oskyldig person som precis som vanligt "inte gjort något".